Ηχηρή προειδοποίηση μηχανοδηγών για την απόφαση του ΟΣΕ: Υπάρχει ζήτημα αν αυξηθεί η ταχύτητα στα 140 χλμ
Ο ΟΣΕ αποφάσισε αύξηση των δρομολογίων και του ορίου ταχύτητας των συρμών στα 140 χλμ. από την προσεχή Δευτέρα. Ωστόσο όπως φαίνεται οι συνθήκες δεν είναι οι κατάλληλες όπως προειδοποιούν οι μηχανοδηγοί. Ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει στον σιδηρόδρομο μετά την τραγωδία των Τεμπών, όπως ενημέρωσε χθες το σωματείο μηχανοδηγών σε συνέντευξη Τύπου, στην οποία συμμετείχε και το προεδρείο της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Σωματείων Μηχανοδηγών (ALE).
«Σχεδόν τίποτα δεν έχει αλλάξει μετά τα Τέμπη. Μόνο στο Τιθορέα-Δομοκός λειτουργεί η τηλεδιοίκηση και έγιναν βελτιώσεις στα τούνελ. Σε όλα τα υπόλοιπα η κατάστασή παραμένει ίδια» κατέθεσε χθες ως μαρτυρία ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης Κώστας Γενιδούνιας. Η δήλωσή του αυτή εντούτοις αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα υπό το φως της απόφασης του ΟΣΕ να αυξηθούν τα δρομολόγια στο δίκτυο από τη Δευτέρα 15 Μαΐου, όπως και τα όρια ταχύτητας των τρένων, από τα 100 χλμ. που είναι σήμερα, στα 140 χλμ.!
- «Δηλώνουμε την επιφύλαξή μας. Αν αυξηθούν από τη Δευτέρα τα δρομολόγια και το όριο ταχύτητας πάει στα 140 χλμ., υπάρχει ζήτημα στα σημεία που δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση και τα συστήματα ασφαλείας» προειδοποίησε σε υψηλούς τόνους ο Κ. Γενιδούνιας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση του ΟΣΕ, από Δευτέρα προβλέπονται τέσσερα δρομολόγια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη και άλλα τέσσερα αντίστοιχα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, ενώ επανέρχονται τα αρχικά δρομολόγια στις διαδρομές Πειραιάς-ΑΙΡ-Αθήνα-Κιάτο και Αθήνα-Κιάτο-Αίγιο.
- Επίσης, καθιερώνονται νέα δρομολόγια στις διαδρομές Λάρισα-Θεσσαλονίκη και Λάρισα-Βόλος (και αντιστρόφως), καθώς και νέα δρομολόγια εμπορικών αμαξοστοιχιών στη γραμμή Θριάσιο-Ικόνιο.
«Είναι αδιανόητο να αυξηθούν οι ταχύτητες στα τρένα χωρίς να έχει διασφαλιστεί η ασφάλεια» συμφώνησε και ο ισπανικής καταγωγής πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μηχανοδηγών Χουάν Χεσούς Γκαρσία Φράιλε, εκφράζοντας την ίδια στιγμή τη στήριξή του στους Έλληνες συναδέλφους του που διεκδικούν σύγχρονες υποδομές και συνθήκες ασφάλειας.
Ομως, η νέα απόφαση του ΟΣΕ για αύξηση δρομολογίων και ορίων δεν συνιστά το μοναδικό «αγκάθι». «Το σύστημα επικοινωνίας GSM-R ακόμη δεν λειτουργεί», κατήγγειλε ο Κ. Γενιδούνιας, «γιατί δεν έχει πιστοποιηθεί και γιατί ο ένας φορέας πετάει το μπαλάκι στον άλλον για τον on board εξοπλισμό. Η Hellenic Train κατηγορεί τη ΓΑΙΑΟΣΕ γιατί δεν το έβαλε εγκαίρως, η ΓΑΙΑΟΣΕ την Hellenic Train γιατί δεν το έκανε η ιταλική εταιρεία, ο ΟΣΕ λέει “εγώ σας το έδωσα, λειτουργήστε το”, και την ίδια στιγμή έχει τοποθετηθεί εξοπλισμός ακόμη και σε τρένα που είναι παροπλισμένα… Σήμερα ένας υπάλληλος του ΟΣΕ με μια φορητή συσκευή κάνει μόνος του τον πλοηγό, και όχι στα τρένα του προαστιακού» τόνισε.
Στο μεταξύ, δεν έχουν περάσει παρά λίγες μέρες από όταν δόθηκε στη δημοσιότητα από την ΠΕΠΕ νέο βίντεο ντοκουμέντο, στο οποίο διακρίνεται αμαξοστοιχία της Hellenic Train στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που κατά τη διέλευσή της, λόγω μη κλαδέματος των πυκνών δέντρων παράλληλα της γραμμής, παίρνει μαζί στο διάβα της ολόκληρες φυλλωσιές και κλαδιά.
«Είδα το βίντεο και δεν πίστευα στα μάτια μου! Ο οδηγός δεν έχει καν ορατότητα από το τζάμι» σχολίασε ο Πολωνός αντιπρόεδρος της ALE Λέσζεκ Μίετεκ, περιγράφοντας παράλληλα την έκπληξή του όταν «περιέγραφε ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ το πώς λειτουργούν τα τρένα στην Ελλάδα, και εγώ ρωτούσα αν υπάρχει λάθος στη μετάφραση, γιατί ήταν αδιανόητα αυτά που άκουγα».
Τα γερασμένα οχήματα τέθηκαν επίσης στο επίκεντρο της συνέντευξης, με τον Κ. Γενιδούνια να στιγματίζει ιδιαιτέρως την ιταλική εταιρεία για το γεγονός ότι δεν έχει επενδύσει χρήματα, ενώ και ο προαστιακός σιδηρόδρομος δεν έχει κανένα νέο τρένο.
- «Χρειάζονται καινούργια τρένα για να διασφαλιστεί η ασφάλεια» επισήμανε ο πρόεδρος του Σωματείου Ιταλών Μηχανοδηγών Πιέτρο Σερμπάσι, για να προσθέσει με νόημα αναφερόμενος στην Trenitalia ότι «δεν γίνεται ό,τι δεν κρατάει η Ιταλία απλώς να το φέρνουν εδώ».
Ο ίδιος, πάντως, όπως και ο Ισπανός συνάδελφός του, περιέγραψαν μια σειρά από τεχνολογικά συστήματα ασφαλείας που λειτουργούν στους εθνικούς τους σιδηρόδρομους, παράλληλα με την εγκατάσταση του ETCS, και με τους δύο να εμφανίζονται κατηγορηματικοί ότι «αν υπήρχε σύστημα ασφαλείας και στην Ελλάδα, το ατύχημα δεν θα είχε συμβεί».