Σούπερ μάρκετ: Νέες αυξήσεις τον Μάϊο σε βασικά προϊόντα έως και 30%
Κωδικοί κονσερβών, αλουμινόχαρτο, βρεφικά γάλατα, κρέατα, ελιές, έτοιμα γεύματα ψυγείου, στοματικό διάλυμα, καθαριστικά, αναψυκτικά κτλ αναμένεται σταδιακά, μέχρι τον Ιούνιο, κι ανάλογα με την πορεία των αποθεμάτων να καταγράψουν αυξήσεις που κινούνται από το 2-3% αλλά σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν και το 30%, δίνοντας ένα μέσο όρο στο 5-6%. Αυτό “αποκαλύπτουν” οι νέοι τιμοκατάλογοι που έχουν αποσταλεί για τον Μάιο σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ σύμφωνα με το ρεπορτάζ του news247.
Στο μεταξύ, μείωση της κατανάλωσης σε επίπεδο όγκου 3,5%, αλλά και αύξηση των τιμών 12,2% το πρώτο τρίμηνο καταγράφει έρευνα της Nielsen IQ, που παράλληλα αναδεικνύει την άνοδο που έχει το 2023 ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Αναλυτικά, με βάση όσα αναφέρει η έρευνα παρουσιάζεται στο σύνολό του πρώτου τριμήνου θετική τάση της τάξης του +8,2% (στοιχεία σε ετήσια βάση – ΥTD – έως 02 Απριλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.
- Σύμφωνα με την NielsenIQ, η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου.
Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα.
- Πάντως, μείωση 10,9% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Μάρτιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαρτίου 2022, έναντι αύξησης 46,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2022 με το 2021.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση στο κόστος παραγωγής των εγχώριων βιομηχανιών, μετά από σειρά μηνών ανόδου, προήλθε κυρίως από την πτώση στις τιμές της ενέργειας (ενώ το κόστος στη βιομηχανία τροφίμων αυξήθηκε εκ νέου), και οφείλεται στις εξής μεταβολές των δεικτών των επιμέρους αγορών:
α. Στη μείωση του δείκτη τιμών παραγωγού εξωτερικής αγοράς κατά 11,1%, και
β. Στη μείωση του δείκτη τιμών παραγωγού εγχώριας αγοράς κατά 10,8%.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 5,8% τον Μάρτιο 2023 σε σύγκριση με τον δείκτη του Φεβρουαρίου 2023, έναντι αύξησης 10,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2022.
Να σημειωθεί ότι ο Δείκτης για τη Βιομηχανία Τροφίμων για την εγχώρια αγορά καταγράφει άνοδο σε ποσοστό 10,7% σε ετήσια βάση, αλλά οριακή άνοδο της τάξης του 0,1% σε σχέση με τον Φεβρουάριο. Για τη, δε, εξωτερική αγορά σημειώνει άνοδο σε ετήσια βάση της τάξης του 12,9%.
- Στο μεταξύ, αύξηση 2,4% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Φεβρουάριο εφέτος, παρά το γεγονός ότι ο τζίρος μειώθηκε σε σούπερ μάρκετ και φαρμακευτικά είδη.
Ειδικότερα, οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε: Πολυκαταστήματα (27,8%), Έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακό εξοπλισμό (12,5%), Βιβλία- χαρτικά- λοιπά είδη (8,9%), Ένδυση- υπόδηση (5,6%), Τρόφιμα- ποτά- καπνό (5%) και Καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (4,6%). Στον αντίποδα, μειώθηκαν σε: Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (1,4%) και Φαρμακευτικά- καλλυντικά (1,1%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) παρουσίασε αύξηση 2,4% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023 σημείωσε αύξηση 4,1%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,6% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023.
- Παράλληλα, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών (κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές) παρουσίασε αύξηση 11,3% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023 σημείωσε αύξηση 4,6%. Ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 2,2% τον Φεβρουάριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2023.
Στο μεταξύ ο πληθωρισμός στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» αυξήθηκε κατά 14,3% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (17,8%), σε μεταλλικό νερό, αναψυκτικά, χυμούς (9,3%), κατά 13,5% σε καφέ, κακάο και τσάι, κατά 15,6% στο ψωμί και στα δημητριακά, κατά 19,8% στα κρέατα, κατά 17,5% στα έλαια και λίπη και 12,1% στα γαλακτοκομικά και στα αυγά.
Επίσης με βάση έρευνα της Nielsen που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα σε δείγμα 32 CEOs από το λιανεμπόριο και τους προμηθευτέ 7 στους 10 CEOs καταναλωτικών προϊόντων και σούπερ μάρκετ (ποσοστό 68%) έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο ανατιμήσεων μέσα στο έτος, με 3 στους 10 (ποσοστό 32%) να δηλώνουν ότι δεν είναι σίγουροι αν θα προβούν σε αυξήσεις.
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας, το 35% όσων προτίθενται να προχωρήσουν, εντός του έτους, σε νέες ανατιμήσεις δηλώνουν ότι αυτές θα κινηθούν έως 5%, ένας στους δύο απάντησε ότι οι ανατιμήσεις θα φθάσουν έως 10%, ενώ υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό 6% που απάντησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φτάσουν το 20%.