Τέμπη: Εργάζεται κανονικά ο έμπειρος σταθμάρχης – Σε απολογία ΟΣΕ και Hellenic Train
Συνεχίζει να εργάζεται κανονικά ο έμπειρος σταθμάρχης της Λάρισας, ο οποίος τη μοιραία νύχτα της τραγωδίας στα Τέμπη έφυγε νωρίτερα από τον σταθμό, διορθώνοντας με μπλάνκο τις βάρδιες και αφήνοντας μόνο του τον άπειρο σταθμάρχη, παρά τη δίωξη σε βάρος του σε βαθμό κακουργήματος. Σύμφωνα με αποκάλυψη της Εφημερίδας των Συντακτών ο σταθμάρχης δεν τέθηκε ποτέ σε διαθεσιμότητα, ούτε έχει υποβληθεί σε πειθαρχική έρευνα.
Ο Όθωνας Παπαδόπουλος, νομικός, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΟΡΕΝ ανέφερε σχετικά: «Το ότι δεν έχει επιβληθεί προσωρινή κράτηση δεν αλλάζει το γεγονός ότι έχει απαγγελθεί στο συγκεκριμένο πρόσωπο κατηγορία για ποινικό αδίκημα. Θα έπρεπε εκκρεμούσης της κατηγορίας ήδη να έχει υπάρξει κάποια ενέργεια σχετική από την υπηρεσία».
Ο σταθμάρχης ωστόσο εργαζόταν κανονικά όλο τον μήνα Απρίλιο, ενώ το όνομά του μέχρι αυτή την ώρα υπάρχει και στο έγγραφο βαρδιών του Μαΐου.
Ο Γιώργος Ηλιόπουλος, δικηγόρος πατέρα τραυματία στο δυστύχημα δήλωσε στην κάμερα του ΟΡΕΝ: «Μου κάνει και μένα εντύπωση να συνεχίζει να εργάζεται ανενόχλητος, θεωρώ ότι τίθεται θέμα ασφάλειας».
Η διοίκηση του ΟΣΕ πάντως δια στόματος ανώτερου στελέχους απαντά πως δεν έχει λάβει ακόμα την έγγραφη ενημέρωση του αδικήματος από τις δικαστικές αρχές, γιαυτό και ο εργαζόμενος παραμένει κανονικά στην θέση του.
Την ίδια στιγμή η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ολοκλήρωσε την έρευνα στο σημείο του δυστυχήματος, την οποία πραγματοποίησαν ειδικοί πραγματογνώμονες, καλεί σε ακρόαση τόσο την διοίκηση του ΟΣΕ όσο και της Hellenic Train.
Αυτό καθώς αποκαλύφθηκαν παραβάσεις και κενά στην εκπαίδευση του σταθμάρχη και την μετάταξή του, όπως και στο πρωτόκολλο ασφαλείας, το οποίο δεν ακολουθήθηκε το μοιραίο εκείνο βράδυ, αλλά και κενά στην εκπαίδευση άλλων εργαζομένων που βρίσκονται σε θέσεις κλειδιά.
Ενώ φαίνεται πως δεν υπάρχει και πιστοποίηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα. Παράλληλα βρέθηκαν κενά και στον κώδικα του ΟΣΕ, καθώς δεν τηρούνταν οι προδιαγραφές και αυτό αφορά και στην τηλεδιοίκηση που δεν λειτουργούσε.
Οι εταιρείες θα βρεθούν αντιμέτωπες και με πολύ μεγάλα πρόστιμα.
Η έρευνα διενεργήθηκε από την αρμόδια Μονάδα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας (ΜΑΣΔ) της ΡΑΣ και επικεντρώθηκε σε δύο πεδία:
Πρώτον: Στον εντοπισμό παραβάσεων που αφορούν τους κανονισμούς και τις διατάξεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας.
Δεύτερον: Στην ορθή εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και η Σιδηροδρομική Επιχείρηση Hellenic Train Α.Ε. μέσω των οποίων αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιοδήποτε κίνδυνο.
Οι εμπειρογνώμονες της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων συνέλεξαν, ερεύνησαν και αξιολόγησαν λεπτομερώς έγγραφα, πληροφορίες, μαρτυρίες και ηχητικά ντοκουμέντα που αφορούν το προσωπικό του Διαχειριστή Υποδομής και της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης που εμπλέκονται στο δυστύχημα, ολοκληρώνοντας την έρευνα σε εύλογο χρόνο.
Μετά το πέρας της αυτεπάγγελτης έρευνας το επιστημονικό προσωπικό της Μονάδας Ασφάλειας συνέταξε πόρισμα/έκθεση ελέγχου, στο οποίο καταγράφονται οι διαφαινόμενες παραβάσεις των κανονισμών και των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας αλλά και των απαιτήσεων των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) του ΟΣΕ και της Hellenic Train A.E.
Η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων στην οποία κατατέθηκε το πόρισμα/ έκθεση ελέγχου της ΜΑΣΔ αποφάσισε την άμεση κλήση σε ακρόαση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και της Hellenic Train A.E με αντικείμενο τον έλεγχο των φερόμενων παραβάσεων.
Μόλις ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαδικασία της ακρόασης στην οποία τα εμπλεκόμενα μέρη θα καταθέσουν τις θέσεις τους για τις παραβάσεις που τους έχουν αποδοθεί, θα εκδοθεί η τελική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για το δυστύχημα των Τεμπών.
Η εν λόγω απόφαση θα περιλαμβάνει λεπτομερώς τις φερόμενες παραβάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και την επιβολή των σχετικών κυρώσεων που αυτές επισείουν. Θα καταγράφονται επίσης και οι σχετικές συστάσεις βελτίωσης των συστημάτων ασφάλειας των ελεγχόμενων σιδηροδρομικών φορέων, οι οποίες θα έχουν χαρακτήρα δεσμευτικών προτάσεων συμμόρφωσης.
Τέλος θα περιλαμβάνονται συνολικότερες προτάσεις για την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών.