Δίκη για το Μάτι: Παραλείψεις και χάος στον συντονισμό, κατήγγειλε ο πραγματογνώμονας
Ο μάρτυρας είχε διοριστεί από οικογένειες θυμάτων της φωτιάς προκειμένου να συντάξει τεχνική έκθεση για την υπόθεση. «Μιλάμε για τη δεύτερη φωτιά σε θύματα στον κόσμο τον 21ο αιώνα. Την πρώτη στην Ελλάδα. Ο αρχηγός δεν συντόνιζε. Από τις συνομιλίες προκύπτει πως ο καθένας πήγαινε όπου ήθελε, κάποια στιγμή χάθηκε ο συντονισμός» υπογράμμισε κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του ο κ. Γκουρμπάτσης.
Κατά την μάρτυρα δεν ήταν κατά το νόμο αναγκαία η εισήγηση της πυροσβεστικής για την συντονισμένη απομάκρυνση των κατοίκων. «Το αργότερο μέχρι τις 17.30 έπρεπε να είχε γίνει η εισήγηση και να ληφθεί η απόφαση για την οργανωμένη προληπτική απομάκρυνση των κατοίκων» ανέφερε αμέσως μετά τον εισαγγελέα να του υποβάλλει ερωτήσεις για το ζήτημα.
Εισαγγελέας: Εσείς λέτε πάντως ότι ακόμα και να διατασσόταν δεν θα υλοποιούνταν;
Μάρτυρας: Ναι οι δήμοι και η περιφέρεια δεν είχαν οργανωθεί όπως έλεγε ο νόμος.
Εισαγγελέας: Λέτε δηλαδή πως δεν υπήρχαν μνημόνια ενεργειών και λέτε πως η μη εισήγηση από την πυροσβεστική λειτούργησε ως άλλοθι;
Μάρτυρας: Δεν έγινε η απομάκρυνση διότι φοβήθηκαν πως εάν διατασσόταν θα υπήρχαν περισσότερα θύματα. Δεν υπήρχε πρόβλεψη για το πως θα απομακρυνθεί ο κόσμος, που θα συγκεντρωθεί κ.λπ και προτίμησαν να μην γίνει απομάκρυνση.
Ο μάρτυρας υποστήριξε επίσης πως τα εναέρια μέσα της πυροσβεστικής έπρεπε να έχουν ενεργοποιηθεί μέχρι τις 17.30, όταν η φωτιά διασπάστηκε σε δύο μέτωπα. «Τότε μπορούσαν να δράσουν τα εναέρια μέσα. Εκεί είναι το καθοριστικό. Εκεί έπρεπε να αναχαιτιστεί η φωτιά(…)Ανεξάρτητα εάν έγινε η εισήγηση ή όχι, η πυροσβεστική έπρεπε να ενεργήσει με πολλά οχήματα για τη διάσωση των ανθρώπων. Ήξεραν πως η κατεύθυνση του ανέμου ήταν δυτική. Όφειλε ο μηχανισμός να είναι προετοιμασμένος να σώσει κόσμο».
Την τελική ευθύνη για τις ενέργειες της πυροσβεστικής απέδωσε στον αρχηγό του ΠΣ, εξηγώντας: «Ο αρχηγός προΐσταται όλων. Ο αρχηγός βοηθάτε από τους υπαρχηγούς. Στον επιχειρησιακό αρχηγό έχει δώσει την ευθύνη του ΕΣΚΕ, υπηρεσίας πλωτών μέσων, εναέριων μέσων κλπ. Επίσης, το ΕΣΚΕ έχει τον δικό του διοικητή και συγκροτείται από τρεις υπηρεσίες.».
Εισαγγελέας: Εάν κάποιος έχει άλλη γνώμη ή άποψη τι γίνεται;
Μάρτυρας: Έχουμε πειθαρχία στρατιωτική. Κάνεις αυτό που έχεις να κάνεις και στη συνέχεια εάν έχεις διαφωνία, κάνεις αναφοράς. Αρχηγού παρόντος, πάσα αρχή παυσάτω.
Για τη motor oil
Σε ερωτήσεις που δέχτηκε από τον εισαγγελέα της έδρας σχετικά με το ζήτημα της πυρκαγιάς στην Ελευσίνα, έξω από τις εγκαταστάσεις της motor oil, ο μάρτυρας υποστήριξε πως δεν δικαιολογείται η εκτροπή εναέριου μέσου για την συγκεκριμένη φωτιά, αφού πρώτο μέλημα είναι οι ανθρώπινες ζωές.
«Η φωτιά στη Motor Oil ξεκίνησε στις 16:06. Πήγε στο σημείο το «Ελευσίνα 2» (ερικσον). Ο σύνδεσμος της πυροσβεστικής αναφέρει 16:46 πως η πυρκαγιά είναι έρπουσα σε θάμνους. Στη συνέχεια, όπως προκύπτει από συνομιλίες, έπεσε τηλέφωνο από τον διευθυντή του επιχειρηματία και ζήτησε τον διοικητή του ΕΣΚΕ να του να μιλήσει. Η γραμματέας του είπε πως είναι σε σύσκεψη. Καταλαβαίνω πως ήθελε συνδρομή και εκτροπή. Σε καμία περίπτωση δεν ήταν δικαιολογημένη η εκτροπή του εναέριου μέσου προς Motor Oil. Πρώτο μέλημα του πυροσβέστη είναι να σώζει ανθρώπινες ζωές και όχι δομές» ανέφερε ο μάρτυρας.
«Δεν υπήρχε ενημέρωση»
Όπως εξήγησε ο κ. Γκουρμπάτσης, εκτός από την οργανωμένη εκκένωση, θα έπρεπε τουλάχιστον να υπάρξει να υπάρξει σχέδιο διάσωσης. «Είτε δίνεις εντολή απομάκρυνσης μέχρι τις 5:30, ή κάνεις διάσωση για να σώσεις τον κόσμο. Εγώ αυτό ξέρω» είπε ο πραγματογνώμονας και συμπλήρωσε ότι πως
«το έλαχιστο που μπορούσαν να κάνουν ήταν να ενημερώσουν τους πολίτες. Το ελικόπτερο του ΠΣ έχει μεγαφωνικό. Το ελικόπτερο της αστυνομίας έχει επίσης μεγαφωνικό σύστημα πιο ενισχυμένο από το δικό μας. Μάλιστα, τότε, είχε κάνει και δηλώσεις ο Τόσκας πως τα επιχειρησιακά μέσα αστυνομίας εντάσσονται στον σχεδιασμό ΠΣ.».
Δικηγόρος: Η παρουσία του κ. Τόσκα στο ΕΣΚΕ επιβάλλεται εκ του νόμου;
Μάρτυρας: Εκ του νόμου δεν προβλέπεται κανένα πολιτικό πρόσωπο να βρίσκεται εκεί. Οι πολιτικοί πηγαίνουν εκεί από ενδιαφέρον ωστόσο για να ενημερώνονται, όμως δεν παρεμβαίνουν επιχειρησιακά. Σε αυτήν την περίπτωση ωστόσο υπάρχουν επικοινωνίες πχ του διοικητή του ΕΣΚΕ Φωστιέρη, ο οποίος ακούγεται να λέει για τα εναέρια μέσα θα μιλήσω με τον υπουργό. Θεωρώ ότι ο κ. Τόσκας παρενέβαινε επιχειρησιακά.
Ο μάρτυρας στηλίτευσε και την ανυπαρξία εναέριας επιτήρησης που θα βοηθούσε στον εντοπισμό της φωτιάς νωρίτερα, εφόσον υπήρχε προειδοποίηση για κίνδυνο πυρκαγιάς 4. Μάλιστα, σχολίασε την έλλειψη προσωπικού αποδίδοντας ευθύνης στον τότε διοικητή του ΕΣΚΕ, που δεν κάλεσε σε γενική επιφυλακή. «Για αυτό κάποια στιγμή έχασαν την ψυχραιμία τους και έβριζαν τον κόσμο.
Μερική επιφυλακή ίσον τίποτα! Έπρεπε να γίνει γενική επιφυλακή, να έρθει κόσμος να στελεχώσει οχήματα. Εδώ κινητοποιήθηκαν μόνο 33 υδροφόρα. Είχαμε αυτοκίνητα και δεν είχαμε κόσμο να τα επανδρώσει. Ο κ. Φωστιέρης (διοικητής ΕΣΚΕ)μπορούσε από στάδιο 2 να το πάει 3. Στη γενική επιφυλακή σε περίπου μία ώρα φτάνει το προσωπικό. Όταν την διατάσεις 17:30 μέχρι να φτάσουν στις θέσεις τους, πάει ο κόσμος κάηκε. Ο αρχηγός και υπαρχηγός μπορούν να διατάξουν γενική επιφυλακή. Για Αττική και ο περιφερειάρχης μπορούσε να διατάξει» τόνισε ο μάρτυρας.