• 29 Μαρτίου, 2024

Ανάλυση/ Τουρκία: Κίνδυνοι και ανατροπές μετά τις εκλογές της 14ης Μαϊου- Μπορεί ο Κιλισντάρογλου να κάνει restart στις σχέσεις με ΕΕ και ΗΠΑ;- Τι θα συμβεί εάν επικρατήσει ο Ερντογάν

 Ανάλυση/ Τουρκία: Κίνδυνοι και ανατροπές μετά τις εκλογές της 14ης Μαϊου- Μπορεί ο Κιλισντάρογλου να κάνει restart στις σχέσεις με ΕΕ και ΗΠΑ;- Τι θα συμβεί εάν επικρατήσει ο Ερντογάν

Αλέξανδρος Μιχαηλίδης/ SOOC

«Επωφελής και για τις δύο χώρες» θα είναι η συνέχιση «της πρόσφατης θετικής ατμόσφαιρας» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις σημειώνει, σε μια ακόμη ασυνήθιστη κίνηση, το ανακοινωθέν την χθεσινής συνεδρίασης του Συμβουλίου Ασφαλείας της Τουρκίας. Σε μια ακόμη πιο σημαντική κίνηση η τουρκική εθνοσυνέλευση ενέκρινε χθες ομόφωνα την ένταξη της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ.

Έξι εβδομάδες πριν τις κρισιμότερες εκλογές στην ιστορίας της γειτονικής χώρας, η στροφή Ερντογάν προς την ύφεση σε όλα τα διεθνή μέτωπα μοιάζει εντυπωσιακή. Είναι, όμως, διατηρήσιμη; Η απάντηση εξαρτάται, εν πολλοίς, από το ίδιο το αποτέλεσμα των εκλογών.
Σε μια ενδιαφέρουσα ανάλυση του Center for European Reform σημειώνεται πως οι σχέσεις της Τουρκίας με την Ευρώπη αναμένεται να κάνουν ένα καθολικό restart σε περίπτωση νίκης της αντιπολίτευσης. Θα είναι, αντίθετα, πιο περίπλοκες οι σχέσεις αν ο Ερντογάν βγει νικητής και δεν μεταβάλει την περιοριστικής των δημοκρατικών ελευθεριών στο εσωτερικό της χώρας πολιτική του. Πολύ περισσότερο αν η νίκη του έχει σκιές νόθευσης της εκλογικής διαδικασίας ή αν, ηττημένος, εμποδίσει μια ομαλή μεταβίβαση της εξουσίας

Τα βασικά σημεία της ανάλυσης

  • Η Τουρκία είναι ένας από τους μεγαλύτερους και πιο στρατηγικά σημαντικούς γείτονες της ΕΕ, μέλος του ΝΑΤΟ και υποψήφια για ένταξη στην ΕΕ. Οι προεδρικές και κοινοβουλευτικές εκλογές της, που έχουν προγραμματιστεί για τις 14 Μαΐου, θα καθορίσουν εάν ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα παραμείνει στην εξουσία και θα διαμορφώσουν την εσωτερική και εξωτερική πολιτική της Τουρκίας για τα επόμενα χρόνια. Τα αποτελέσματα των εκλογών θα επηρεάσουν βαθιά τη σχέση μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας, η οποία έχει επιδεινωθεί απότομα την τελευταία δεκαετία.
  • Υπάρχουν τρεις θεμελιώδεις λόγοι για τους οποίους η σχέση ΕΕ-Τουρκίας είναι σε τόσο κακή κατάσταση: η επιδείνωση της κατάστασης των δημοκρατικών ελευθεριών στην Τουρκία. μια πληθώρα διμερών διαφορών μεταξύ της Τουρκίας και πολλών κρατών-μελών, που υπονόμευσαν περαιτέρω τη διαδικασία ένταξης της Άγκυρας στην ΕΕ. και διαφωνίες για την εξωτερική πολιτική, με πολλά κράτη-μέλη να βλέπουν τις θέσεις της Τουρκίας ως ανταγωνιστικές.
  • Το αποτέλεσμα των εκλογών παραμένει αβέβαιο. Η δημοτικότητα του Ερντογάν έχει πληγεί από την εύθραυστη κατάσταση της οικονομίας και η κυβέρνησή του έχει επικριθεί για καθυστέρηση στην απόκριση στους καταστροφικούς σεισμούς που έπληξαν την Τουρκία τον Φεβρουάριο. Εν τω μεταξύ, το μεγαλύτερο μέρος της αντιπολίτευσης έχει ενωθεί πίσω από τον ηγέτη του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου ως κοινό υποψήφιο.
  • Εάν ο Ερντογάν παραμείνει στην εξουσία, οι σχέσεις θα μπορούσαν να γίνουν ακόμη πιο ταραχώδεις. Η Ευρώπη και η Τουρκία θα πρέπει ακόμα να συνεργαστούν για κοινές προκλήσεις, αλλά οποιαδήποτε συνεργασία θα ήταν εξαιρετικά συναλλακτική. Οι εντάσεις θα συνεχίζονταν εκτός εάν ο Ερντογάν βελτιώσει τις δημοκρατικές ελευθερίες στην Τουρκία και αποφύγει την αντιπαράθεση με τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Και η ΕΕ θα αντιμετώπιζε δύσκολες επιλογές εάν υπήρχαν στοιχεία για εκτεταμένη εκλογική χειραγώγηση ή εάν ο Ερντογάν έχανε τις εκλογές, αλλά δεν επέτρεπε μια ομαλή μετάβαση της εξουσίας.
  • Μια νίκη της αντιπολίτευσης θα οδηγούσε σε ουσιαστικές αλλαγές στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική της Τουρκίας και στις σχέσεις της με τη Δύση. Η αντιπολίτευση θέλει να αλλάξει το σύνταγμα σε κοινοβουλευτικό σύστημα, να αποκαταστήσει τη δικαστική ανεξαρτησία και να βελτιώσει τις σχέσεις με τις ΗΠΑ και την ΕΕ – πολιτικές που θα βελτιώσουν σημαντικά τις σχέσεις. Ωστόσο, μια κυβέρνηση της αντιπολίτευσης θα αντιμετώπιζε προκλήσεις για την πλήρη εφαρμογή αυτής της ατζέντας και κάποιες διαφωνίες με την ΕΕ σε θέματα όπως οι σχέσεις με την Κύπρο και τη Ρωσία πιθανότατα θα εξακολουθούσαν.
  • Μια νίκη της αντιπολίτευσης θα πρόσφερε μια μεγάλη ευκαιρία για την επανέναρξη της σχέσης ΕΕ-Τουρκίας: η ΕΕ θα πρέπει να εντείνει τον διάλογο σε όλους τους τομείς πολιτικής και να επιδιώξει να σταθεροποιήσει τη νέα κυβέρνηση βοηθώντας την να αντιμετωπίσει τις οικονομικές δυσκολίες. Μεσοπρόθεσμα, η φιλοδοξία της ΕΕ θα πρέπει να είναι να διαπραγματευτεί μια αναβάθμιση στην τελωνειακή ένωση ΕΕ-Τουρκίας. Αυτό θα είναι δύσκολο, αλλά μια νέα εποχή στις σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας θα μπορούσε να είναι εφικτή εάν και οι δύο πλευρές επενδύσουν πολιτική ενέργεια για να ξεπεράσουν τις διαφορές τους.

Οι σχέσεις Ερντογάν με την ΕΕ

Ο Ερντογάν έχει ξεκινήσει μια ολοένα πιο διεκδικητική και στρατιωτικοποιημένη εξωτερική πολιτική, συχνά σε αντίθεση με την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Η Τουρκία διεκδικεί μια μεγάλη αποκλειστική οικονομική ζώνη στην ανατολική Μεσόγειο, για την επιδίωξη της οποίας έχει στείλει πλοία για εξερεύνηση υδρογονανθράκων σε ύδατα κοντά σε ελληνικά νησιά και την Κύπρο. Η ΕΕ επέβαλε περιορισμένες κυρώσεις ως απάντηση. Η Τουρκία επίσης συγκρούστηκε πρόσφατα με τους εταίρους της στο ΝΑΤΟ για το βέτο της για την ένταξη της Σουηδίας και (μέχρι πρόσφατα) της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ και για τους στενούς δεσμούς της με τη Ρωσία. Τα κράτη-μέλη είναι επίσης ενοχλημένα που ρωσικές εταιρείες ιδρύουν εταιρείες-προσώπους στην Τουρκία για να παρακάμψουν τις κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία.

Παρά τις πολλές πηγές τριβής, η Τουρκία και η ΕΕ παραμένουν βασικοί εμπορικοί εταίροι και συνέχισαν να εργάζονται μαζί σε θέματα όπως το κλίμα, η υγεία, η μετανάστευση και η υποστήριξη της αντίστασης της Ουκρανίας στη ρωσική επιθετικότητα. Ωστόσο, η κακή κατάσταση των σχέσεων έχει δυσκολέψει πολλούς τομείς συνεργασίας. Για παράδειγμα, στον τομέα της μετανάστευσης, υπήρξε πολύ μικρή συνεργασία στα σύνορα ΕΕ-Τουρκίας από το 2020 και η Άγκυρα δεν δέχεται επιστροφές μεταναστών από την Ελλάδα. Η συνεργασία περιορίζεται ουσιαστικά στην παροχή χρηματοδότησης από την ΕΕ για τη στήριξη των σχεδόν τεσσάρων εκατομμυρίων προσφύγων που ζουν στην Τουρκία και την πληρωμή για βελτιώσεις στις συνοριακές υποδομές της Τουρκίας. Εν τω μεταξύ, η τελωνειακή ένωση ΕΕ-Τουρκίας, η οποία αποτελεί το οικονομικό θεμέλιο της σχέσης, έχει διαβρωθεί καθώς η Τουρκία έχει θέσει δασμολογικούς και μη δασμολογικούς φραγμούς στα προϊόντα της ΕΕ.1

Η Τουρκία εξακολουθεί να ταράζεται από τους καταστροφικούς σεισμούς που έπληξαν τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, προκαλώντας το θάνατο τουλάχιστον 50.000 ανθρώπων, σύμφωνα με τον επίσημο απολογισμό. Ο Ερντογάν έχει δεχθεί δριμεία κριτική για την αργή αρχική αντίδραση της κυβέρνησης στους σεισμούς. Η κυβέρνησή του έχει δεχθεί επίσης κριτική επειδή δεν έκανε αρκετά για να επιβάλει τους κανονισμούς ασφαλείας κατά τη διάρκεια της οικοδομικής έκρηξης που εποπτεύει κατά τις δύο δεκαετίες στην εξουσία της. Ωστόσο, ο Ερντογάν προσπάθησε να εκτρέψει κάθε ευθύνη και αντεπιτέθηκε, λέγοντας ότι η σοβαρότητα του σεισμού και οι απατεώνες εργολάβοι ευθύνονται για την έκταση της καταστροφής. Έχει επίσης υποστηρίξει ότι τα περισσότερα από τα κτίρια που κατέρρευσαν χτίστηκαν προτού αυτός ήταν επικεφαλής – και υποσχέθηκε ταχεία ανοικοδόμηση εάν επανεκλεγεί. Η πολιτική ζημιά από τους σεισμούς έρχεται επιπλέον από τις οικονομικές δυσκολίες της Τουρκίας, με τον πληθωρισμό να αγγίζει το 85 τοις εκατό τον Οκτώβριο του περασμένου έτους. Η Κεντρική Τράπεζα ήταν απρόθυμη να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό μέσω των παραδοσιακών μέσων αύξησης των επιτοκίων, και αντίθετα τα μείωσε, επειδή ο Ερντογάν πιστεύει ότι τα υψηλά επιτόκια δεν μειώνουν τον πληθωρισμό.

Ο Ερντογάν αντιμετωπίζει μια ενωμένη αντιπολίτευση. Έξι κόμματα της αντιπολίτευσης, συμπεριλαμβανομένου του κοσμικού Κεμαλικού Λαϊκού Ρεπουμπλικανικού Κόμματος (CHP), του εθνικιστικού Καλού Κόμματος (IYI) και δύο κομμάτων που ιδρύθηκαν από πρώην υπουργούς του Ερντογάν, συμφώνησαν σε ένα κοινό μανιφέστο στα τέλη Ιανουαρίου. 2Η συμμαχία, γνωστή ως «Nation Alliance» θα στηρίξει τον ηγέτη του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος Kemal Kılıçdaroğlu ως κοινό υποψήφιο της. Οι ηγέτες των πέντε άλλων κομμάτων και οι δημοφιλείς δήμαρχοι της Άγκυρας και της Κωνσταντινούπολης του CHP θα είναι αντιπρόεδροι. Το φιλοκουρδικό Δημοκρατικό Κόμμα των Λαών (HDP), το οποίο συγκεντρώνει περίπου το 10 τοις εκατό, δεν είναι μέρος της συμμαχίας της αντιπολίτευσης, αλλά δεν θα θέσει υποψήφιο για την προεδρία. Ο τρόπος με τον οποίο θα ψηφίσουν οι υποστηρικτές του στις εκλογές θα είναι καθοριστικός. Ένας υποψήφιος θα εκλεγεί πρόεδρος εάν συγκεντρώσει πάνω από το 50 τοις εκατό των ψήφων. Εάν κανένας υποψήφιος δεν φτάσει αυτό το όριο στον πρώτο γύρο, θα διεξαχθεί δεύτερος γύρος μεταξύ των δύο κορυφαίων υποψηφίων. Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ο Kılıçdaroğlu έχει σήμερα προβάδισμα περίπου 10 μονάδων έναντι του Ερντογάν, με πάνω από 50 τοις εκατό των ψήφων.

Η ΕΕ πρέπει να είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τα εκλογικά αποτελέσματα, όποια κι αν είναι αυτά. Εάν ο Ερντογάν παραμείνει στην εξουσία, είναι πιθανές περισσότερες αναταράξεις ΕΕ-Τουρκίας, ειδικά εάν η Ευρώπη πιστεύει ότι κέρδισε τις εκλογές άδικα. Η ΕΕ και η Τουρκία θα εξακολουθούσαν να πιέζονται να συνεργαστούν σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, αλλά οποιαδήποτε συνεργασία θα ήταν καθαρά συναλλακτική και η Τουρκία θα μπορούσε να απομακρυνθεί περισσότερο από τη Δύση. Αντίθετα, μια νίκη της αντιπολίτευσης θα οδηγούσε σε σημαντικές αλλαγές στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική της Τουρκίας. Αυτά θα άνοιγαν το δρόμο για μια αναζωογονημένη και βαθύτερη εταιρική σχέση ΕΕ-Τουρκίας – εάν και οι δύο πλευρές ήταν πρόθυμες να επενδύσουν για να ξεπεράσουν τις διαφορές τους.