ΣΥΡΙΖΑ: Για πόσο ακόμη θα βάζει πλάτη η κυβέρνηση στην αισχροκέρδεια στα καύσιμα, σε βάρος επιχειρήσεων και καταναλωτών;
Με πρωτοβουλία του Βουλευτή Μεσσηνίας και Τομεάρχη Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Αλέξη Χαρίτση, 51 Βουλευτές της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ κατέθεσαν Ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων σχετικά με τις δυσανάλογα υψηλές τιμές των υγρών καυσίμων στην χώρα μας παρά την σταδιακή αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών.
Όπως επισημαίνεται στην Ερώτηση, εδώ και πολλούς μήνες η Ελλάδα έχει από τις υψηλότερες τιμές καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ και το υψηλότερο κόστος καυσίμων με όρους αγοραστικής δύναμης μακράν του δεύτερου σε ολόκληρη την Ευρώπη, όπως καταδεικνύουν τα επίσημα στοιχεία της Eurostat και όπως επισημαίνει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Έτσι η τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων «σκαρφάλωσε» σχεδόν στα 2 ευρώ το Φθινόπωρο του 2022 όταν η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου βρισκόταν στα 80 με 85 δολάρια το βαρέλι και παραμένει σε υψηλά επίπεδα, περί τα 1,9 ευρώ τον Μάρτιο του 2023 παρόλο που η διεθνής τιμή του πετρελαίου σημειώνει αισθητή πτώση (στα 65,66 δολάρια στις 20.03.23). Σύμφωνα δε με την τελευταία εβδομαδιαία αναφορά της Eurostat (13.03.2023) η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη υψηλότερη θέση στην ΕΕ των 27, μετά την Δανία και την Γαλλία, ως προς την τιμή μετά φόρων της απλής αμόλυβδης.
Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ –ΠΣ υπενθυμίζουν ότι το 2018 όταν αντίστοιχα οι τιμές πετρελαίου βρίσκονταν στα ίδια επίπεδα με αυτά του Μαρτίου 2023, η τελική τιμή της βενζίνης ήταν εμφανώς χαμηλότερη, περί τα 1,6 ευρώ. Δεδομένου ότι κατά το διάστημα αυτό δεν έχει επέλθει μεταβολή ως προς την φορολογική επιβάρυνση του τελικού προϊόντος είναι σαφές ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις αισχροκέρδειας στην αγορά πετρελαιοειδών, διαπιστώνουν οι Βουλευτές.
Για αυτό άλλωστε η Επιτροπή Ανταγωνισμού εκκίνησε στις 22 Μαρτίου 2022 έρευνα για την αγορά υγρών καυσίμων και για το χρονικό διάστημα Οκτώβριος 2019 – Απρίλιος 2022. Από τα ευρήματα της έρευνας διαπιστώθηκαν σημαντικές ενδείξεις για την ύπαρξη του φαινομένου ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), καθώς και ενδείξεις αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια παραγωγής και διανομής των καυσίμων. Βάσει δε του παραπάνω πορίσματος, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έλαβε στις 28 Νοεμβρίου 2022 απόφαση να εκκινήσει την διαδικασία κανονιστικής παρέμβασης προκειμένου να αξιολογήσει εάν επικρατούν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού στα τρία στάδια παραγωγής και διανομής (διύλιση, εμπορία και λιανική διάθεση) των προϊόντων (αμόλυβδης βενζίνης, πετρελαίου κίνησης, πετρελαίου θέρμανσης) στην ελληνική αγορά.
Οι 51 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ –ΠΣ ζητούν απαντήσεις από τον αρμόδιο Υπουργό σχετικά με το κατά πόσο σκοπεύει να παρέμβει αποφασιστικά στην αγορά καυσίμων προκειμένου να αντιμετωπίσει φαινόμενα αισχροκέρδειας σε βάρος επιχειρήσεων και καταναλωτών. Καθώς επίσης και για τον αριθμό των ελέγχων που έχουν πραγματοποιηθεί σε όλη την αλυσίδα της αγοράς καυσίμων από την αρχή της ενεργειακής κρίσης έως σήμερα. Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ερωτούν ακόμη τον Υπουργό για τον αριθμό και το ύψος των προστίμων που έχουν επιβληθεί καθώς και αν είναι ενήμερος για το πώς προχωράει η σχετική έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού και πώς σκοπεύει να αξιοποιήσει τα αποτελέσματά της.