Η τελευταία μεγάλη σύγκρουση στη Βουλή πριν από τις εκλογές
Ξεκινάει σήμερα στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η επεξεργασία του πολυνομοσχεδίου που περιέχει μεταξύ άλλων ρυθμίσεις για τις οικογένειες των θυμάτων του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό των εργασιών του Κοινοβουλίου, η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου θα οριστεί την Πέμπτη.
Μάλιστα δεν αποκλείεται κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, οι πολιτικοί αρχηγοί να θελήσουν να διασταυρώσουν τα ξίφη τους για το δυστύχημα και όχι μόνο, σε μια τελευταία πολιτική αντιπαράθεση στο ανώτατο επίπεδο πριν τις πασχαλινές διακοπές της Βουλής και την προσφυγή στις κάλπες.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χθες τόνισε ότι οι πολίτες περιμένουν από τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας προτάσεις, λύσεις, έργα και όχι τοξικότητα.
- «Έχουμε δει με επώδυνο -πρόσφατα και με τραγικό- τρόπο ότι δεν κατορθώσαμε να φτιάξουμε ένα κράτος που εκπέμπει σοβαρότητα, υπευθυνότητα και επαγγελματισμό σε όλα τα επίπεδα. Βελτιωθήκαμε σε καίριους τομείς, όμως έχουμε ακόμη πολλή δουλειά μπροστά μας», σημείωσε ο πρωθυπουργός.
Επίσης, υπογράμμισε ότι σταδιακά θα ξεκινήσουν και πάλι σταδιακά τα δρομολόγια των σιδηροδρόμων με αυξημένα μέτρα ασφάλειας και σημειώνει μεταξύ άλλων «ανά πενθήμερο θα προστίθενται επιπλέον γραμμές, έτσι ώστε να υπάρξει πλήρης ανάπτυξη πριν από το Πάσχα. Ταυτόχρονα συγκροτήθηκε και λειτουργεί νέο Συντονιστικό Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων του ΟΣΕ, με τη συμμετοχή της Ελληνικής Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ, καθώς επίσης και της Hellenic Train για να επιτηρεί καλύτερα τα συστήματα ασφαλείας και να προχωρήσει με πολύ γοργά βήματα η αναβάθμιση όλων των προδιαγραφών ασφαλείας του σιδηροδρομικού μας δικτύου. Θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να ξανακερδίσει ο ελληνικός σιδηρόδρομος την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού».
- Στο νομοσχέδιο με τίτλο: “Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις” προβλέπονται τα εξής:
1. α. Χορηγείται από το οριζόμενο χρονικό διάστημα και εφεξής, ειδική σύνταξη σε όσους έπαθαν μόνιμη αναπηρία ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) και άνω, λόγω του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος καθώς και στις οικογένειες όσων απεβίωσαν από το συμβάν αυτό. β. Η προαναφερόμενη ειδική σύνταξη τελεί υπό ειδικό καθεστώς κατά την καταβολή της (είναι αφορολόγητη, δε μεταβιβάζεται, δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιοσδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα, κ.λπ.). (άρθρο 58)
2. Απαλλάσσονται από τον φόρο κληρονομιάς (άρθρου 25 του ν.2961/2001) τα κληρονομιαία περιουσιακά στοιχεία των αποβιωσάντων ή αγνοουμένων λόγω του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος.(άρθρο 59)
3. Διαγράφονται αυτοδικαίως οι ανεξόφλητες κατά το αναφερόμενο χρονικό διάστημα βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση ατομικές οφειλές των αποβιωσάντων, αγνοουμένων ή σοβαρά πληγέντων στο από 28.2.2023 σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, καθώς και των στενών συγγενικών τους προσώπων. (άρθρο 60)
4. α. Προβλέπεται η αυτοδίκαιη διαγραφή των ατομικών οφειλών, βεβαιωμένων και μη, προς ασφαλιστικά ταμεία των οριζόμενων προσώπων (αποβιωσάντων στο ανωτέρω σιδηροδρομικό δυστύχημα, των συνδεόμενων με αυτούς προσώπων κ.λπ.) οι οποίες δεν έχουν εξοφληθεί κατά την αναφερόμενη ημερομηνία.
β. Βεβαιώνονται, κατ’ εξαίρεση, στο όνομα του ελληνικού Δημοσίου και καταβάλλονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, οι διαγραφείσες οφειλές προς τα οριζόμενα ασφαλιστικά ταμεία. (άρθρο 61)
5. Εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 14 του ν.2266/1994 περί διορισμού σε κενή οργανική θέση στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο και επί συζύγων ή συμβίων καθώς και επί συγγενών μέχρι β’ βαθμού, προσώπων που απεβίωσαν συνεπεία του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Το ανωτέρω δικαίωμα διορισμού παρέχεται και σε πρόσωπα που νοσηλεύτηκαν σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) ή για τα οποία προκύπτει ποσοστό μόνιμης αναπηρίας τουλάχιστον 67%, συνεπεία του ανωτέρω δυστυχήματος. Αν δεν είναι δυνατός ο διορισμός τους, για λόγους υγείας, το δικαίωμα διορισμού μεταβιβάζεται στους συζύγους τους ή στους συμβίους τους ή σε ένα (1) τέκνο τους και αν δεν έχουν σύζυγο ή συμβίο μεταβιβάζεται σε έναν από τους γονείς ή σε ένα από τα αδέλφια τους.
Ειδικότερα θέματα εφαρμογής της ρύθμισης καθορίζονται με υπουργική απόφαση. (άρθρο 62)
6. α. Καλύπτονται πλήρως, από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), οι οριζόμενες δαπάνες νοσηλείας και αποκατάστασης των τραυματιών στο ανωτέρω σιδηροδρομικό δυστύχημα.
β. Δικαιούνται, τα οριζόμενα πρόσωπα, δια ζώσης και κατ’ οίκον, δωρεάν εξατομικευμένη ψυχολογική υποστήριξη, μέσα από το δίκτυο Μονάδων Ψυχικής Υγείας του Ε.Σ.Υ., μέσω των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του άρθρου 11 του ν.2716/1999 που διαθέτουν άδεια Μονάδων Ψυχικής Υγείας, καθώς και τηλεφωνικά, μέσω της Δωρεάν Εθνικής Γ ραμμής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης.(άρθρα 63 – 64)
7. Εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν στους φοιτητές και στους υποψήφιους για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίοι επέβαιναν στις αμαξοστοιχίες του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος καθώς και στους φοιτητές και στους υποψήφιους για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, των οποίων τα τέκνα, οι γονείς, οι αδελφοί και οι σύζυγοι ή οι συμβιούντες αυτών απεβίωσαν ή απέκτησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό (50%) εξαιτίας του σιδηροδρομικού δυστυχήματος. Ειδικότερα:
α. Παρέχεται η δυνατότητα στους φοιτητές του ακαδημαϊκού έτους 2022 -2023 να υποβάλουν αίτηση μετεγγραφής σε αντίστοιχο τμήμα άλλου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) ή Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας (Α.Ε.Α.) ή μετακίνησης σε άλλο Τμήμα άλλου Α.Ε.Ι. ή άλλης Α.Ε.Α., υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. Η μετεγγραφή ή μετακίνηση γίνεται καθ’ υπέρβαση του προβλεπόμενου αριθμού μετεγγραφόμενων ή μετακινούμενων φοιτητών.
β. Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα εισαγωγής σε Α.Ε.Ι και Α.Ε.Α., καθ’ υπέρβαση του προβλεπόμενου αριθμού εισακτέων και με προσαύξηση 20% σε κάθε βαθμολογική επίδοση των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, των ειδικών μαθημάτων και των πρακτικών δοκιμασιών, στους υποψηφίους που θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις τακτικής και επαναληπτικής εξεταστικής περιόδου των ετών 2023, 2024 και 2025.
Η ίδια ως άνω δυνατότητα δίδεται και στους υποψηφίους για εισαγωγή σε Α.Ε.Ι. και Α.Ε.Α. για το έτος 2023 με το ποσοστό 10%, χωρίς νέα εξέταση.
γ. Με υπουργική απόφαση, καθορίζονται οι ειδικότερες προϋποθέσεις και η διαδικασία εφαρμογής της ρύθμισης. (άρθρο 65)
8. α. Ορίζονται και τα θύματα του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος δικαιούχοι της νομικής βοήθειας του ν.3226/2004, ως προς τις ποινικές και αστικές τους αξιώσεις.
Η ρύθμιση αυτή εφαρμόζεται αναλόγως και επί συζύγων ή συμβίων, καθώς και επί συγγενών μέχρι β’ βαθμού, προσώπων που απεβίωσαν συνεπεία του εν λόγω δυστυχήματος.
β. Κηρύσσονται υποχρεωτικά προσωρινά εκτελεστές κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 910 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (Κ.Πολ.Δ.), αποφάσεις των πολιτικών δικαστηρίων που αφορούν στις απαιτήσεις αποζημίωσης και χρηματικής ικανοποίησης από οποιαδήποτε αιτία σε σχέση με το προαναφερόμενο σιδηροδρομικό δυστύχημα. (άρθρο 66).