Le Soir: Πώς στήνονται τα εκλογικά αποτελέσματα – Νέες αποκαλύψεις για την “Team Jorge”
Νέα στοιχεία για τους τρόπους με τους οποίους «ομάδες επικοινωνίας» επιστρατεύονται από κυβερνήσεις για να επηρεάσουν το αποτέλεσμα των εκλογών, παρουσιάζει η Βελγική εφημερίδα Le Soir στον απόηχο των αποκαλύψεων από μεγάλα διεθνή ΜΜΕ για τη δράση της ομάδας «Team Jorge», βραχίονας της οποίας υπάρχει και στην Ελλάδα.
Η Le Soir συνομίλησε με πρώην στέλεχος σε διεθνή εταιρεία επικοινωνίας, ο οποίος συμμετείχε σε υπόγειες διεργασίες για λογαριασμό πολιτικών κομμάτων, κυβερνήσεων αλλά και επιχειρηματιών.
Ο Έντουαρντ, καθώς η Βελγική εφημερίδα δεν δημοσιεύει τα πλήρη στοιχεία του πρώην στελέχους, εξηγεί τα εργαλεία που χρησιμοποιούν για να επηρεάσουν μια προεκλογική εκστρατεία και για να αλλάξουν την πορεία ενός εκλογικού αποτελέσματος.
Αναλυτικά η συνέντευξη όπως τη δημοσιεύει το ieidiseis.
Πώς θα ορίζατε τον εαυτό σας;
Θα έλεγα ότι είμαι πρώην Project Manager για μία διεθνή εταιρεία επικοινωνίας. Τώρα, αν ήταν εταιρεία επικοινωνίας ή ένα λόμπι που ασκούσε επιρροή, δεν το γνωρίζω. Ήταν όπως οι άλλες εταιρείες επικοινωνίας. Είχε τα δημιουργικά τμήματα, τα τμήματα παρακολούθησης και επικοινωνίας. Αλλά υπήρχε και η άλλη πλευρά, όπου προσεγγίζαμε τις υπηρεσίες πληροφοριών για ειδικές επιχειρήσεις.
Ποιες είναι οι κύριες υπηρεσίες που περιλαμβάνονται σε αυτή την επιχείρηση;
Στην ουσία, κάνουμε όλα θέλει ο πελάτης. Στην Ευρώπη, οι περισσότεροι προέρχονταν από τον χρηματιστηριακό κόσμο, από την Αφρική μας προσέγγιζαν κυβερνώντες και άτομα υπουργεία ή προεδρίες. Πρωταρχική αποστολή είναι η επιρροή μίας προεκλογικής εκστρατείας ή αλλαγή της πορείας του εκλογικού αποτελέσματος. Όταν αφορούν δικτατορίες, τότε σκοπός είναι να καλλιεργήσουμε ένα θετικό κλίμα, αφού η επανεκλογή είναι δεδομένη. Ένα άλλο κομμάτι είναι η εξόρυξη πληροφοριών για έναν πελάτη, η λεγόμενη «ευφυΐα των Μέσων». Π.χ. βλέπεις ότι γράφεται ένα κομμάτι για τον πελάτη, συναντάς τον δημοσιογράφο που κάνει την έρευνα και προειδοποιείς τον πελάτη ότι θα προκύψει κρίση. Τότε, σχεδιάζεις μία στρατηγική, είτε για να αποσπάσεις την προσοχή από το επίμαχο άρθρο είτε για να διαψεύσεις όσα γράφονται.
Πώς γίνεται μία εκστρατεία χειραγώγησης;
Αρχικά πρέπει να πετύχεις τη «σωστή τοποθέτηση των αντικειμένων». Έχουμε μέσα που χρηματίζουμε ώστε να κάνουν δημοσιεύσεις για τον σκοπό που θέλουμε. Δεν πρόκειται για μεγάλους δημοσιογραφικούς ιστοτόπους, αλλά για κάποιους που σου επιτρέπουν να έχεις ψηφιακή παρουσίας. Υπάρχουν, άλλωστε, πολλοί στη Google που σου επιτρέπουν να δημοσιεύσεις ένα θετικό άρθρο. Ερευνητές, ακαδημαϊκοί, αλλά και πλαστές προσωπικότητες και κατασκευασμένα προφίλ μπορούν να δημοσιεύσουν σε αυτά τα Μέσα άρθρα εύκολα και γρήγορα. Αν δεν μπορείς το επαληθεύσεις, τότε ο σκοπός σου έχει πετύχει. Στοχεύουμε επίσης και ανεξάρτητους δημοσιογράφους, τους οποίους πληρώνουμε για να πείσουν τον αρχισυντάκτη τους πως πρόκειται για έγκυρο άρθρο. Αυτό μπορεί να στοιχίσει και 3.000 ευρώ. Υπάρχουν βέβαια και αυτοί που πείθονται από ένα πληρωμένο δείπνο ή ένα εισιτήριο για κάποιο θέαμα. Θυμάμαι πως σε μία αφρικανική χώρα, είχαν φέρει όλους τους επικεφαλής των εφημερίδων και των περιοδικών με όλα τα έξοδα πληρωμένα, ώστε να γράψουν εγκωμιαστικά σχόλια για τη χώρα τους.
Μόλις οι πληροφορίες δημοσιευτούν στο Μέσο, ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Χρειαζόμαστε shares στα κοινωνικά δίκτυα. Το πρώτο που έχουμε να κάνουμε είναι να αγοράσουμε 100 κάρτες SIM και 100 κινητά τηλέφωνα. Όχι smartphones. Και μετά καινούριους υπολογιστές, του οποίους πετάς μόλις τελειώσει η επιχείρηση. Αυτό μας επιτρέπει να δημιουργούμε ψεύτικους λογαριασμούς στα social media. Αλλά για να είναι αποτελεσματικοί αυτοί οι λογαριασμοί, πρέπει να δημιουργηθεί μία ιστορία πίσω από τον κάθε ένα. Πρέπει να μπορείς να αφηγηθείς τη ζωή τους, τον παρελθόν τους, να έχεις πλάσει την προσωπικότητά τους. Στα μικρά πρακτορεία αυτό γίνεται κάπως άτσαλα. Αυτοί που κάνουν σωστά τη δουλειά, όμως, είναι οι Ισραηλινοί. Μετά με αυτούς τους ψεύτικους λογαριασμούς μπαίνουμε στο Twitter, δημιουργούμε ένα hashtag, το οποίο γίνεται viral. Υπάρχει βέβαια και η Wikipedia.
Μας είπατε ότι μπορείτε να αλλάξετε και τη Wikipedia, δηλαδή να τροποποιήσετε το περιεχόμενο της εγκυκλοπαίδειας για λογαριασμό πελατών σας;
Για να δημιουργήσουμε μία σελίδα στο Wikipedia, χρειάζομαι σοβαρά άρθρα. Στη συνέχεια, επεξεργάζομαι τη σελίδα είτε θετικά είτε αρνητικά για τους αντιπάλους του πελάτη μας. Είναι το νούμερο ένα όπλο οποιουδήποτε πρακτορείου, αφού στον ψηφιακό κόσμο, εξακολουθεί να είναι το πρώτο αποτέλεσμα που βγαίνει στη Google. Άλλωστε, οι περισσότεροι χρήστες του Διαδικτύου βλέπουν μόνο την πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης ή τη δεύτερη. Η πρόκληση είναι να είσαι παρών γρήγορα στις πρώτες θέσεις της αναζήτησης. Και αυτό το κάνουμε είτε μέσω της Wikipedia είτε μέσω των PNB, των Private Blog Networks. Πρόκειται για μικρά site που δίνουν τη δυνατότητα δημιουργίας backlinks, δηλαδή όσο περισσότεροι σύνδεσμοι παραπέμπουν σε ένα άρθρο, τόσο πιο δυνατό είναι το άρθρο και ανεβαίνει στη Google.
Πόσο απαραίτητη είναι η Google για εσάς;
Η Google είναι ένα εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί αρκετά εύκολα και να τροποποιηθεί. Δηλαδή στη μηχανή αναζήτησης μπορείς να διαγράψεις συνδέσμους, να τους τροποποιήσεις, να τους ανεβάσεις, να τους κατεβάσεις…
Για παράδειγμα, έχουμε εργαστεί με αρκετούς πελάτες, συμπεριλαμβανομένων επιχειρηματιών και μεγάλες εταιρείες που είχαν κάποια νομικά ή οικογενειακά προβλήματα. Π.χ. κάποιο μεγαλοστέλεχο που πρόκειται να αντιμετωπίσει ένα συζυγικό πρόβλημα. Καλείτε σε ένα πρακτορείο που ειδικεύεται στην αφαίρεση συνδέσμων, ώστε αυτό το «πρόβλημα» να ξεχαστεί.
Στο κάτω μέρος της πρώτης σελίδας των αποτελεσμάτων της Google, συχνά αναγράφεται «ορισμένα αποτελέσματα ενδέχεται να έχουν διαγραφεί σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί προστασίας δεδομένων».
Αυτό σημαίνει ότι το εν λόγω άτομο έχει προβεί σε ενέργειες για να αφαιρεθούν αρνητικά αποτελέσματα.
Πού κυμαίνονται οι τιμές για τις υπηρεσίες αυτές;
Οι τιμές κυμαίνονται περίπου στα 20.000 με 50.000 ευρώ τον μήνα αν πρόκειται για μεγάλα συμβόλαια. Συνήθως αυτό γίνεται για περίπου ένα 6μηνο με συνεχείς ανανεώσεις του συμβολαίου, καμία χώρα, όμως, δεν συνεργάζεται με το ίδιο πρακτορείο για περισσότερο από 3 χρόνια.
Τι σας έχει μείνει από την εργασία σας σε αυτό το κομμάτι;
Είναι σχετικά περίπλοκο από ηθικής άποψης. Δεν μπορείς να πεις το Αζερμπαϊτζάν ή οποιαδήποτε άλλο αυταρχικό καθεστώς, δημοκρατικό, αλλά αφού αυτό θέλουν οι πελάτες, θα το κάνεις. Όσο είσαι μέσα στον κλάδο, είναι δύσκολο να διακρίνεις τις κόκκινες γραμμές, όταν βγαίνεις από αυτό, καταλαβαίνεις ότι δεν ήταν λογικό αυτό που έκανες.