Ένας στους δύο καλλιτέχνες κάνει και άλλη δουλειά για να επιβιώσει
Σχεδόν ένας στους δύο καλλιτέχνες αναγκάζεται να κάνει κι άλλη δουλειά προκειμένου να επιβιώσει, όπως λένε εκπρόσωποι των Σωματείων τους με αφορμή τις κινητοποιήσεις για το επίμαχο προεδρικό διάταγμα που υποβαθμίζει τα πτυχία τους.
Σύμφωνα με το νέο Προεδρικό Διάταγμα όλοι οι απόφοιτοι Δραματικών Σχολών, αναγνωρισμένων από το υπουργείο Πολιτισμού, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ, Σχολών Κινηματογράφου και Σχολών Χορού θα θεωρούνται πλέον απλοί απόφοιτοι Λυκείου.
Εδώ και ενάμιση μήνα μουσικοί, χορευτές και ηθοποιοί κατέβηκαν από τις σκηνές και το σανίδι, βγήκαν στους δρόμους και διαδηλώνουν ζητώντας μεταξύ άλλων την απόσυρση του επίμαχου προεδρικού διατάγματος. Από το προηγούμενο Σαββατόκυριακο βρίσκονται υπό κατάληψη όλες οι σκηνές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (Βασιλικό Θέατρο). Σε ομαδική παραίτηση προχώρησαν οι καθηγητές της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Το διδακτικό προσωπικό της πρώτης θεατρικής σκηνής της χώρας είχε προαναγγείλει προ ημερών πως θα παραιτηθεί σύσσωμο εάν μέχρι σήμερα δεν είχε δοθεί λύση στο θέμα.
Σχολιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις στο ethnos.gr ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου, Βασίλης Παρασκευόπουλο και ο Γεν. Γραμματέας του ΣΕΗ (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών) Άρης Λάσκος ζητούν από την κυβέρνηση ζητούν να μην υπάρχει διαβάθμιση των πτυχίων τους. «Αυτό σημαίνει πως ειμαστε ενάντια στην εξαγγελία της κυβέρνησης να διαβαθμίσει τα πτυχία των Ωδείων στο επίπεδο 5, δηλαδή να τα ισοτιμήσει με ΙΕΚ. Αυτό για μας είναι πρόκληση να γίνεται ισοτίμηση μιας ολοκληρωμένης εκπαίδευσης που είναι σε ένα Ωδείο για 12 χρόνια με μια διετή κατάρτιση. Με αυτόν τον τρόπο θέλουν να υποβαθμίσουν τα επαγγελματικά σπουδαστικά δικαιώματά μας» τονίζει ο κ. Παρασκευόπουλος.
Για «απόφαση με εκδικητικό μένος» κατά των καλλιτεχνών και για «πόλεμο χωρίς προσχήματα» κάνει λόγο η Ένωση Σκηνοθετών – Δημιουργών για το Προεδρικό Διάταγμα που εξισώνει τα πτυχία των καλλιτεχνών με τα απολυτήρια Λυκείου.
Η λύση σύμφωνα με τον κ. Λάσκο περνά μέσα από τη δημιουργία Συστήματος Δημόσιας Ανώτατης Εκπαιδευσης στις Παραστατικές Τέχνες, κι αντιστοίχιση όλων των προηγούμενων τίτλων σπουδών, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και των Πανεπιστημίων.
Παράλληλα, οι καλλιτέχνες ζητούν:
-Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας σε όλους τους χώρους : Λυρική, Ωδεία, τηλεόραση, συναυλίες, στούντιο, εστίαση
-Συγκρότηση Δημόσιων και Δωρεάν αποκλειστικά Ανώτατων Καλλιτεχνικών Σχολών στα Πανεπιστήμια, που να καλύπτουν τα αντικείμενα των Μουσικών, των Ηθοποιών, των Χορευτών, των Σκηνοθετών.
-Αναβάθμιση των Καλλιτεχνικών σπουδών όπως και των Καλλιτεχνικών μαθημάτων στο σχολείο. Ανάπτυξη συστήματος Δημόσιας και Δωρεάν Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης από τα σχολικά χρόνια ως και το Πανεπιστήμιο.
Διχασμένα τα τμήματα θεατρικών σπουδών ΑΠΘ και ΕΚΠΑ
Προσφυγή στο ΣτΕ κατά του ΣΕΗ έκανε το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ τονίζοντας ότι οι Δραματικές Σχολές δεν ανήκουν στην Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. «Παρέχουν επαγγελματική και όχι ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Η Κοσμητεία της ΦΛΣ του ΕΚΠΑ θεωρεί αδιανόητη την πιθανότητα αναγνώρισης πανεπιστημιακών σπουδών σε παρόμοιες σχολές, οι οποίες δεν διέπονται από την ακαδημαϊκή δεοντολογία, ούτε λειτουργούν βάσει της νομοθεσίας περί της Ανώτατης Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και του άρθρου 16 του Συντάγματος». Αντίθετα ψηφίσματα συμπαράστασης προς τον ΣΕΗ εξέδωσε ο φοιτητικός σύλλογος του τμήματος Θεατρικών του ΑΠΘ.
Οι καλλιτέχνες και τα σωματεία τους είναι αποφασισμένα να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους με εναλλασσόμενες μορφές πάλεις. «Όλα είναι στο τραπέζι. Και οι απεργίες διαρκείας και οι επαναλμαβανόμενες απεργίες και η συνέχιση των κινητοποιήσεων σε δημόσιο επίπεδο, οι παρεμβάσεις σε θέατρα και η ενημέρωση του κόσμου στο δρόμο» σημειώνει ο κ. Λάσκος.
Πολύ μεγάλο το ποσοστό ετεροαπασχόλησης στον καλλιτεχνικό χώρο
Αναφερόμενος στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουν οι καλλιτέχνες ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου σημειώνει ότι «υπάρχει πολύ μεγάλο ποσοστό ετεροαπασχόλησης στους μουσικούς».
Αυτό αυξήθηκε το 2009 με την οικονομική κρίση και γιγαντώθηκε μετά την πανδημία. «Έχουμε πάνω από 5.000 μουσικούς στο μητρώο μας. Το 50% των μουσικών κάνει και άλλη δουλειά. Γενικά κάποιος σήμερα για να κάνει την δουλειά του χορευτή, του ηθοποιού, του μουσικού θα πρέπει να έχει και άλλη μια δουλειά για να ανταπεξέλθει οικονομικά παρόλο που χρειάζεται αφιέρωση για να μπορείς να ασκήσεις την τέχνη σου» προσθέτει ο κ. Παρασκευόπουλος.
Πάνω από το 80% των αποφοίτων των Δραματικών Σχολών είναι άνεργα
Αντίστοιχα δύσκολη είναι η εικόνα και στο χώρο των ηθοποιών. Πάνω από το 80% των αποφοίτων των Δραματικών Σχολών είναι άνεργα σύμφωνα με τον Γεν. Γραμματέα του ΣΕΗ (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών) Άρη Λάσκο. «Το πιο γνωστό και κακοποιητικό ανέκδοτο και ατάκα για μας, είναι: είσαι ηθοποιός και σε ποιο μπαρ δουλεύεις…».
Όπως εξηγεί ο κ. Λάσκος αν κάποιος δουλεύει αποκλειστικά στον κλάδο, αντιμετωπίζει το φαινόμενο της πολυαπασχόλησης (συμμετοχή σε σίριαλ, μεταγλωττίσεις, διαφημίσεις και παραστάσεις). Αν κάποιος δεν δουλεύει σταθερά στον κλάδο, έχει μια σταθερή ή εποχιακή δουλειά που την συνδυάζει με τις παραστάσεις το απόγευμα ή με διδασκαλία.
Πηγή: ethnos.gr