Νέα παρέμβαση Βενιζέλου για Ντογιάκο: “Να ανακληθεί η γνωμοδότηση” – “Η ΑΔΑΕ να μπορεί να κάνει ελέγχους”
Στην περιβόητη γνωμοδότηση του Ισίδωρου Ντογιάκου αναφέρθηκε εκ νέου ο Ευάγγελος Βενιζέλος. Υπογράμμισε πως ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου «υπερέβη το όριο που θέτει ο νόμος για τη γνωμοδοτική αρμοδιότητα, αλλά και την πάγια, μακροχρόνια τακτική της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου».
Ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου είπε στο ραδιόφωνο των Παραπολιτικών πως: «Διερεύνησα εκατοντάδες γνωμοδοτήσεων των τελευταίων δεκαετιών, δεν υπάρχει καμία που να μη δέχεται ότι όταν υπάρχει εκκρεμής δίκη ή μπορεί να υπάρξει εκκρεμής δίκη, εκκρεμής δικαστική διαδικασία, δεν γνωμοδοτεί ο Εισαγγελέας, επίσης δεν γνωμοδοτεί απαντώντας σε ιδιώτες, δεν έχει απαντήσει ποτέ σε μία ιδιωτική εταιρία όπως ο ΟΤΕ. Εδώ έχουμε και εκκρεμή ποινική προκαταρκτική εξέταση για τις υποκλοπές – δύο μάλιστα – έχουμε βεβαίως και την αρμοδιότητα του Συμβουλίου της Επικρατείας, γιατί εάν οποιοσδήποτε τηλεπικοινωνιακός πάροχος διαφωνεί με τις πράξεις της ΑΔΑΕ, δεν προσφεύγει στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, προσφεύγει στα διοικητικά δικαστήρια και εν τέλει στο Συμβούλιο Επικρατείας».
Στη συνέχεια ο κ. Βενιζέλος τόνισε πως «Ο κ. Ντογιάκος δεν είναι απλώς έμπειρος, όπως είπα και στο κείμενό μου είναι και ευφυής και εγκρατής και θαρραλέος και έχει αποδείξει ότι μπορεί να αγωνιστεί για την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης στο παρελθόν και πιστεύω ότι θα τα σκεφτεί όλα πάρα πολύ καλά. Επειδή το μεγάλο προσόν του νομικού, αλλά και κάθε νομίζω ανθρώπου που είναι σκεπτόμενος, είναι να λαμβάνει υπόψη τον αντίλογο, θα τα λάβει όλα υπόψη και θα διατυπώσει μία πιο ολοκληρωμένη θέση τις προσεχείς ημέρες. Θέλω να το ελπίζω και το προτείνω και το εύχομαι».
Σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο η ουσία του ζητήματος που έχει προκύψει συνίσταται σε δύο πράγματα.
«Το πρώτο, λοιπόν, είναι εάν τις ανεξάρτητες αρχές που προβλέπει το Σύνταγμα, αλλά ανεξάρτητες αρχές προβλέπει και το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορεί να έρθει ο εθνικός νομοθέτης ο κοινός και να τις ευνουχίσει, να περιορίσει τις ελεγκτικές αρμοδιότητές του, να τις διαπλάσει όπως νομίζει. Η απάντηση είναι όχι, διότι δεν ερμηνεύεται το Σύνταγμα με βάση το νόμο, αλλά ο νόμος με βάση το Σύνταγμα και άλλους υπερέχοντες κανόνες, όπως είναι το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, αλλά πρωτίστως το Σύνταγμα.
Άρα, λοιπόν, όταν το άρθρο 19 παράγραφος 2 αναθέτει τον εν τέλει και συνολικό έλεγχο του απορρήτου των επικοινωνιών στην ΑΔΑΕ, πρέπει η ΑΔΑΕ να μπορεί να κάνει ελέγχους. Έρχεται λοιπόν το δεύτερο επιχείρημα που λέει, ψηφίστηκε ένας νόμος στο όνομα της διαφάνειας, αλλά στην πραγματικότητα έτσι όπως τον ερμηνεύει τώρα η Εισαγγελία στο όνομα της αδιαφάνειας και της συγκάλυψης και λέει «ένας που παρακολουθείται για λόγους εθνικής ασφαλείας μπορεί να ενημερωθεί μόνο μετά από τρία χρόνια και εάν το αποφασίσει ένα τριμελές όργανο με δύο εισαγγελείς και τον Πρόεδρο της ΑΔΑΕ». Ως εκ τούτου η ΑΔΑΕ δεν μπορεί πλέον να κάνει ελέγχους όταν κάποιος διαμαρτύρεται ότι παρακολουθείται ή υποπτεύεται, διότι δεν μπορεί να τον ενημερώσει».
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης του ο κ. Βενιζέλος υπογράμμισε: «Είναι άλλο πράγμα το εάν θα ενημερωθεί ο παρακολουθούμενος και άλλο πράγμα εάν θα γίνονται έλεγχοι μη τυχόν και παρανομεί η ΕΥΠ, μη τυχόν και παρανομεί η τηλεπικοινωνιακή εταιρία, μη τυχόν και παρανομούν διάφοροι άνθρωποι ανεξέλεγκτοι, όπως συνέβη με τα κατασκοπικά λογισμικά. Άρα η ΑΔΑΕ προφανώς δεν θα ενημερώσει τον παρακολουθούμενο, θα ενημερώσει όμως τη Βουλή, την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, της οποίας είναι θεσμικός βραχίονας κατά το Σύνταγμα. Να σας πω και το καλύτερο; Θα ενημερώσει τον ίδιο τον Εισαγγελέα, διότι μπορεί να τελούνται αδικήματα και μπορεί να πρέπει ο Εισαγγελέας να επιληφθεί. Αλλά και κάτι άλλο, τώρα οι εισαγγελείς που κάνουν προκαταρκτικές εξετάσεις, μπορούν να κάνουν ελέγχους στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους;
Εάν κάποιος, εσείς, αντί να πάτε στην ΑΔΑΕ, πάτε στον Εισαγγελέα και κάνετε μία μήνυση ότι με παρακολουθεί κάποιος, ο Εισαγγελέας μπορεί να κάνει έλεγχο; Άρα αυτό όλο είναι άτοπο, οδηγείται σε αδιέξοδο και φανταστείτε το πώς μπορεί να εκτεθεί διεθνώς η χώρα εάν πει κανείς κατά λογική συνέπεια, «η ΑΔΑΕ παραβίασε αυτό που αντιλαμβάνεται ως Σύνταγμα και ως νόμο ο Εισαγγελέας». Τότε δίωξη, τότε κατηγορούμενοι τα μέλη της ΑΔΑΕ, τότε διεθνής διασυρμός της χώρας η οποία παύει να θεωρείται φιλελεύθερη ευρωπαϊκή δημοκρατία. Το θέλει κανείς αυτό;».
Να ανακληθεί η γνωμοδότηση Ντογιάκου
«Θεωρώ ότι πρέπει να τροποποιηθεί ή, ακόμα καλύτερα, να ανακληθεί η γνωμοδότηση, διότι ο κ. Ντογιάκος και νομικά ξέρει και έχει αποδείξει ότι έχει αίσθημα ανεξαρτησίας και νομίζω ότι δεν θα ήθελε να θεωρείται ότι παρεμποδίζει την εφαρμογή των εγγυήσεων του απορρήτου ή και οποιουδήποτε άλλου δικαιώματος συνταγματικά κατοχυρωμένου», ανέφερε.
Εξήγησε επίσης πως η επίμαχη γνωμοδότηση δεν έχει καμία ισχύ. «Δεν έχει καμία ισχύ η γνωμοδότηση, ούτως ή άλλως δεν έχει καμία ισχύ», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Εξήγησε πως η εταιρία που ζήτησε τη γνωμοδότηση κακώς το έπραξε αλλά σε κάθε περίπτωση εξήγησε πως δεν μπορεί να αρνηθεί να συνεργαστεί με την ΑΔΑΕ.
«Οι πράξεις της ΑΔΑΕ είναι εκτελεστές διοικητικές πράξεις, εκτελούνται αυτογνωμόνως όπως λέμε, από μόνες τους, όποιος θέλει, μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια. Εάν αρνηθεί η εταιρία να εκτελέσει την πράξη της ΑΔΑΕ, θα της επιβληθεί πρόστιμο το οποίο μπορεί να είναι και πολύ μεγάλο πρόστιμο. Αυτό το πρόστιμο δεν μπορεί να το κρίνει κανένας εισαγγελέας, θα το κρίνει το διοικητικό δικαστήριο. Εδώ έχουμε και μία επέμβαση στις αρμοδιότητες της διοικητικής δικαιοσύνης», ανέφερε ο κ. Βενιζέλος.
Ο κ. Βενιζέλος υποστήριξε επίσης: «Εν πάση περιπτώσει δεν είναι το πρώτο ή το μόνο ζήτημα που έχει η χώρα, οι υποκλοπές, αλλά εάν καμφθούμε στα θέματα δημοκρατίας και κράτους δικαίου, μετά δεν υπάρχει ούτε ανάπτυξη, δεν υπάρχει ούτε πρόοδος, ούτε ανταγωνιστικότητα και φοβούμαι ότι αποκλίνουμε από ένα πρότυπο το οποίο είναι το πρότυπο της ευρωπαϊκής δημοκρατίας που ήταν και το μεγάλο όραμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή, έτσι δεν είναι;».