Την αποδιοργάνωση και έμμεση ιδιωτικοποίηση του ΕΚΑΒ καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ

 Την αποδιοργάνωση και έμμεση ιδιωτικοποίηση του ΕΚΑΒ καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση κατέθεσαν χθες, Δευτέρα 7 Νοεμβρίου, 55 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του βουλευτή Ρεθύμνου και Τομεάρχη Υγείας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Ανδρέα Ξανθού, με θέμα «Αδιαφάνεια, αναξιοκρατία, αποδιοργάνωση και έμμεση ιδιωτικοποίηση του ΕΚΑΒ».

Οι βουλευτές τονίζουν ότι η κατάσταση στο ΕΚΑΒ είναι δραματική με τους χρόνους απόκρισης στα πολύ επείγοντα περιστατικά να ξεπερνούν τα 30 λεπτά λόγω ελλείψεων ασθενοφόρων και ερωτούν τον κ. υπουργό:

 1. Με βάση ποια δεδομένα και κριτήρια έχει κάνει την πολιτική επιλογή της υποβάθμισης του ΕΚΑΒ και της ιδιωτικοποίησης σημαντικού μέρους των υπηρεσιών του (δευτερογενείς διακομιδές);

2. Σκοπεύει να ανταποκριθεί στην ευρεία κοινωνική απαίτηση για σοβαρή ενίσχυση του ΕΚΑΒ με ανθρώπινους και υλικούς πόρους, τόσο στα αστικά κέντρα, όσο και στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές;
3. Υπάρχει σχέδιο επιχειρησιακής αναβάθμισης των αεροδιακομιδών στη χώρα;
4. Πως αιτιολογείται η κατ’ επανάληψη προβληματική συγκρότηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου στο ΕΚΑΒ και τι απαντά στις καταγγελίες των εργαζομένων;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υγείας

Θέμα: «Αδιαφάνεια, αναξιοκρατία, αποδιοργάνωση και έμμεση ιδιωτικοποίηση του ΕΚΑΒ».

Αυτή την περίοδο τα προβλήματα στην επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα έχουν πάρει δραματικές διαστάσεις. Η ημερήσια δύναμη των ασθενοφόρων που επιχειρούν αυτή τη στιγμή στην Αττική είναι η μικρότερη από κάθε άλλη περίοδο, με μόλις 45-50 ασθενοφόρα και 2 κινητές μονάδες του ΕΚΑΒ να καλύπτουν σε πρωινή και απογευματινή βάση τα επείγοντα περιστατικά στο Λεκανοπέδιο. Τα παλιότερα ασθενοφόρα βρίσκονται όλο και συχνότερα εκτός λειτουργίας για λόγους επισκευής και συντήρησης, από το 2019 έως σήμερα έχουν συνταξιοδοτηθεί 450 διασώστες, οι συμβασιούχοι που προσελήφθησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας είναι «στον αέρα», ενώ για την ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία του ΕΚΑΒ  στο σύνολο της χώρας εκτιμάται ότι απαιτούνται επιπλέον 700 διασώστες. Η άμεση επίπτωση της έλλειψης προσωπικού και του μικρού αριθμού ασθενοφόρων που επιχειρούν σε καθημερινή βάση, είναι οι καθυστερήσεις στην απόκριση στα περιστατικά και η μετακύλιση κόστους στους πολίτες. Στο πολύ επείγον περιστατικό μπορεί να χρειαστούν έως και 30 λεπτά για να φθάσει το ασθενοφόρο στον ασθενή – τραυματία. Στο λιγότερο επείγον ο χρόνος υπολογίζεται στα 45 λεπτά, ενώ σε περιστατικά που δεν είναι επείγοντα και δεν κινδυνεύει ο ασθενής, το ασθενοφόρο μπορεί να φτάσει σε 2 ή και 3 ώρες! Την ίδια ώρα όλο και περισσότερα ιδιωτικά ασθενοφόρα εμφανίζονται στους δρόμους της Αθήνας εκμεταλλευόμενα την υποβάθμιση του ΕΚΑΒ. Οι ασθενείς που βρίσκονται στο δημόσιο νοσοκομείο αναγκάζονται ή/και οδηγούνται με μεθοδευμένο τρόπο (προώθηση των υπηρεσιών τους με ποικίλους τρόπους ακόμη και μέσα στα δημόσια νοσοκομεία) να καλέσουν ιδιωτικό ασθενοφόρο και ως εκ τούτου να πληρώσουν για τη μεταφορά τους στο σπίτι τους.

Οι αριθμοί είναι αδιάψευστοι και αποκαλυπτικοί, ενώ πρόσφατα δημοσιεύματα έγκριτων εφημερίδων (Καθημερινή, 31/10) επιβεβαιώνουν τις μαρτυρίες των εργαζομένων και την ανησυχία των πολιτών. Στην περιφέρεια μεγάλες περιοχές όντας πλήρως ή μερικώς ακάλυπτες από το ΕΚΑΒ μειονεκτούν ευρισκόμενες πρακτικώς στην προ ΕΣΥ εποχή, με πάνω από 50 περιφερειακές ενότητες της ηπειρωτικής και νησιωτικής  χώρας να  καλύπτονται μόνο από ένα ασθενοφόρο ανά βάρδια. Την ίδια στιγμή ο χαρακτήρας των αεροδιακομιδών, που είναι αυστηρά δευτερογενής  (από υγειονομικό σε υγειονομικό σχηματισμό), με το κενό ιδίως για τους νησιωτικούς και ορεινούς προορισμούς να καλύπτεται  από την Πολιτική Προστασία με πτήσεις όμως μη στελεχωμένες υγειονομικά (ιατρός-διασώστης) , πράγμα που σημαίνει ότι η όποια παροχή ιατρικής βοήθειας καθυστερεί τραγικά και πρακτικά ξεκινά με την άφιξη του ελικοπτέρου στο αεροδρόμιο υποδοχής, όπου περιμένει ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.

Η επιχειρησιακή αποδυνάμωση ωστόσο του ΕΚΑΒ φαίνεται ότι δεν είναι μόνο αποτέλεσμα της υποστελέχωσης και του γηρασμένου και κακοσυντηρημένου στόλου ασθενοφόρων αλλά και της υιοθέτησης προβληματικών  διοικητικών και υπηρεσιακών επιλογών, τόσο στο σκέλος των προνομιακών εσωτερικών μετακινήσεων και τοποθετήσεων που στερούν από το επιχειρησιακό σκέλος του ΕΚΑΒ σημαντικό αριθμό πληρωμάτων ασθενοφόρου, όσο και στον τρόπο συγκρότησης του υπηρεσιακού συμβουλίου που βάσει νόμου είναι υπεύθυνο  για τις τυπικές υπηρεσιακές μεταβολές.

Η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει από την αρχή της θητείας της ότι η λειτουργία ενός σύγχρονου κρατικού μηχανισμού, που θα αξιοποιούσε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους διαθέσιμους πόρους, οικονομικούς, υλικούς και ανθρώπινους, αποτελούσε τον πυρήνα του «επιτελικού κράτους». Σε μία σειρά τομείς ωστόσο όπως το ΕΚΑΒ, η συγκεκριμένη εξαγγελία ταυτίστηκε με αδιαφάνεια, αναξιοκρατία  και προνομιακή μεταχείριση ημέτερων. Πρόσφατα εκπροσωπήσεις εργαζομένων στο Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) κατήγγειλαν καταστρατήγηση του θεσμικού πλαισίου για τη συγκρότηση των υπηρεσιακών συμβουλίων σε αυτόν τον πολύ κρίσιμο βραχίονα για το δημόσιο σύστημα υγείας της χώρας. Όπως καταγγέλλουν, το Υπουργείο Υγείας επιχείρησε να αλλοιώσει την σύνθεση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου του ΕΚΑΒ, τοποθετώντας ως Αναπληρωτή Πρόεδρο και μέλη, Υποδιευθυντές και Τμηματάρχη από Νοσοκομεία της Αττικής, παρεκκλίνοντας από την ισχύουσα νομοθεσία, με βασικό γνώμονα την κομματική τους ιδιότητα και δράση, αγνοώντας ακόμη και την υποχρεωτική από τη νομοθεσία ποσόστωση φύλου στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Μάλιστα, το ορισμένο ως τακτικό μέλος από το ΕΚΑΒ και Πρόεδρος του προηγούμενου Υπηρεσιακού Συμβουλίου έθεσε, με επιστολή του, ζήτημα νόμιμης σύνθεσης του συλλογικού οργάνου, ζητώντας την τροποποίηση της ανωτέρω απόφασης αρνούμενο να προεδρεύσει στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο υπό αυτή την σύνθεση. Στις 27.06.2022 το Υπουργείο Υγείας αναγκάστηκε να προχωρήσει εκ νέου σε ορισμό μελών του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, αντικαθιστώντας το τακτικό μέλος και Πρόεδρο του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, είχε θέσει ζήτημα μη νόμιμης σύνθεσης, διατηρώντας ωστόσο την ίδια παράνομη σύνθεση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, και αναβαθμίζει μάλιστα Τμηματάρχη, συνδικαλιστή της ΔΑΚΕ σε αναπληρωτή Πρόεδρο! Είναι χαρακτηριστικό ωστόσο ότι και ο νέος Πρόεδρος του Υπηρεσιακού Συμβουλίου και Δ/ντής του ΕΚΑΒ που τοποθετήθηκε με την δεύτερη ανασυγκρότηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, έθεσε ζήτημα νόμιμης σύνθεσης του συλλογικού οργάνου, ζητώντας την τροποποίηση της ανωτέρω Απόφασης, αρνούμενος να προεδρεύσει στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο υπό αυτή την σύνθεση. Είναι προφανές ότι το  Υπουργείο Υγείας και η Διοίκηση του ΕΚΑΒ επιχειρούν να ελέγξουν τη λειτουργία του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, με διαδοχικές ανασυγκροτήσεις και ορισμούς μελών, αντικαθιστώντας τα μέλη που προσπαθούν  να διαφυλάξουν τη νομιμότητα. Είναι γνωστό ότι τα Υπηρεσιακά Συμβούλια διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στις υπηρεσιακές μεταβολές και η χειραγώγησή τους είναι απευθείας χτύπημα στην αξιοκρατία και στην ισονομία, αλλά και στο ηθικό των εργαζομένων.

Επειδή η επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του ΕΚΑΒ και η  επιχειρησιακή του ικανότητα και ο δημόσιος χαρακτήρας του έχουν τεράστια σημασία για την προστασία της Δημόσιας Υγείας.

Επειδή εν μέσω πολλαπλών επιβαρύνσεων στο εισόδημα των νοικοκυριών, η δωρεάν κάλυψη των αναγκών υγείας και η υγειονομική ασφάλεια είναι αναφαίρετο δικαίωμα των πολιτών και θεμελιώδης υποχρέωση της Πολιτείας.

Επειδή οι ιδιωτικές δαπάνες υγείας είναι πολύ υψηλές στη χώρα και δεν υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω οικονομική «αφαίμαξη»  των πολιτών.  

Επειδή υπάρχει ευρεία κοινωνική συναίνεση για ένα συνολικό σχέδιο άμεσης, αλλά και μακροπρόθεσμης αναβάθμισης  του δημόσιου συστήματος υγείας και κατ’ επέκταση του ΕΚΑΒ.

Επειδή η ισονομία και η αξιοκρατία είναι όχι μόνο προϋποθέσεις εύρυθμης λειτουργίας ενός δημόσιου φορέα παροχής υπηρεσιών υγείας, αλλά και θεμελιώδης όρος του Κράτους Δικαίου. 

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Με βάση ποια δεδομένα και  κριτήρια έχει κάνει την πολιτική επιλογή της υποβάθμισης του ΕΚΑΒ και της ιδιωτικοποίησης σημαντικού μέρους των υπηρεσιών του ( δευτερογενείς διακομιδές);
  2. Σκοπεύει να ανταποκριθεί στην ευρεία κοινωνική απαίτηση  για σοβαρή   ενίσχυση  του ΕΚΑΒ με ανθρώπινους και υλικούς πόρους, τόσο στα αστικά κέντρα, όσο και στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές;
  3. Υπάρχει σχέδιο επιχειρησιακής αναβάθμισης  των αεροδιακομιδών στη χώρα;
  4. Πως αιτιολογείται  η κατ’ επανάληψη προβληματική συγκρότηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου στο ΕΚΑΒ και τι απαντά στις καταγγελίες των εργαζομένων;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Ξανθός Ανδρέας

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αθανασίου Αθανάσιος

Αλεξιάδης Τρύφων

Αναγνωστοπούλου Σία

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυγέρη Δώρα

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βαρεμένος Γιώργος

Βέττα Καλιόπη

Γιαννούλης Χρήστος

Γκαρά Νατάσα

Γκιόλας Γιάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ζαχαριάδης Κώστας

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νίκος

Θραψανιώτης Μανόλης

Καλαματιανός Διονύσης

Κασιμάτη Νίνα

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρά

Κουρουμπλής Παναγιώτης

Μαμουλάκης Χάρης

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μουζάλας Γιάννης

Μπαλάφας Γιάννης

Μπάρκας Κώστας

Μπουρνούς Ιωάννης

Μωραΐτης Θάνος

Νοτοπούλου Κατερίνα

Παπαδόπουλος Σάκης

Παπαηλιού Γεώργιος

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Πέρκα Θεοπίστη

Πούλου Παναγιού

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκουρλέτης Πάνος

Σκουρολιάκος Πάνος

Σκούφα Μπέττυ

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τζάκρη Θεοδώρα

Τζούφη Μερόπη

Τόλκας Άγγελος

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσίπρας Γεώργιος

Φάμελλος Σωκράτης

Φίλης Νικόλαος

Φωτίου Θεανώ

Χατζηγιαννάκης Μίλτος

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος

Σχετικά Άρθρα