Παρολίγον μετωπική τρένων – Νέα στοιχεία σοκ για τον εκτοχιασμό στην Τιθορέα – Σοβαρές καταγγελίες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
Ο σημερινός εκτροχιασμός τρένου στην Τιθορέα είναι ο τρίτος σε διάστημα δύο μηνών και ο δεύτερος σε διάστημα μόλις δέκα ημερών, ενώ τα νέα στοιχεία για το σημερινό ατύχημα προκαλούν ανησυχία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Και τούτο γιατί ο σημερινός εκτροχιασμός της Hellenic Train θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί σε τραγωδία, καθώς κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση του κινούμενου τρένου με άλλο που βρισκόταν σταθμευμένο.
Το πρωί της Παρασκευής εκτροχιάστηκε το πρώτο φορείο της αμαξοστοιχίας 882 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Καλαμπάκα στον σταθμό της Τιθορέας χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν τραυματισμοί επιβατών ή του προσωπικού. Έως και αυτήν την ώρα η Ελλάδα σιδηροδρομικά είναι σχεδόν κομμένη στα δύο, αφού εξαιτίας του περιστατικού καταγράφονται μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας.
Όπως αναφέρουν οι μηχανοδηγοί, πάντως, τα πράγματα θα μπορούσαν να είχαν πάρει πολύ πιο δυσάρεστη τροπή με βασική αιτία τη μη λειτουργία του συστήματος τηλεδιοίκησης, το οποίο όπως επισημαίνει η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), εγκαινιάστηκε μόλις 4 μήνες πριν, αλλά ουσιαστικά δε λειτουργεί.
Αποτέλεσμα ήταν σήμερα ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας να λάβει εντολή να μπει σε παρακαμπτήριο και φτάνοντας στο σήμα να αντιληφθεί ότι είχε μπει στην ευθεία. Φρέναρε ακαριαία, μίλησε στο σταθμάρχη, ο οποίος σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες γύρισε εκείνη τη στιγμή το κλειδί και το τρένο βγήκε εκτός γραμμών.
Ουσιαστικά το σημερινό συμβάν θα μπορούσε να είχε καταλήξει σε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών.
«Ο σημερινός νέος εκτροχιασμός (δεύτερος σε δέκα ημέρες) επιβατικής αμαξοστοιχίας (882) στην περιοχή της Φθιώτιδας και στην περίφημη «Τηλεδιοίκηση Τιθορέας- Δομοκού» που εγκαινίασαν – έθεσαν σε λειτουργία οι Διοικούντες τον ΟΣΕ και η πολιτική ηγεσία μόλις 4 μήνες πρίν, αποτελεί απόδειξη για το ότι τίποτα δεν λειτουργεί καλά στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο», σημειώνει η ΠΕΠΕ σε ανακοίνωσή της.
Να σημειωθεί ότι παρά τα επαναλαμβανόμενα συμβάντα, αλλά και το πλήθος προβλημάτων στη λειτουργία του σιδηροδρόμου, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει θεωρήσει απαραίτητη μια συνάντηση με τους μηχανοδηγούς παρόλο που σχετικό αίτημα έχει υποβληθεί πολλές φορές:
- «Στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών που – κατά δήλωση της – στο τελευταίο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών ανέφερε ότι «κάνει συναντήσεις με συνδικαλιστές σε περίεργες ώρες», αλλά αρνείται τον διάλογο με τους μηχανοδηγούς και να ακούσει την πραγματικότητα για την κατάσταση στην σιδηροδρομική υποδομή, αλλά και στους Διευθυντές του ΟΣΕ που αντί να εργαστούν για το καλό του ελληνικού Σιδηροδρόμου, συμμετέχουν σε συνέδρια ως εκλεγμένοι συνδικαλιστές, στέλνουμε το εξής μήνυμα: Ανοχή και υπομονή τέλος», αναφέρουν οι μηχανοδηγοί στην ανακοίνωσή τους.
Τα λάθη επιβεβαιώνονται και από την ανακοίνωση που έστειλε ο διαχειριστής της υποδομής, ΟΣΕ, ο οποίος επισημαίνει ότι «το γεγονός, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις οφείλεται σε λάθος χειρισμό στην αλλαγή τροχιάς κατά την είσοδο του συρμού στο Σταθμό της Τιθορέας».
Υπενθυμίζεται ότι λίγο έξω από την Τιθορέα είχε εκτροχιαστεί ακόμα ένα τρένο την 1η Αυγούστου. Τότε τα περίπου 200 άτομα που επέβαιναν στην αμαξοστοιχία 1521 ταλαιπωρήθηκαν αρκετές ώρες καθώς μισή ώρα μετά την αναχώρησή τους, στον παλιό σταθμό του Ελευθεροχωρίου το τρένο συγκρούστηκε με αγελάδα και ακινητοποιήθηκε. Λίγα λεπτά μετά η αμαξοστοιχία ξεκίνησε ξανά, αλλά εκτροχιάστηκε σε μικρή απόσταση από τον σταθμό της Τιθορέας.
- Βάσει των πρώτων ενδείξεων και των πληροφοριών που έχουν μεταδώσει σιδηροδρομικές πηγές, τα κλειδιά είχαν ξεχαστεί ανάποδα σε ένα σημείο όμως, το οποίο όπως αναφέραμε και πιο πάνω, θεωρητικά διαθέτει τηλεδιοίκηση. Αποτέλεσμα ήταν το τρένο να εκτροχιαστεί και τα χειρότερα να αποφευχθούν κυρίως επειδή ο μηχανοδηγός πρόλαβε να ελαττώσει ταχύτητα.
Ωστόσο, το γαϊτανάκι των επικίνδυνων λαθών δεν σταμάτησε στον εκτροχιασμό καθώς οι περίπου 200 επιβάτες της αμαξοστοιχίας αναγκάστηκαν να κινηθούν με τα πόδια από το σημείο του εκτροχιασμού έως τον σταθμό της Τιθορέας διανύοντας επί της γραμμής απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου.
Περίπου μία εβδομάδα πριν το συμβάν του Αυγούστου το δίκτυο είχε υποστεί πλήρη κατάρρευση καθώς η μία μετά την άλλη οι αμαξοστοιχίες έμεναν και ακινητοποιούνταν κατά τη διάρκεια των δρομολογίων.