Φίλης: “Ανάλγητη και ανίερη η δήλωση του Δωδώνης, απηχεί μισογυνισμό και απανθρωπιά”
Ως ”ανάλγητη, εξοργιστική και ανίερη δήλωση του Μητροπολίτη Δωδώνης, Χρυσόστομου, που απηχεί ένα κλίμα μισογυνισμού και απανθρωπίας που απλώνεται σε εκκλησιαστικά περιβάλλοντα” θεώρησε την δήλωση του Μητροπολίτη, ο Νίκος Φίλης.
Αναλυτικά η δήλωση του Νίκου Φίλη:
«Είναι ανάλγητη, εξοργιστική και ανίερη η δήλωση του πρώην Μητροπολίτη Ζακύνθου Χρυσόστομου Συνετού (;) ότι ο βιασμός γίνεται με τη συναίνεση του θύματος και ότι από το βιασμό δεν παράγεται εγκυμοσύνη διότι αυτή προϋποθέτει… συμφωνία της γυναίκας και του άνδρα!
Η δήλωση αυτή θα εξηγείτο με βάση την ιδιορρυθμία του ιερωμένου, αν δεν απηχούσε, με ακραίο τρόπο, ένα κλίμα μισογυνισμού και απανθρωπίας που απλώνεται σε εκκλησιαστικά περιβάλλοντα.
Ασφαλώς και τέτοιες δηλώσεις δεν εκπροσωπούν το σύνολο των πιστών και των εκκλησιαστικών λειτουργών. Ωστόσο, η επίμονη προβολή από την Ιερά Σύνοδο της καταδίκης των εκτρώσεων ως φόνου και αμαρτίας, η αντιεπιστημονική άποψη ότι από «την ώρα της σύλληψης σχηματίζεται η προσωπικότητα του παιδιού» και συνεπώς «το αγέννητο παιδί έχει δικαίωμα» όχι όμως η γυναίκα – μάνα, προσφέρει το υπόβαθρο για τέτοιου είδους απάνθρωπες δηλώσεις.
Και αυτή η επίμονη εκκλησιαστική αξίωση να αστυνομεύει τα σώματα των γυναικών και τα δικαιώματα των πολιτών, ενεργώντας δήθεν στο όνομα… της σωτηρίας των ψυχών, εντάσσεται στο απειλητικό κύμα του νεοσυντηρητισμού που δηλητηριάζει την κοινωνία σε πολλές χώρες, όπως η πρόσφατη απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ κατά των αμβλώσεων.
Αυτό το νεοσυντηρητικό κύμα απάνθρωπων αξιών και συνεχώς διευρυνόμενων κοινωνικών ανισοτήτων επεκτείνεται με εχθροπάθεια προς τους πρόσφυγες και άλλες αδύναμες κοινωνικές ομάδες. Συνιστά μέρος μιας «ταυτότητας» αντιδραστικής αναδίπλωσης σαν απάντηση στην κρίση διαρκείας που πλήττει την παγκόσμια κοινωνία, οικονομική – ενεργειακή – κλιματική και πρωτίστως κρίση αξιών.
Συνεπώς, ο κος Συνετός δεν είναι μόνος του στα όσα ασύνετα και προκλητικά κηρύττει από τον άμβωνα της τηλεόρασης, λησμονώντας το κήρυγμα αγάπης του Χριστού. Την επόμενη Παρασκευή, που η Εκκλησία εορτάζει τη γέννηση της Παναγίας, θα αναγνωστεί σε όλους τους ναούς από την Ωραία Πύλη, η πατρική Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου σύμφωνα με την οποία η άμβλωση είναι έγκλημα.
Η σκοταδιστική αυτή εκκλησιαστική διδασκαλία στην ουσία υπονομεύει την αξία της γυναικείας ύπαρξης και εκπηγάζει από την αναπαραγωγή του στερεότυπου της Εύας, δηλαδή της γυναίκας που προκάλεσε την ανυπακοή και την αμαρτία. Έτσι εξηγείται η δυσμενής θέση της γυναίκας στην Εκκλησία, παρότι επί αιώνες χιλιάδες γυναίκες διακονούν τις εκκλησίες. Είναι ευτύχημα ότι ακόμη και μέσα στον εκκλησιαστικό – θεολογικό χώρο διακρίνονται ρωγμές, όπως πρωτοβουλίες θρησκευομένων για την περίθαλψη θυμάτων βιασμού, αλλά και το θεολογικό συνέδριο «Γυναίκες στην Αγία Τράπεζα». Δεν θα είχαν μεγάλη σημασία γραφικότητες ή αναχρονισμοί, αν η Εκκλησία δεν διαδραμάτιζε σημείο αναφοράς για τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων, και ειδικότερα στη χώρα μας, που διεκδικεί κρατική λειτουργία.
Τελευταία αρνητική εξέλιξη συνιστά η άρνηση του υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σύμφωνα με την οποία κάθε παιδί και ο γονιός του, ανεξάρτητα αν είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι, έχουν δικαίωμα να επικαλεστούν λόγους συνείδησης (και όχι στενά «θρησκευτικής συνείδησης») και να απαλλαγούν από το μάθημα των Θρησκευτικών, το οποίο άλλωστε με βάση αναχρονιστική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας οφείλει να έχει ομολογιακό και κατηχητικό χαρακτήρα. Ας σκεφτούμε τι θα διδάσκεται στο μάθημα των Θρησκευτικών για το θέμα των αμβλώσεων…»