Η αποκωδικοποίηση των μέτρων στήριξης- Ποιοί οφελούνται, ποιοί μένουν εκτός- Παραδείγματα και “ερμηνείες”
Με ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού εκτός “περιμέτρου στήριξης” ανακοινώθηκαν τα μέτρα για την ανάσχεση του κύματος ακρίβειας. Ουσιαστικά, ειδικά, σε ότι έχει να κάνει με τα καύσιμα κίνησης η παραδοχή ,ότι η μέση κατανάλωση πανελλαδικά ανά φορολογούμενο (που διαθέτει ένα αυτοκίνητο) είναι στα 54 λίτρα το μήνα απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα. Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο επιχείρησε να ισορροπήσει μεταξύ της τεράστιας ανάγκης εξαιτίας της έκρηξης των τιμων ενέργειας και της ακρίβειας γενικότερα και, από την άλλη πλευρά, των στενών δημοσιονομικών περιθωρίων, όπως είπε, άλλωστε, στο μήνυμά του και ο πρωθυπουργός.
Είναι ενδεικτικό ότι ένας εργαζόμενος με μικρό αυτοκίνητο κατανάλωσης 5-7 Lt/100 χλμ, που έχει ρεζερβουάρ 40-45 λίτρων, θέλει, εφόσον διανύει αποστάσεις για τη δουλειά του (πχ 10 -15 χλμ για να πάει και άλλα τόσα να γυρίσει), τρία με τέσσερα γεμίσματα το μήνα. Δηλαδή 135 – 190 λίτρα το μήνα, όσο ουσιαστικά η επιδότηση που δίνεται για το τρίμηνο.
Η ενίσχυση, υπό την πίεση της σαφούς μείωσης των εισοδημάτων εξαιτίας των ανατιμήσεων, αφορά σε 3 εκατ. φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν έστω ένα αυτοκίνητο και δηλώνεται οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ, δηλαδή φορολογητέο εισόδημα 15.000 έκαστος από τους συζύγους (περίπου φορολογητέο 1250 το μήνα). Ουσιαστικά, έστω κι αυτό το πολύ μικρό ποσό, λειτουργεί ως ανακούφιση μόνο για χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, αν και η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ευεργετεί και τη μεσαία τάξη. Μόνο που στην περίπτωση των καυσίμων κατέβασε τον πήχη στα 30.000 ευρώ.
Οι ανακοινώσεις αναλυτικά:
Τα μέτρα στήριξης των πολιτών απέναντι στην ακρίβεια, στα οποία αναφέρθηκε ανακοίνωσαν οι υπουργοί Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Γεωργαντάς και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης. Ο πόλεμος στην Ουκρανία επιφέρει οικονομική διαταραχή και εκτροχιάζει τους εθνικούς και οικογενειακούς προϋπολογισμούς, ενισχύει τον πληρωρισμό, ροκανίζει το εισόδημα των νοικοκυριών, προκαλεί ακρίβεια, φρενάρει την αναπτυξιακή δυναμική, τόνισε αρχικά ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Συναισθανόμαστε πλήρως την ανάγκη των συμπατριωτών μας για περαιτέρω στήριξη, ζώντας στην κοινωνία και όχι μέσα σε γυάλα, αντιδρούμε άμεσα και ψύχραιμα, συνέχισε. «Κάνουμε το καλύτερο πλαίσιο του εφικτού για να περιορίσουμε τις συνέπειες στο πορτοφόλι του πολίτη», συνέχισε ο υπουργός Οικονομικών.
Χορηγείται ενίσχυση για τους πιο αδύναμους για την αντιμετώπιση των αυξημένων τιμών αγαθών και ενέργειας, που θα καταβληθεί πριν το Πάσχα, ως εξής:
Χορηγείται μιάμιση επιπλέον μηνιαία δόση επιδόματος παιδιού τον Απρίλιο, στους δικαιούχους Μαρτίου (δόση δηλαδή που αντιστοιχεί σε 1,5 μήνα). Το ποσό της ενίσχυσης ανέρχεται σε 105 ή 63 ή 42 ευρώ για κάθε παιδί, για το πρώτο και δεύτερο παιδί, ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος, και σε 210 ή 126 ή 84 από το τρίτο και για κάθε επόμενο παιδί. Οι δικαιούχοι ανέρχονται σε 625.000, με περισσότερα από 1 εκατ. παιδιά, και το κόστος εκτιμάται σε 97,5 εκατ. ευρώ.
Ενίσχυση 200 ευρώ σε 676.735 χαμηλοσυνταξιούχους.
Δικαιούχοι είναι (όπως τον Δεκέμβριο) συνταξιούχοι που έχουν ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως 7.200 ευρώ (600 ευρώ μηνιαίως), ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα έως 14.400 ευρώ και η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού δεν υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ. Το κόστος υπολογίζεται σε 135 εκατ. ευρώ.
Ενίσχυση 200 ευρώ σε 34.964 ανασφάλιστους υπερήλικες, με κόστος 7 εκατ. ευρώ.
Ενίσχυση 200 ευρώ σε 166.982 δικαιούχους επιδομάτων ΑΜΕΑ, με κόστος 33,4 εκατ. ευρώ.
Διπλή δόση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος σε 241.281 δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, με κόστος 50,9 εκατ. ευρώ.
Συνολικό κόστος: 324 εκατ. ευρώ σε 1,7 εκατ. δικαιούχους. Από τα εν λόγω μέτρα ωφελούνται περίπου 1,4 εκατ. νοικοκυριά, με περισσότερα από 3,2 εκατ. μέλη.
Κάρτα καυσίμων: Χορηγείται τον μήνα Απρίλιο επιδότηση καυσίμων (αμόλυβδης και πετρελαίου κίνησης) που καλύπτει το αυξημένο κόστος των καταναλώσεων τριών μηνών (Απριλίου, Μαΐου και Ιουνίου) για φυσικά πρόσωπα (συμπεριλαμβανομένων ελεύθερων επαγγελματιών), με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Επιλέξιμα είναι φυσικά πρόσωπα (συμπεριλαμβανομένων ελεύθερων επαγγελματιών), φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ.
Η επιδότηση θα δοθεί με τη μορφή ηλεκτρονικής κάρτας (στα πρότυπα του freedom pass), η οποία μπορεί να χρησιμοποιείται στα πρατήρια βενζίνης, ενώ για τους συμπολίτες μας που δεν έχουν δυνατότητα χρήσης smartphone, το ποσό θα κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής τους.
Για να δοθεί η ενίσχυση, το φυσικό πρόσωπο θα δηλώνει σε σχετική πλατφόρμα στο gov.gr το όχημα για το οποίο λαμβάνει την ενίσχυση και επί του οποίου πρέπει να έχει κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακρoχρόνιας μίσθωσης. Κάθε όχημα μπορεί να δηλωθεί από ένα μόνο φυσικό πρόσωπο και κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα. Απαραίτητη προϋπόθεση το όχημα να είναι σε κυκλοφορία και να είναι ασφαλισμένο.
Η επιδότηση (για αυτοκίνητο) αφορά 60 λίτρα καυσίμου μηνιαίως και ισούται με 22 λεπτά το λίτρο. Συνεπώς η επιδότηση για τους τρεις μήνες ανέρχεται σε 40 ευρώ.
Ειδικά για τους πολίτες που έχουν κύρια κατοικία σε νησιωτική περιοχή, η επιδότηση για τους τρεις μήνες ανέρχεται σε 50 ευρώ (επιδότηση 28 λεπτά το λίτρο).
Για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών, η επιδότηση ανέρχεται σε 30 ευρώ σε ηπειρωτική και 35 ευρώ σε νησιωτική περιοχή.
Υπολογισμός κόστους: Υπάρχουν περίπου 3 εκατ. φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν έστω ένα αυτοκίνητο και δηλώνεται οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι η μέση κατανάλωση πανελλαδικά ανά φορολογούμενο (που διαθέτει ένα αυτοκίνητο) υπολογίζεται σε περίπου 54 λίτρα τον μήνα.
Το ύψος της ανωτέρω επιδότησης υπολογίζεται σε 130 εκατ. ευρώ.
Παραδείγματα:
Με 2,10 ευρώ η βενζίνη σε ηπειρωτική περιοχή, ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,88 ευρώ.
Με 2,20 ευρώ η βενζίνη σε ηπειρωτική περιοχή, ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,98 ευρώ.
Mε 1,95 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης σε ηπειρωτική περιοχή, ο καταναλωτής πληρώνει το πετρέλαιο κίνησης, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,73 ευρώ.
Με 2,25 ευρώ η βενζίνη σε νησιωτική περιοχή, ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,97 ευρώ.
Επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, η τιμή πώλησης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) για τον Απρίλιο, που καταναλώνεται στην εσωτερική αγορά. Η επιδότηση αφορά 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή, έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή (συνυπολογίζοντας τον ΦΠΑ) να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο.
Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται η τελική τιμή πώλησης diesel να μειωθεί, με βάση τις σημερινές τιμές από 2 σε 1,85 ευρώ το λίτρο. Ο έλεγχος της τιμής ειδικά του πετρελαίου κίνησης κρίνεται απαραίτητος για τη συγκράτηση των τιμών στην εφοδιαστική αλυσίδα. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 23 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο.
Επιπλέον δίνεται κατά τον μήνα Απρίλιο αποζημίωση ειδικού σκοπού στις υπηρεσίες ταξί (ΚΑΔ 49.32 και ΚΑΔ 52.21.29.01) ύψους 200 ευρώ, ώστε να καλυφθεί το αυξημένο κόστος καυσίμου Μαρτίου και Απριλίου. Αφορά 28.600 εκμεταλλευτές και οδηγούς ταξί με κόστος 5,7 εκατ. ευρώ.
Αυξάνεται η περίοδος αποπληρωμής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών, με τις μειώσεις βάση τζίρου, όπως έχουν ανακοινωθεί, από 60 άτοκες σε 96 άτοκες δόσεις. Παραμένει η έκπτωση 15% σε περίπτωση που καταβληθούν εφάπαξ.