Euroferry Olympia: Συγκλονιστική μαρτυρία επιβάτη – Καταγγελίες με μνήμες “Norman Atlantic”

 Euroferry Olympia: Συγκλονιστική μαρτυρία επιβάτη – Καταγγελίες με μνήμες “Norman Atlantic”

Τρεις ώρες μετά τον νυχτερινό απόπλου του Euroferry Olympia από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, οι φωνές του πληρώματος και τα χτυπήματα στην πόρτα της καμπίνας ξύπνησαν τον οδηγό φορτηγού Γιώργο Παρλάντζα. «Το πλοίο είχε πάρει φωτιά. Λες τελείωσα, μέχρι εδώ ήμουν. Εκείνη τη στιγμή σκέφτεσαι την οικογένειά σου. Φεύγω, λες, χωρίς να χαιρετίσω κανέναν». Θυμάται να μπαίνουν σε μια σωστική λέμβο, να παρηγορεί έναν Ιταλό ναυτικό που έκλαιγε μπροστά του, κάποιον επιβάτη να ανάβει τσιγάρο, θεωρώντας ότι θα είναι το τελευταίο του. Μέχρι αργά χθες η έρευνα για αγνοουμένους δεν είχε τελειώσει. Ξεκίνησε στη θάλασσα και συνεχίστηκε ακόμη και πάνω στο φλεγόμενο πλοίο με απεγκλωβισμούς επιβατών από το γκαράζ όπου είχε ξεσπάσει η πυρκαγιά.

Δύο άντρες της 1ης ΕΜΑΚ ανέβηκαν πάνω στο Euroferry Olympia, προσπαθώντας να βρουν ασφαλή δίοδο για να προσεγγίσουν δύο άτομα που είχαν παγιδευτεί στο γκαράζ νούμερο 3 στην πρύμνη του πλοίου. Ενας εκ των επιβατών είχε επικοινωνήσει νωρίτερα με τις Αρχές ζητώντας βοήθεια. Τελικά κατάφεραν να τους εντοπίσουν και να τους απεγκλωβίσουν. Πρόκειται για έναν Βούλγαρο οδηγό και έναν Αφγανό, που ήταν εκτός λίστας επιβατών.

Εξι στελέχη της ΕΜΑΚ των Ιωαννίνων καθώς και μέλη της Ομάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού βρίσκονταν σε ετοιμότητα για να συνδράμουν. Επί ώρες παραπλέοντα ρυμουλκά με πυροσβεστική δυνατότητα, αλλά και ένα πλοίο το οποίο μετέφερε στο κατάστρωμά του δύο πυροσβεστικά οχήματα προσπαθούσαν να τιθασεύσουν τις φλόγες.

«Περάσαμε σοκ, όσο δυνατός κι αν είσαι σοκάρεσαι», λέει οδηγός φορτηγού που ήταν στο πλοίο.

  • «Κάποια στιγμή καιγόταν ολόκληρο, η φωτιά είχε σπάσει σε τρεις εστίες. Μετά έκαιγε το πίσω μέρος», λέει στην «Κ» ο Ανδρέας Κορίκης, μέλος της Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης στην Κέρκυρα. «Κάναμε περιπολία γύρω από το πλοίο με κυάλια μήπως εμφανιστεί πάνω κάποιος άνθρωπος. Στη θάλασσα η έρευνα έγινε επί πολλές ώρες από πολλά σκάφη και τρία ελικόπτερα. Ο καιρός ήταν καλός, θεωρητικά αν ήταν άνθρωπος στη θάλασσα θα είχε βρεθεί».

Το ιταλικής σημαίας Euroferry Olympia του ομίλου Grimaldi απέπλευσε από την Ηγουμενίτσα στη 01.20, ξημερώματα Παρασκευής, και είχε προορισμό το Πρίντεζι της Ιταλίας. Μετέφερε 239 επιβάτες, 51 άτομα πλήρωμα (Ιταλούς και Ελληνες), 153 επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά και ρυμουλκούμενα), καθώς και 32 επιβατικά οχήματα. Στις 04.12, όσο το πλοίο βρισκόταν βορειοανατολικά της Ερεικούσας, ο κυβερνήτης ενημέρωσε ότι είχε ξεσπάσει φωτιά στο γκαράζ νούμερο 3. Οι άνεμοι που έπνεαν στην περιοχή έφταναν τα τέσσερα μποφόρ.

Από την πυρκαγιά έσβησαν τα φώτα στο πλοίο, οι επιβάτες οδηγήθηκαν σε ένα σταθμό συγκέντρωσης και σύμφωνα με μαρτυρίες χωρίστηκαν από το πλήρωμα σε δύο ομάδες και μπήκαν στις σωστικές λέμβους. Από αυτές τους παρέλαβε ένα παραπλέον σκάφος της ιταλικής Οικονομικής Αστυνομίας καθώς και ένα ναυαγοσωστικό του Λιμενικού για να τους μεταφέρουν στην Κέρκυρα.

Η καταμέτρηση στο λιμάνι έδειξε ότι είχαν διασωθεί 278 άτομα, εκ των οποίων ένας δεν συμπεριλαμβανόταν στην επίσημη λίστα των επιβατών και βρισκόταν παράτυπα στο πλοίο. Ακολούθησε ο απεγκλωβισμός των δύο ατόμων από το γκαράζ 3. Δέκα διασωθέντες μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο Κέρκυρας και έξι από αυτούς παρέμειναν προληπτικά στην Πνευμονολογική και Παθολογική Κλινική για παροχή οξυγόνου, καθώς παρουσίαζαν ελαφρά αναπνευστική δυσχέρεια λόγω εισπνοής μονοξειδίου του άνθρακα.

  • «Περάσαμε σοκ, όσο δυνατός κι αν είσαι σοκάρεσαι», λέει ο κ. Παρλάντζας. «Το πλήρωμα μας βοήθησε, δεν μας εγκατέλειψαν, μαζί σωθήκαμε, στην ίδια βάρκα ήμασταν».

Από τον Ιούνιο του 2017 το Συνδικάτο Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδας προειδοποιούσε για τις συνθήκες στοιβασίας και παραμονής στο πλοίο «Euroferry Olympia» καθώς και στο πλοίο «Euroferry Egnazia» της εταιρείας Grimaldi. Σε σχετική επιστολή προς το υπουργείο Ναυτιλίας και τις λιμενικές αρχές Πάτρας και Ηγουμενίτσας, η οποία είναι σε γνώση της «Κ», τόνιζαν ότι η επικρατούσα κατάσταση θύμιζε «μνήμες “Norman Atlantic”».

«Η στοιβασία των φορτηγών δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας για τον πλου των πλοίων (κατά τα καταγγελλόμενα είναι τόσο κοντά το ένα με το άλλο που δεν χωράει να περάσει ούτε άνθρωπος 30 κιλών)», ανέφεραν στην επιστολή τους και προσέθεταν ότι οδηγοί «κοιμούνται όπου βρουν», ακόμη και στα οχήματά τους. Στην ίδια επιστολή έγραφαν ότι οι καμπίνες δεν ήταν σε καλή κατάσταση, ότι δεν λειτουργούσε ο κλιματισμός και ότι σε κάποια δρομολόγια δεν επαρκούσε ο αριθμός τους για τους επιβαίνοντες. Επισήμαναν ακόμη ότι βάσει καταγγελιών που είχαν δεχτεί, δεν δούλευε ο εξαερισμός στα γκαράζ των πλοίων.

«Ζητήσαμε πλήρη έλεγχο σε αυτά τα δύο πλοία και η απάντηση των λιμενικών αρχών ήταν ότι τα βρήκαν σχεδόν όλα τέλεια», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του συνδικάτου των οδηγών φορτηγών Μηνάς Δερμάτης. Σε νέα επιστολή τους μετά την πυρκαγιά στο «Olympia» διερωτώνται εάν οι καμπίνες του πλοίου επαρκούσαν για 239 επιβάτες, καθώς και εάν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης στα γκαράζ του πλοίου και οι ανιχνευτές καπνού.

Από το γκαράζ του πλοίου, στο κατάστρωμα 4 είχε ξεκινήσει και η φονική φωτιά στο πλοίο «Norman Atlantic» τον Δεκέμβριο του 2014. Τότε είχαν φορτωθεί στο συγκεκριμένο γκαράζ 47 οχήματα-ψυγεία. Οι διαθέσιμες πρίζες όμως ήταν 40. Κατά τη φόρτωση του πλοίου οχήματα στοιβάχτηκαν πλάι σε φορτηγά μη τηρώντας την ελάχιστη απόσταση ασφαλείας, ενώ κάποια ταξίδεψαν με αναμμένες μηχανές παρά τον κίνδυνο ανάφλεξης. Η φωτιά είχε προκληθεί από την υπερθέρμανση φορτηγού ψυγείου με ζωντανά ψάρια, το οποίο δεν ήταν ηλεκτρικά συνδεδεμένο. Δώδεκα άνθρωποι έχασαν τότε τη ζωή τους, ενώ μέχρι και σήμερα υπάρχουν αγνοούμενοι, οι σοροί των οποίων δεν έχουν εντοπιστεί.

Όσον αφορά στα ερωτήματα που θα μπουν στο μικροσκόπιο της έρευνας που θα ακολουθήσει είναι τα παρακάτω:

  1. Υπήρχαν οδηγοί ή επιβάτες που μετά τον απόπλου του πλοίου από την Ηγουμενίτσα παρέμειναν στα γκαράζ; Σημειώνεται ότι ο σχετικός κανονισμός αναφέρει ότι απαγορεύεται μετά τον απόπλου κάποιος οδηγός ή επιβάτης να βρίσκεται στα γκαράζ.
  2. Υπήρχαν οχήματα με αναμμένη τη μηχανή την ώρα του ταξιδιού; Είναι κάτι που επίσης απαγορεύεται από το σχετικό κανονισμό. Μεταξύ άλλων, ένα όχημα με αναμμένη τη μηχανή πολλαπλασιάζει τις πιθανότητες για βραχυκυκλώματα και παράγει καυσαέρια, τα οποία σε κλειστούς χώρους δημιουργούν συνθήκες που ευνοούν την εκδήλωση ή επέκταση πυρκαγιάς.
  3. Επίσης, θα ερευνηθεί εάν η πυρκαγιά προκλήθηκε ή όχι από κάποιο βραχυκύκλωμα. Το βραχυκύκλωμα είναι η πιο συνήθης αιτία πρόκλησης πυρκαγιάς σε πλοία. Ακόμα είναι πολύ νωρίς για να εξάγει κάποιος συμπέρασμα, ωστόσο, θα ερευνηθεί -όπως γίνεται πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις- και αυτή η εκδοχή. Σημειώνεται ότι στα γκαράζ τέτοιου είδους πλοίων επιβιβάζονται φορτηγά οχήματα με ψυγεία, τα οποία χρειάζονται ρεύμα για να λειτουργήσουν και να μη χαλάσουν τα προϊόντα που μεταφέρουν. Πηγές από το Λιμενικό αναφέρουν ότι η πρώτη εικόνα που έχουν είναι ότι η πυρκαγιά προκλήθηκε σε ένα από γκαράζ του πλοίου, χωρίς να υπάρχουν προσώρας στοιχεία για τα αίτια που την προκάλεσαν.
  4. Λειτούργησαν τα συστήματα πυρασφάλειας; Στα οχηματαγωγά επιβατικά πλοία υπάρχουν συστήματα πυρασφάλειας, προκειμένου να απομονώνονται οι χώροι του πλοίου σε περίπτωση φωτιάς, με στόχο να μην επεκταθεί η πυρκαγιά από τον έναν χώρο στον άλλον και κατ’ επέκταση σε όλους τους χώρους του πλοίου. Εκτός από την απομόνωση των χώρων (τα λεγόμενα πυρο-διαμερίσματα), πρέπει να λειτουργούν αυτόματα συστήματα κατάσβεσης πυρκαγιάς. Το Λιμενικό και οι αρμόδιοι πραγματογνώμονες θα κληθούν να απαντήσουν εάν λειτούργησαν ή όχι αυτά τα συστήματα πυρασφάλειας.

Πηγή: kathimerini.gr, newsbomb.gr

Σχετικά Άρθρα