Μαζικές εντολές για αγωγές και μηνύσεις κατά της Αττικής Οδού- Αγωγές και κατά του Δημοσίου – Τι λένε οι νομικοί
Σωρεία αγωγών και μηνύσεων αναμένεται να ξεκινήσει τις επόμενες μέρες κατά της Αττικής Οδού (που ανήκει στις εισηγμένες κατασκευαστικές “Ελλάκτωρ” και “Αβαξ”) παρά το γεγονός ότι αποδέχτηκε το αίτημα του πρωθυπουργού να καταβάλει 2.000 ευρώ αποζημίωση για κάθε όχημα που εγκλωβίστηκε.
Σχετικές εντολές έχουν δοθεί ήδη σε δικηγόρους από πολλούς εγκλωβισθέντες, οι οποίοι αφ’ ενός δεν θεωρούν ικανοποιητική την παρεχόμενη αποζημίωση και αφ’ ετέρου επιθυμούν τον καταλογισμό ποινικών ευθυνών, ιδιαίτερα για το ότι αφέθηκαν επί ένα 24ωρο αβοήθητοι στον χιονισμένο αυτοκινητόδρομο.
Ωστόσο, μαζικές αγωγές αναμένεται να υποβληθούν και από πολίτες που εγκλωβίστηκαν και κινδύνευσαν και σε άλλες οδικές αρτηρίες εκτός Αττικής Οδού. Αυτές θα είναι αγωγές που θα υποβληθούν κατά του Δημοσίου, ή της Περιφέρειας, ή και κατά δήμων.
Σ’ αυτούς περιλαμβάνονται άτομα που είχαν ανάγκη άμεσης ιατρικής φροντίδας, χρειάζονταν φάρμακα, ή αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και εκτέθηκαν σε μεγάλο κίνδυνο. Μεγαλύτερες αποζημιώσεις ζητούν εταιρείες μεταφορών και ιδιοκτήτες φορτηγών που δεν μπόρεσαν να παραδώσουν εμπορεύματα ή να εκπληρώσουν συμβατικές υποχρεώσεις λόγω εγκλωβισμού των αυτοκινήτων τους.
Αλλοι εγκλωβισθέντες ζητούν η αποζημίωση των 2.000 ευρώ να δοθεί κατ’ άτομο και όχι ανά αυτοκίνητο, διότι στις περιπτώσεις που υπήρχαν πολλοί επιβάτες το ποσό που αναλογεί στον καθένα είναι μηαμινό. Οπως επισημαίνεται, σε εκατοντάδες αυτοκίνητα επέβαιναν τρία και τέσσερα άτομα. Γι αυτούς τα 2.000 ευρώ “μεταφράζονται” σε αποζημίωση 400 ή 500 ευρώ.
Για την εταιρεία “Αττική Οδός” που εμφανίζει τα τελευταία χρόνια ετήσια κέρδη 85-100 εκατ. ευρώ, το συνολικό ποσό των αποζημιώσεων θα είναι μηδαμινό σε σχέση με τα οικονομικά της μεγέθη:
Με τα 2.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο θα χρειασθεί να καταβάλει συνολικά περί τα 5 εκατομμύρια ευρώ – δεδομένου ότι η Πολιτική Προστασία υπολογίζει τα εγκλωβισθέντα οχήματα σε 2.500
Αν η αποζημίωση αυτή δοθεί ανά επιβάτη, το ποσό θα είναι σχεδόν διπλάσιο, περί τα 9 εκατ. ευρώ, καθώς η Πολιτική Προστασία υπολογίζει ότι οι εγκλωβισθέντας ήταν περίπου 4.500
Να κινηθούν νομικά κατά της Αττικής Οδού κάλεσε τους πολίτες υπουργός Προστασίας του Πολίτη ο Τάκης Θεοδωρικάκος, αναφερόμενος στον συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων.
«Στην κυβέρνηση δεν αρέσει να ωραιοποιεί την κατάστασή. Αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα και δίνουμε σκληρό αγώνα για να έχουμε λύσεις», τόνισε ο υπουργός. «Η ιδιωτική εταιρεία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό δεν μπόρεσε να την κρατήσει ανοιχτή. Εκατοντάδες οχήματα αφέθηκαν να πληρώνουν διόδια και να μπαίνουν στην Αττική οδό χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες. Στη συνέχεια το πρόβλημα επεκτάθηκε και στους υπόλοιπους δρόμους του οδικού δικτύου του Λεκανοπεδίου. Πρόκειται για ανικανότητα».
Τι λένε οι νομικοί
Ο δικηγόρος κ. Γιάννης Μαντζουράνης μιλώντας στο ραδιοσταθμό “Στο Κόκκινο”, σημείωσε πως «ζητήματα αποζημιώσεων σε ανάλογες περιπτώσεις – σαν κι αυτή του εγκλωβισμού συμπολιτών μας στην Αττική Οδό – τα αποφασίζουν τα ελληνικά δικαστήρια, η Δικαιοσύνη, όχι η διαπραγμάτευση του Κυριάκου Μητσοτάκη με την εταιρία» και πρόσθεσε:
- «Ο πρωθυπουργός δεν ανάγκασε, ούτε υποχρέωσε την εταιρία. Συμφώνησε με την Αττική Οδό να δοθούν 2000 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο που εγκλωβίστηκε. Αυτό είναι ελεημοσύνη. Οι άλλοι συμπολίτες μας, που αποκλείστηκαν σε άλλα σημεία της πόλης, σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας εκτός Αττικής Οδού, δικαιούνται και πρέπει να εγείρουν αγωγές κατά του ελληνικού δημοσίου, το οποίο οφείλει να κρατά ανοικτούς τους δρόμους. Ειδικά στην περίπτωση της Αττικής Οδού, οι πολίτες πρέπει να κινηθούν νομικά και κατά της εταιρίας και κατά του δημοσίου».
Μάλιστα ο κ. Μαντζουράνης είπε πώς οι πολίτες εφόσον τελικά δοθεί η αποζημίωση από την Αττική Οδό, πρότεινε να την αποδεχτούν σημειώνοντας στο έγγραφο ότι επιφυλάσσονται παντός νομίμου δικαιώματος.
Σύμφωνα με τη δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω, Καλυψώ Γούλα, μπορεί να κατατεθούν αγωγές από πολίτες.
Η Εισαγγελέας όπως είναι γνωστό ζήτησε προκαταρκτική εξέταση για παρακώλυση συγκοινωνιών, ωστόσο όπως ανέφερε η κα Γούλα «ενδεχόμενα μπορεί να συντρέχουν και άλλα αδικήματα όπως το αδίκημα της έκθεσης».Το αδίκημα της έκθεσης που αναφέρεται στο άρθρο 306 του Ποινικού Κώδικα αφορά όποιον εκθέτει άλλον και δεν του παρέχει βοήθεια και έτσι τον καθιστά αβοήθητο.«Ο κάθε ένας που πλήττεται, αν και εφόσον συντρέχει ευθύνη της Πολιτείας και φορέων, έχει δικαίωμα να καταθέσει αγωγή. Δηλαδή, να στραφεί κατά των υπαιτίων οι οποίοι αναζητούνται στην “Αττική Οδό”, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά ενδεχόμενα και κατά της Πολιτείας αν υπήρξαν πράξεις και παραλείψεις των οργάνων της σε σχέση με τα μέτρα που έπρεπε να ληφθούν. Ο πολίτης μπορεί να αναζητήσει χρηματική ικανοποίηση για την ηθική βλάβη που έχει υποστεί» τόνισε.Όσον αφορά στη χρονική έκβαση των αγωγών η κα Γούλα σημείωσε ότι «συνήθως απαιτείται χρόνος για την εκδίκασή τους».