2,5 μήνες ελέγχων μετά το καλοκαίρι: 24.000 παραβάσεις, περίπου 8 εκατ. πρόστιμα, αναστολή λειτουργίας σε 601 επιχειρήσεις
Κατά τη χτεσινή κοινή συνέντευξη τύπου του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, Άγγελου Μπίνη, με τον υπουργό Υγείας, Θάνο Πλεύρη, και το γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρη Αναγνωστόπουλο, ο κ. Μπίνης παρουσίασε κάποια πολύ συγκεκριμένα στατιστικά από τους ελέγχους που έχουν γίνει από τις αρχές Σεπτεμβρίου μέχρι και τις 17 Νοεμβρίου από το σύνολο των φορέων επιβολής του Νόμου και Επιθεώρησης με αντικείμενο τον έλεγχο της συμμόρφωσης με τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας.
Της Ρούλας Σκουρογιάννη
Ειδικότερα, όπως εξήγησε ο κ. Μπίνης,σε αυτούς τους 2,5 μήνες έχουν διενεργηθεί 9 εκατομμύρια έλεγχοι, οι οποίοι αφορούν τόσο φυσικά πρόσωπα, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, δημόσιους φορείς, μονάδες φροντίδας και φιλοξενίας ηλικιωμένων, προνοιακές δομές, ιδιωτικά και δημόσια νοσοκομεία και άλλες οικονομικές οντότητες όπως υπεραγορές και τα λοιπά.
Έχουμε 24.000 παραβάσεις, περίπου 8 εκατομμύρια σύνολο προστίμων και έχει επιβληθεί η κύρωση της αναστολής λειτουργίας σε 601 επιχειρήσεις.
Παρατηρώντας τα στοιχεία των ελέγχων ανά μήνα Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο που είναι η περίοδος που ετέθησαν σε ισχύ τα νέα μέτρα, διαπιστώνεται ότι «οι παραβάσεις αυτό το 15νθήμερο (από αρχές Νοεμβρίου) έχουν φτάσει τις 6.000 σε αριθμό που είναι περίπου το 80% του συνολικού αριθμού του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου και δείχνει την ένταση των ελέγχων, ενώ και τα πρόστιμα είναι στα 2.142.000 και έχουμε 128 αναστολές», όπως σημείωσε ο κ. Μπίνης.
Ο Διοικητής της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας παρουσίασε διαγραμματικά την πορεία από το Σεπτέμβριο που επιστρέψαμε από τις διακοπές αλλά και τώρα, μπαίνοντας στο Νοέμβριο, με τα νέα μέτρα, «εντείνουμε και τη συνεργασία μεταξύ των φορέων- με ραχοκοκαλιά των ελέγχων που σηκώνουν το βάρος- την Ελληνική Αστυνομία και όλους τους υπόλοιπους φορείς», εξήγησε.διαφάνεια 4
Ανέλυσε, επίσης, ο κ. Μπίνης βάσει διαγράμματος, το πλήθος των παραβάσεων σε συνάρτηση με το ύψος των προστίμων. «Οι παραβάσεις αφορούν τόσο κυρώσεις που έχουν επιβληθεί σε φυσικά πρόσωπα για μη χρήση μάσκας, μη επίδειξης πιστοποιητικού Covid, εμβολιασμού ή νόσησης και τις επιβολές κυρώσεων σε καταστήματα, οι οποίες υπενθυμίζουμε ότι από την πρώτη παράβαση, αυτή τη στιγμή ανέρχεται στο ποσό των 5.000 ευρώ», διευκρίνισε, προσθέτοντας:
«Για αυτό παρακαλούμε όλους τους επιχειρηματίες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και παράλληλα τους ευχαριστούμε για την προσπάθεια που κάνουν στον έλεγχο της ταυτοπροσωπίας».
Παρουσίασε, τέλος, διαγραμματικά την απεικόνιση των αναστολών λειτουργίας από Σεπτέμβριο μέχρι και τις 17 Νοεμβρίου, επισημαίνοντας ότι: «ενδεικτικά μόνο η Εθνική Αρχή Διαφάνειας αυτούς τους 2,5 μήνες έχει ελέγξει 20.509 πιστοποιητικά εμβολιασμού ή νόσησης με την εφαρμογή covidfree.gr, το ίδιο και οι υπόλοιποι φορείς. Ρίχνουμε πολύ βάρος στον έλεγχο της ταυτοπροσωπίας με την επίδειξη οιουδήποτε πιστοποιητικού και είναι η νούμερο 1 παράβαση που πρέπει αυτή τη στιγμή να αποφύγουμε».
Όπως τόνισε ο κ. Μπίνης: «το επόμενο διάστημα συνεχίζονται οι εντατικοί έλεγχοι από όλους τους φορείς ελέγχου με τριπλή στόχευση:
- Πρώτον, να λειτουργήσουμε ως μια πρώτη γραμμή άμυνας για να συνδράμουμε τους επαγγελματίες υγείας που δίνουν τη μάχη εδώ και 20 μήνες.
- Δεύτερον, να προστατεύσουμε τις ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, όπως είναι οι ηλικιωμένοι, οι φιλοξενούμενοι σε προνοιακές δομές, σε κλινικές και
- Τρίτον να διασφαλίσουμε τον υγιή ανταγωνισμό».
Απαντώντας σε ερώτηση ο κ. Μπίνης, σχετικά με τη γεωγραφική κατανομή των ελέγχων και το συσχετισμό τους με μεγάλύτερο ή μικρότερο επιδημιολογικό φορτίο, διευκρίνισε:
«Ο σχεδιασμός ελέγχων γίνεται βάσει δύο βασικών παραμέτρων:
· Πρώτον, της ανάλυσης διακινδύνευσης που συναρτάται με την εικόνα την επιδημιολογική κάθε περιοχής. Μιλάμε συνεχώς με τους επιστήμονες και εφόσον π.χ. η Βόρειος Ελλάδα ή και συγκεκριμένες περιφερειακές ενότητες έχουν ιδιαίτερο ιικό φορτίο, ρίχνουμε εκεί περισσότερες δυνάμεις σε συνεργασία και αξιοποιώντας και τις δημοτικές αστυνομίες, όπου υπάρχουν, και τις Διευθύνσεις Υγείας και Ανάπτυξης των Περιφερειών και φυσικά τις τοπικές δυνάμεις της Ελληνικής Αστυνομίας, της ΔΥΜΕΑ και της Εθνικής Αρχής Διαφάνειάς.
· Η δεύτερη παράμετρος είναι το ιστορικό παραβατικότητας. Υπάρχει μία πλήρης βάση στο Υπουργείο Ανάπτυξης, από τον Ανεξάρτητο Φορέα Επιβολής Κύρωσης, που μας δίνει τη δυνατότητα σε βάθος 18 μηνών να ξέρουμε αν υπάρχει 1η , 2η, 3η υποτροπή και έτσι αυτό, είτε η επαγγελματική κατηγορία, είδος επιχειρηματικής δραστηριότητας ή και συγκεκριμένη οικονομική οντότητα ή και δημόσιος φορέας προτεραιοποιούνται στον έλεγχο.
Άρα, συνεχής επιτήρηση των επιδημιολογικών δεδομένων, παρακολούθηση του ιστορικού παραβατικότητας, προσπάθεια να έχουμε κάλυψη του συνόλου της επικράτειας σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, να μην έχουμε επικαλύψεις για να μην κουράζουμε τους ελεγχόμενους και πολύ δυνατή συνεργασία με συνεχείς συσκέψεις με την Επιχειρησιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς, με την Ελληνική Αστυνομία και τοπικά με όλες τις περιφερειακές και δημοτικές αρχές που μπορεί να συνδράμουν αυτή την κοινή προσπάθεια».
Άλλο ένα σημείο που χρειάστηκε να δώσει διευκρινίσεις ο Διοικητής της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, αφορούσε τους κλειστούς χώρους, όπου δεν επιτρέπεται η είσοδος των μη εμβολιασμένων, και το τι προβλέπεται όταν είναι ανεμβολίαστο το προσωπικό και οι ιδιοκτήτες των χώρων αυτών.
«Στους ελέγχους που κάνουμε, φυσικά, εκείνη την ώρα ελέγχουμε και τα πιστοποιητικά και των εργαζομένων και των ιδιοκτητών, όχι μόνο των πελατών.
Επίσης, με την αξιοποίηση του ΕΡΓΑΝΗ και της πρόσβασης που έχουμε στις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων, υπάρχει δυνατότητα και μακροσκοπικά διασταύρωσης του συνόλου των στοιχείων και έτσι να ξέρουμε σε κάθε επιχείρηση πόσοι είναι υπόχρεοι σε προσκόμιση rapid, πόσοι το έχουνε δηλώσει, όπως έγινε πρόσφατα αξιοποιώντας και τους συναδέλφους από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας που βοηθάνε πάρα πολύ σε αυτή την προσπάθεια, και έτσι να κάνουμε πολύ στοχευμένους ελέγχους. Έχουμε απεριόριστη δυνατότητα να αξιοποιούμε τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων, να κάνουμε πολύ στοχευμένες παρεμβάσεις και να επεμβαίνουμε κυρίως εκεί όπου νοθεύεται ο υγιής ανταγωνισμός. Δεν μπορεί συγκεκριμένες επιχειρήσεις, συγκεκριμένοι κλάδοι να σηκώνουν το βάρος και μία πολύ μικρή πλειοψηφία να μην εφαρμόζει τα μέτρα», κατέληξε ο κ. Μπίνης.