Θύελλα αντιδράσεων για τις συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων- Συνωστίζονται ακόμα και 28 μαθητές ανά τάξη- Αναλυτικά στοιχεία σε ολόκληρη τη χώρα
Για πρωτοφανή βιομηχανία συγχωνεύσεων μέσα στο τέταρτο κύμα πανδημίας στα σχολεία και μάλιστα με απόφαση-εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας που έφτασε αργά το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής στις σχολικές μονάδες κάνει λόγο ο εκπαιδευτικός αναλυτής Χρήστος Κάτσικας. Η απόφαση έχει προκαλέσει αναστάτωση μεταξύ γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών καθώς σε πολλές περιπτώσεις και σε ολόκληρη τη χώρα αντι να γίνουν προσλήψεις και να καλυφθούν τα διαπιστωμένα κενά συγχωνεύονται τμήματα.
Αποτέλεσμα είναι να συνωστίζονται 28 παιδιά στην τάξη, όπως αναφέρεται στο εκπαιδευτικό σάϊτ alfavita.gr.
Συγκεκριμένα, όπως περιγράφει ο κ. Κάτσικας:
Σε μια εποχή, που μετά από 2 χρόνια πανδημίας τα μαθησιακά κενά των μαθητών είναι τεράστια, τα τμήματα διογκώνονται.
Μια πρωτοφανής «βιομηχανία» έχει στηθεί τις τελευταίες μέρες στις Διευθύνσεις και στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Από τη μια πολλοί διευθυντές επιβάλλουν, με το δικαίωμα που τους δίνει πλέον ο πρόσφατος νόμος 4823/2021, υπερωρίες, από τη μια οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, κάτω από τις οδηγίες του Υπουργείου καταργούν και συγχωνεύουν τμήματα.
Ένα μήνα μετά την έναρξη του σχολικού έτους, και μετά από 2 χρόνια πανδημίας, σε μια συγκυρία που τα μαθησιακά κενά των μαθητών είναι τεράστια, τα τμήματα διογκώνονται για να καλύψουν τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό σε βάρος των μαθησιακών κενών των μαθητών. Μια διαδικασία, που εκτός των άλλων, γίνεται ο καλύτερος «χορηγός» της υπερμετάδοσης του κορονοϊού στα σχολεία, αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία, σε συνδυασμό με τα πρωτόκολλα-λάστιχο, αναφέρει χαρακτηριστικά.
Αναλυτικά και όπως προκύπτει από την ενημέρωση που έγινε αιφνιδίως και ενώ οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε κινητοποιήσεις για την αξιολόγηση σχολικών μονάδων, σύμφωνα πάντοτε με το δημοσίευμα του εκπαιδευτικού σάϊτ:
Το Υπουργείο Παιδείας με αρχείο excel, μεσημέρι Παρασκευής, λίγο πριν το κλείσιμο των σχολείων, ανακοίνωσε τη συγχώνευση εκατοντάδων τμημάτων σε όλη τη χώρα. Συγκεκριμένα από την Θεσσαλονίκη, τα Δωδεκάνησα, τα Χανιά, την Ανατολική Αττική, τα Ιωάννινα, την Κορινθία, την Ηλεία, τη Γ΄ Αθήνας, τη Φωκίδα, τη Σάμο, τη Ζάκυνθο, την Κέρκυρα κλπ υπάρχουν διαμαρτυρίες από εκπαιδευτικούς και εκπροσώπους των πρωτοβάθμιων εκπαιδευτικών σωματείων για μαζική μείωση τμημάτων μέσα από συμπτύξεις.
Να θυμίσουμε ότι σε τηλεδιάσκεψη στελεχών της εκπαίδευσης από τη Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο που έγινε την Πέμπτη 3 Ιουνίου, ο Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας κ. Κόπτσης, ανήγγειλε γενικευμένες συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολείων σε πανελλαδικό επίπεδο, με στόχο να προκύψει πλεόνασμα 8.500 εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά.
Ο σχεδιασμός αυτός, υπήρχε από το τέλος του 2020 αλλά, από τη μια οι σοβαρές αντιστάσεις των εκπαιδευτικών, από την άλλη τα «Λιγναδιακά» και τα προβλήματα της κυβέρνησης με τους χειρισμούς της πανδημίας, μαζί με τις πυρκαγιές που πριμοδότησαν την αγανάκτηση της κοινής γνώμης, ανάγκασαν το ΥΠΑΙΘ να τον κρατήσει στο «μούσκιο».
Παράλληλα οι μαζικές αντιστάσεις των εκπαιδευτικών στο θέμα της αξιολόγησης τον Σεπτέμβριο (οι οποίες αιφνιδίασαν τους επιτελείς του υπουργείου Παιδείας που νόμιζαν ότι με τις απειλές για κυρώσεις και κόψιμο μισθών θα ακινητοποιούσαν τους δασκάλους και τους καθηγητές) καθυστέρησαν τον παραπάνω σχεδιασμό για να μην ρίξουν “λάδι στη φωτιά”.
Την εβδομάδα που μας πέρασε όταν αποφάσισαν να σύρουν τις αποφάσεις ΑΔΕΔΥ – ΟΛΜΕ – ΔΟΕ στα δικαστήρια για να ποινικοποιήσουν την απεργία – αποχή στην αξιολόγηση, θεώρησαν ότι έχει έρθει η ώρα να περάσουν και σε «εντέλλεσθε» για μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων.
Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό τη ρύθμιση ενός από τα πολλά σαρωτικά νομοσχέδια (ν. 4692/2020) που φέρουν την υπογραφή της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, σύμφωνα με την οποία αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός νηπίων, προνηπίων και μαθητών ανά τμήμα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά από 22 σε 24, ενώ προβλέπεται η δυνατότητα προσαύξησης κατά 10% με απόφαση του διευθυντή, που σημαίνει ότι ο αριθμός διαμορφώνεται πλέον στα 26-27 άτομα ανά τάξη.
Στον ίδιο νόμο αναφέρεται ρητά πως από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος των 20 ανά τμήμα, ενώ στα σχολεία της δευτεροβάθμιας το όριο ανεβαίνει στους 27 μαθητές και συνυπολογίζοντας την προσαύξηση του 10% οι μαθητές μπορεί να φτάσουν και τους 30.
Στη Σάμο για παράδειγμα, συγχωνεύουν 4 τμήματα με 21 παιδιά το καθένα σε 3 με 28, για να μην προσλάβουν καθηγητές και να «καμουφλάρουν» τα κενά, αδιαφορώντας για την υγεία των παιδιών σε τόσο πολυπληθείς αίθουσες.
Ενδεικτικά, σε Γυμνάσιο του Περιστερίου τα μέχρι πρότινος τέσσερα τμήματα της τελευταίας τάξης συγχωνεύονται σε τρία, μετά τη σχετική απόφαση που έλαβε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθηνών, με τον αριθμό των παιδιών να διαμορφώνεται πλέον στα 25-27 άτομα.
Αντίστοιχα, σε σχολεία της περιοχής της Αγίας Παρασκευής, όπου σε ένα από τα Λύκεια παρατηρήθηκε μεγάλη «διαρροή» μαθητών από την περσινή Α’ Λυκείου, κατά την οποία λειτουργούσαν πέντε τμήματα, με αποτέλεσμα η φετινή Β’ Λυκείου να πρέπει να «στριμωχτεί» σε τρία τμήματα των 26 ατόμων κατά μέσο όρο.
Η ΕΛΜΕ Ηλείας καταγγέλλει σαρωτικές συγχωνεύσεις τμημάτων στην Ηλεία σε 18 σχολεία.
Στη Ζάκυνθο, όπως ενημερώνει η ΕΛΜΕ Ζακύνθου, συγχωνεύει τμήματα σχεδόν στα μισά σχολεία, φτιάχνοντας τμήματα ακόμα και με 28 μαθητές, ενώ ταυτόχρονα τινάζει στον αέρα τη λειτουργία και τον προγραμματισμό σχολείων, τμημάτων, μαθητών και εκπαιδευτικών! Με αυτές τις ενέργειες, το ΥΠΑΙΘ αποτελεί τον καλύτερο “χορηγό” της υπερμετάδοσης του κορωνοϊού στα σχολεία αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία, αφού στοιβάζει ακόμα και 28 μαθητές σε αίθουσες-κλουβιά.
Στην Κέρκυρα, όπως ενημερώνει η ΕΛΜΕ Κέρκυρας το Υπουργείο απαιτεί να κλείσουν, ούτε λίγο-ούτε πολύ, 43 τμήματα Γενικής Παιδείας.