Eξαλλοι οι δήμαρχοι Πειραιά με την Cosco
Σύσσωμη η αντιπολίτευση αλλά και οι περισσότεροι δήμαρχοι και φορείς της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, μιλώντας στη συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, τάχθηκαν χθες κατά της κυβερνητικής απόφασης να παραχωρήσει το υπόλοιπο 16% των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco, απαλλάσσοντάς τη ταυτόχρονα από τις ποινικές ρήτρες που όριζε η σύμβαση του 2016. Συνολική σχεδόν η άποψη που επικράτησε, ότι η τροποποίηση δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες του λιμανιών, των εργαζομένων, των φορέων.
Εκτός από τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) Βασίλη Κορκίδη που υπεραμύνθηκε της συμφωνίας, λέγοντας πως οι αλλαγές είναι θετικές για τον ΟΛΠ χωρίς να είναι αρνητικές για το Δημόσιο, όλοι οι υπόλοιποι εκπρόσωποι των φορέων που συμμετείχαν διαδικτυακά κατέθεσαν τις σφοδρές αντιρρήσεις τους. Χαρακτηριστικές ήταν οι τοποθετήσεις των δημάρχων Κερατσινίου-Δραπετσώνας Χρήστου Βρεττάκου, Περάματος Γιάννη Λαγουδάκη (οι δήμοι που πλήττονται περισσότερο από τα έργα) αλλά και των εκπροσώπων της ναυπηγοεπισκευής.
Λιγνάδης: Ο Αλί, η καταγγελία για βιασμό και η μήνυση
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ -ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ: Απέναντί μου δεν έχω την Cosco, έχω την κυβέρνηση που δεν ακούει. Μιλάμε για ένα λιμάνι που είναι προέκταση των πόλεών μας και οτιδήποτε γίνεται σε αυτό επηρεάζει τη ζωή των πολιτών. Κακή εξαρχής η Σύμβαση Παραχώρησης, ωστόσο τώρα έρχεται η κυβέρνηση και με έναν νόμο παραβιάζει τον νόμο. Με τη μισή χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα και 15 χρόνια τράτο θα μπορούσα κι εγώ να γίνω επενδυτής. Δεν θέλουμε γαλοπούλες από την Cosco, θέλουμε τα ανταποδοτικά στον δήμο.
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ: Παραχωρώντας η κυβέρνηση το 16% στην Cosco χάνεται και η τελευταία δικλίδα ασφαλείας για την υλοποίηση των έργων. Είχαμε μια ελπίδα ότι με το 16% θα μπορούσε να ασκηθεί μια πίεση στην Cosco για τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί όλα αυτά χρόνια. Εσείς, αντί να την τιμωρήσετε, την επιβραβεύεται κιόλας. Το Πέραμα πιέζεται από τότε που μπήκε στο λιμάνι ο ιδιώτης επενδυτής. Δεν δίνει δεκάρα για την πόλη, δεν τον νοιάζει καθόλου για τους πολίτες, είναι αφερέγγυος. Η τροποποίηση στέλνει και ένα μήνυμα και σε άλλους επενδυτές που δεν θα υλοποιούν από δω και στο εξής τα έργα τους.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΝΑΚΑΚΗΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΕΝΑΒΙ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας): Πέντε χρόνια δεν έχουν κουνήσει ούτε μια πέτρα, ακόμα και η δεξαμενή που έφεραν είναι αγνώστου ηλικίας. Για ποιο ανταγωνιστικό περιβάλλον μιλάμε; Ο επενδυτής δεν έχει βάλει ούτε ένα ευρώ στον Πειραιά, ενώ η συμπεριφορά του είναι ανεξέλεγκτη, πρέπει να μπει ένα τέλος και να υπακούει στους νόμους. Καμία απολύτως ευθύνη δεν φέρνει το ελληνικό Δημόσιο για τις καθυστερήσεις των έργων. Ποιος τους ενόχλησε, ποιος τους καθυστέρησε να κάνουν τα έργα στη ναυπηγοεπισκευή; Επρεπε να γραφτεί στην τροποποιημένη σύμβαση ότι η Cosco δεν έχει κανένα δικαίωμα να κάνει ναυπηγείο στη Ζώνη. Την τήρηση της νομιμότητας ζητάμε. Τίποτε περισσότερο.
Κατά τα άλλα, ο δήμαρχος Πειραιά Γ. Μώραλης τάχθηκε υπέρ της υλοποίησης των επενδύσεων αλλά υπό όρους, ενώ ζήτησε από την κυβέρνηση να εξετάσει το θέμα της εκπροσώπησης του Δήμου Πειραιά στο Δ.Σ. του ΟΛΠ. Χαρακτήρισε κακή τη σύμβαση παραχώρησης που υπογράφτηκε το 2016, η οποία όμως, όπως ανέφερε, συνεχίζεται, χωρίς ταυτόχρονα να γίνονται και τα έργα.
Το διαχρονικό τους αίτημα, αυτό της προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της Κυνοσούρας, το οποίο όπως υποστήριξε δεν έχει εισακουστεί, έθεσε ο δήμαρχος Σαλαμίνας Γ. Παναγόπουλος, ενώ ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΝΕΕ) Γ. Αλεξανδράτος ανέφερε ότι ο ΟΛΠ δεν έχει γίνει ανταγωνιστικός και ότι υπάρχουν πολλά παράπονα από τα μέλη τους για υπερβολικές χρεώσεις. Ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ Απ. Ντάλας αναφέρθηκε στην κατάργηση της ΔΑΛ και στην αποδυνάμωση της ΡΑΛ λέγοντας πως δεν υπάρχει πλέον κανένας έλεγχος στο λιμάνι, κάτι που η κυβέρνηση οφείλει να ρυθμίσει άμεσα.
Το σχέδιο νόμου ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία (μόνο από τη Ν.Δ.) και σήμερα θα εισαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής.
Διαμαρτυρία στο Πασαλιμάνι
Συλλαλητήριο κατά της κυβερνητικής συμφωνίας για την παραχώρηση του υπολοίπου 16% των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco διοργανώνουν σήμερα στις 7 το απόγευμα συνδικάτα και φορείς του Πειραιά στην πλατεία Κανάρη στο Πασαλιμάνι. Εκπρόσωποι των παραλιμένιων δήμων, εργαζόμενοι στον ΟΛΠ, στη ναυπηγοεπισκευή και σε άλλους χώρους του λιμανιού, ναυτεργάτες, συλλογικότητες και κάτοικοι της περιοχής, θα καταθέσουν την αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας. Ανάμεσά τους και οι λιμενεργάτες του ΟΛΠ (Ενωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ) οι οποίοι τονίζουν ότι η εξέλιξη αυτή είναι ενάντια στις ανάγκες του Πειραιά.
Ευθύνες για την καθυστέρηση των επενδύσεων
Το μείζον θέμα που προέκυψε μέσα από την τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης αλλά και από την πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η άποψη δηλαδή που επικράτησε ότι η Cosco δεν φέρει καμία υπαιτιότητα για τις καθυστερήσεις των υποχρεωτικών επενδύσεων, σχολιάστηκε χθες σχεδόν από όλους τους ομιλητές. Οι περισσότεροι αναρωτήθηκαν «και αν δεν φταίει η Cosco τότε ποιος φταίει;» ενώ σχολίασαν με σκωπτικό τρόπο τις δηλώσεις ότι μεγάλο μέρος ευθύνης για τις καθυστερήσεις φέρνουν οι κάτοικοι με τις διαμαρτυρίες τους.
Σε μια αποκάλυψη προχώρησε στη συνεδρίαση της Δευτέρας ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Ραγκούσης παρουσιάζοντας εκθέσεις του ανεξάρτητου μηχανικού, από τις οποίες, όπως σημείωσε, για μία προς μία τις υποχρεωτικές επενδύσεις σε ανύποπτο χρόνο ρίχνει όλο το βάρος της ευθύνης στον ΟΛΠ-COSCO για τη μη υλοποίησή τους. «Αρα, αποσύρετε, κύριε Πλακιωτάκη, το συντομότερο αυτήν εδώ τη σύμβαση. Βρείτε έναν τρόπο δήθεν να την επαναδιαπραγματευτείτε. Εάν προχωρήσετε σε αυτή τη σύμβαση δεν θα μπορέσει κανείς να εμποδίσει κανέναν να σας εκθέσει σε βαρύτατη ποινική διερεύνηση ευθυνών που απορρέουν από αυτό το οποίο πάτε να διαπράξετε», ανέφερε.
«Με αποσπασματικές εκτιμήσεις των ανεξάρτητων μηχανικών προσπαθείτε να δημιουργήσετε εντυπώσεις», απάντησε ο Γ. Πλακιωτάκης.
Πηγή: H Eφημερίδα των Συντακτών