Ο παρασκηνιακός “πόλεμος” των κατασκευαστικών- Το μήνυμα Καλλιτσάντση σε Καραμανλή- Μαξίμου
«Μόνον αν αναδειχθεί ανάδοχος στη διαγωνιστική διαδικασία η Ελλάκτωρ (μέσω της θυγατρικής της Άκτωρ) θα αναλάβει το έργο της κατασκευής της πρώτης φάσης του Μετρό της Αθήνας» τόνισε χθες στο περιθώριο της ετήσιας γενικής συνέλευσης του ομίλου ο διευθύνων σύμβουλος, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης. Και όλοι διέκριναν μια αιχμή του ισχυρού κατασκευαστή κατά του αρμόδιου υπουργού Κώστα Καραμανλή και ένα έμμεσο μήνυμα προς το Μέγαρο Μαξίμου.
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του mononews δήλωσε ότι «εμείς δεν κάνουμε συμφωνίες κάτω από το τραπέζι και αν δεν πάρουμε το έργο δεν υπάρχει καμία περίπτωση να συμμετέχουμε στην υλοποίησή του. Έχουμε άλλα έργα να ασχοληθούμε».
Η αναφορά αυτή εκλαμβάνεται από αρκετούς ως απάντηση σε παρασκηνιακές προσπάθειες που καταβάλλονται από κάποιες πλευρές για μια “σύμπραξη” των εναιφερομένων εταιρειών αλλά με…άλλον “πρωταγωνιστή”. Οι πληροφορίες θέλουν τον κ. Καλλιτσάντση να είναι δυσαρεστημένος, το τελευταίο διάστημα, με κυβερνητικούς παράγοντες που θεωρούσε πως θα συνδράμουν στην ανάπτυξη της εταιρείας μετά τις σχετικά πρόσφατες αλλαγές μετοχικής σύνθεσης και την αναδιάρθρωση. Η παρουσία, άλλωστε, του πρώην διοικητή της ΤτΕ Γ. Προβόπουλου στην προεδρία του Ομιλου είχε αυτόν ακριβώς τον χαρακτήρα: ένας έμπειρος άνθρωπος με προσβάσεις στις τράπεζες και στην κυβερνώσα παράταξη.
Όπως είπε, έχει γίνει η τεχνική αξιολόγηση των προσφορών από την επιτροπή του διαγωνισμού η οποία «είχε τα κουσούρια και τα πλεονεκτήματά της». Έπεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) σε πρώτο βαθμό (ασφαλιστικά μέτρα) και σε λίγες μέρες εκδικάζεται η κύρια αγωγή. Σύμφωνα με τον ίδιο η αξιολόγηση της επιτροπής δεν έχει αλλάξει, όμως, για να συνεχίσει ο διαγωνισμός θα πρέπει η Αττικό Μετρό να απαντήσει στα όσα αναφέρει στη απόφασή του το ΣτΕ.
Ο επικεφαλής της Ελλάκτωρ, σε συνέχεια του προηγούμενου ερωτήματος, απαντώντας εμμέσως στον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, ο οποίος προχθές είπε, μιλώντας γενικά για τους κατασκευαστές, ότι «πρέπει να σταματήσουν να κάνουν ενστάσεις για ψύλλου πήδημα» κατέληξε λέγοντας: «Αν δεν είμαστε μειοδότες και μας ζητηθεί για λόγους εθνικού συμφέροντος να μην προσφύγουμε θα το σκεφτούμε».
Το μετρό
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση του Μετρό της Αθήνας, προϋπολογισμού 1,8 δις. ευρώ, ένα σημαντικό έργο για την πρωτεύουσα, βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο. Στο τραπέζι της συζήτησης υπήρχε, μέχρι τις προχθεσινές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, και το σενάριο της ακύρωσής του, ακολούθως αλλαγή βασικών παραμέτρων του (π.χ. ενσωμάτωση και των πρόδρομων εργασιών που σήμερα είναι διαφορετική εργολαβία) και επαναπροκήρυξη στη συνέχεια (χωρίς να αποκλείεται να επανέλθει).
Υπενθυμίζεται ότι ΣτΕ έχει δεχθεί τις προσφυγές και των δύο κοινοπραξιών, Άκτωρ, Ansaldo, Hitachi Rail Italy και Άβαξ ,Ghella, Alstom Transport (η μία κοινοπραξία κατά της άλλης) και έχει ζητήσει περαιτέρω αιτιολόγηση από την Αττικό Μετρό η οποία έχει κάνει δεκτό το πρακτικό της επιτροπής του διαγωνισμού που έκρινε αποδεκτές τις τεχνικές προσφορές και των δύο. Η εκδίκαση της κύριας υπόθεσης έχει οριστεί για τις 29 Σεπτεμβρίου με την απόφαση να αναμένεται αρκετούς μήνες μετά. Το ΣτΕ θα κληθεί ουσιαστικά να αποφασίσει αν στο διαγωνισμό θα παραμείνουν και οι δύο κοινοπραξίες, μία από αυτές ή καμία.
Κατά την ετήσια γενική συνέλευση της Ελλάκτωρ η διοίκηση αναφέρθηκε αναλυτικά στους λόγους για τους οποίους η Άκτωρ συνεχίζει να είναι ζημιογόνος επηρεάζοντας τα ενοποιημένα αποτελέσματα του ομίλου, επιρρίπτοντας την ευθύνη σε παλιές συμβάσεις υπογεγραμμένες από την προηγούμενη διοίκηση. Όπως ειπώθηκε από τον διευθύνοντα σύμβολο οι ζημιές τα έτη 2014 – 2018 ήταν 360 εκατ. ευρώ και η μητρική εταιρεία κατέβαλε 170 εκατ. για να τις καλύψει. Όμως, το 2019 αποκαλύφθηκαν επιπλέον ζημιές, από «άθλιες συμβάσεις», όπως τις χαρακτήρισε, ανά τον κόσμο και κυρίως για φωτοβολταϊκά που δημιούργησαν επιπλέον χρηματοδοτικό κενό 110 εκατ. ευρώ. «Δεν το περιμέναμε, αλλά δεν θα επαναληφθεί» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχουν άλλες εκπλήξεις (που θα επηρεάσουν την κερδοφορία) εκτός από πιθανές επιπτώσεις της πανδημίας σε κάποια από τις δραστηριότητες του ομίλου, καθώς έχουν ελεγχτεί πλέον όλες οι συμβάσεις της Άκτωρ.
Αναφορικά με το πρόβλημα ρευστότητας στην Άκτωρ ανέφερε ότι είναι υπαρκτό αν και όχι οξύ, συμπληρώνοντας ότι αν δεν συμφωνηθεί η χρηματοδότηση της εταιρείας από τις τράπεζες (βρίσκεται σε εξέλιξη σχετική διαπραγμάτευση) ύψους περίπου 50 έως 60 εκατ. ευρώ, η εταιρεία θα δυσκολευτεί για ακόμα έξι μήνες.
Η γενική συνέλευση ενέκρινε την απόκτηση ιδίων μετοχών με κατώτερη τιμή 0,60 ευρώ και ανώτερη 3 ευρώ, αλλά καταψήφισε τη θέσπιση προγράμματος διάθεσης μετοχών στα στελέχη με τη μορφή δικαιώματος προαίρεσης (option) απόκτησης μετοχών. Μεταξύ αυτών που καταψήφισαν τα παραπάνω δύο θέματα ήταν ο Λεωνίδας Μπόμπολας (πρώην διευθύνων σύμβουλος) ο οποίος διατηρεί περίπου το 12% των μετοχών του ομίλου.
Κληθείς να σχολιάσει τη στάση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου ο κ. Καλλιτσάντσης είπε ότι «ως μέτοχος κοιτά τα συμφέροντά του, δεν πρόκειται για φίλο αλλά ούτε και για εχθρό».
Ακόμη, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ άφησε ανοιχτή την πιθανότητα η Αττική Οδός να αυξήσει την τιμή των διοδίων, ενώ αναφορικά με τη Μαρίνα Αλίμου είπε ότι υπάρχουν εκκρεμότητες από την πλευρά της ΕΤΑΔ και γι΄ αυτό δεν προχωρά η παράδοσή της, κάτι πάντως που εκτιμά ότι θα γίνει μέχρι το τέλος του έτους.
Με πληροφορίες από το mononews.gr