Ανησυχητικά στοιχεία για τον τουρισμό: 3 στους 4 δεν σκοπεύουν να ταξιδέψουν- Φόβοι για πανδημία και ταλαιπωρία στα αεροδρόμια
Οι ξένοι τουρίστες θεωρούν μεν την Ελλάδα σχετικά ασφαλή προορισμό, δεν προτίθενται, ωστόσο, να ταξιδέψουν άμεσα και να περάσουν τις καλοκαιρινές διακοπές τους σε κάποιο ελληνικό θέρετρο, επειδή φοβούνται την διασπορά της πανδημίας, μην νοσήσουν, και την ταλαιπωρία σε αεροδρόμια και άλλα σημεία εισόδου.
Όπως αναφέρει η “Καθημερινή της Κυριακής”, σε έρευνα που έγινε σε μεγάλες αγορές για τον ελληνικό τουρισμό και θα παρουσιαστεί τις επόμενες ημέρες από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, μόνο το 25% των ερωτηθέντων δηλώνει πως σχεδιάζει κάποιο ταξίδι πριν τον Σεπτέμβριο. Οι περισσότεροι δηλώνουν πως θα σκεφτούν να ταξιδέψουν αφού δουν πρώτα κατά πόσο θα ενσκήψει δεύτερο κύμα πανδημίας και πως θα εξελιχθούν τα μέτρα ασφαλείας ανά την Ευρώπη.
Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρει σε έρευνά του το news247.gr, η κατάσταση στον χώρο του τουρισμού και των συναφών επιχειρήσεων είναι δραματική.
Η γιγάντωση του τομέα αναψυχής και διασκέδασης στην Ελλάδα έχει δημιουργήσει αναπόφευκτα εξαρτήσεις στην αγορά τροφίμων, ποτών, μαζικής εστίασης αλλά και της κλασικής λιανικής. Είναι χαρακτηριστικό, πως πέραν της καραντίνας και της ζημιάς που καταγράφηκε Μάρτιο και Απρίλιο, οι δυσμενείς εκτιμήσεις για την πορεία του τουρισμού οδηγεί την Goody’s και τα ομόσταβλα δίκτυα (LaPasteria, Flocafe, κ.α.) να υπολογίζει πτώση τζίρου κατά 30%-40% το 2020.
Σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις που παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο οικονομικό φόρουμ των Δελφών, ποσοστό 30%-35% των μικρών επιχειρήσεων εστίασης (που αποτελούν εξάλλου και τον κύριο όγκο της αγοράς) δεν έχει επαναλειτουργήσει, ενώ ποσοστό 20% αυτών επαναλειτούργησαν με την προοπτική να μειώσουν τις απώλειες, προκειμένου να βάλλουν οριστικό λουκέτο σε λίγους μήνες.
Όσες επιχειρήσεις έχουν σημαντική έκθεση στην αγορά εστίασης προσπαθούν να υπολογίσουν ήδη τις απώλειες. Για την Coca Cola το 50% των πωλήσεων της πραγματοποιείται εκτός σούπερ μάρκετ, ενώ για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία το 75%. Ευλόγως, τα προβλήματα στα εστιατόρια, ο συγκρατημένος Έλληνας καταναλωτής – που δεν γνωρίζει αν κάνει φέτος διακοπές, ενώ ήδη περικόπτει τις εξόδους του- αλλά και ο περιορισμένος αριθμός ξένων τουριστών σε σχέση με τα 30 εκατομμύρια του 2019, δημιουργούν ήδη «μαύρες τρύπες». Ακόμη και ο κλάδος του τροφίμου και του σχετικού λιανεμπορίου εκτιμάται ότι επηρεαστεί. Ειδικότερα για τα Cash&Carry – τις αλυσίδες δηλαδή που εξυπηρετούν επαγγελματίες- υπολογίζεται ότι το 1/3 της δουλειάς, άμεσα κι έμμεσα, σχετίζεται με τον τουρισμό.
Καθίζηση εμφανίζουν ασφαλώς και οι πωλήσεις αγαθών (ποτά, καλλυντικά, είδη ένδυσης, διακοσμητικά και αναμνηστικά) τόσο στις ανοιχτές παραδοσιακές αγορές, όπως για παράδειγμα το Μοναστηράκι, όσο και στις «κλειστές» οργανωμένες σε αεροδρόμια και λιμάνια.
Υπάρχουν, όπως αναφέρει το news247.gr, επίσης οι «αφανείς» πωλήσεις που κινδυνεύουν φέτος να χαθούν και συνδέονται με το τουριστικό ρεύμα. Σύμφωνα με ποιοτικά στοιχεία και υπολογισμούς του ΣΕΤΕ, τα τελευταία χρόνια περίπου 6 δις. ευρώ αφορούσαν σε αγορές καταναλωτικών ειδών από τουρίστες.