Ευ. Βενιζέλος: Δεν έχω καμία σχέση με ό,τι λέγεται κυβέρνηση και υπουργικά αξιώματα
Τη ανάγκη χάραξης μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής επί των εθνικών εθνικών θεμάτων, που θα στηρίζεται σε μια ολοκληρωμένη αντίληψη για το πώς οριοθετείς τις θαλάσσιες ζώνες, επεσήμανε ο Ευάγγελος Βενιζέλος, με αφορμή τις πρόσφατες εξελίξεις στο Αιγαίο μετά τη συμφωνία με την Ιταλία για την οριοθέτηση ΑΟΖ και εν μέσω των προσπαθειών της κυβέρνησης για την υπογραφή ανάλογης συμφωνίας με την Αίγυπτο.
Στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στο Action24, ο Ευ. Βενιζέλος, μίλησε ακόμη για την προκλητικότητα της Τουρκίας, τη στάση της Ευρώπης, το σκάνδαλο Novartis, τις δημοσκοπήσεις, την οικονομία αλλά και τις φήμες που τον θέλουν να έχει προσεγγιστεί από την κυβέρνηση στο πλαίσιο ενός επικείμενου ανασχηματισμού.
Αναφερόμενος ειδικότερα στο θέμα της οριοθέτησης ΑΟΖ με την Ιταλία, ο Ευ. Βενιζέλος τόνισε ότι το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας προβλέπει πολλές θαλάσσιες ζώνες. Όπως εξήγησε, πέρα από τα χωρικά ύδατα, την αιγιαλίτιδα ζώνη που είναι ζώνη κυριαρχίας, όπως και ο εναέριος χώρος, υπάρχουν επίσης η υφαλοκρηπίδα και η αποκλειστική οικονομική ζώνη που είναι ζώνες κυριαρχικών δικαιωμάτων, δεν είναι έδαφος της χώρας, είναι περιοχές στις οποίες η παράκτια χώρα ασκεί κάποιες δικαιοδοσίες, κάποια κυριαρχικά δικαιώματα αλλά όχι πλήρη κυριαρχία.
Για τις δύο τελευταίες, όπως ανέφερε, με βάση το Διεθνές Δίκαιο, απαιτείται να οριοθετηθούν, καθώς “χωρίς οριοθέτηση δεν μπορείς να ασκήσεις πλήρως τα κυριαρχικά σου δικαιώματα, πρέπει να κάνεις υποχρεωτικά πρακτικές διευθετήσεις με τα άλλα κράτη που συνορεύουν, είναι απέναντι ή είναι δίπλα, αλλά δεν είσαι ελεύθερος να κάνεις πλήρη αξιοποίηση”.
Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ότι η συμφωνία με την Ιταλία είναι σημαντική, ωστόσο ερωτηθείς πώς αυτή μπορεί να επηρεάσει τα ελληνοτουρκικά τόνισε ότι “θα εξαρτηθεί σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από το τι θα κάνουμε με την Αίγυπτο, γιατί αυτή η οριοθέτηση με την Ιταλία ως νομικό φαινόμενο, βεβαίως, είναι ισχυρό και λέει και πώς η Ελλάδα αντιμετωπίζει με ειρηνικό, ευρωπαϊκό πνεύμα τα θέματα αυτά, πόσο εύκολο είναι να συναφθούν τέτοιες συμφωνίες μεταξύ εταίρων που σέβονται το Διεθνές Δίκαιο έστω με παραχωρήσεις”. Ωστόσο, εξήγησε ότι η οριοθέτηση με την Αίγυπτο είναι πολύ κοντά στις κρίσιμες περιοχές με την Τουρκία και στις κρίσιμες περιοχές με τη Λιβύη.
Σε κάθε περίπτωση ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι “καθετί που κάνουμε πρέπει να ξέρουμε σε ποια στρατηγική το εντάσσουμε και πρέπει να έχουμε εξηγήσει στους πολίτες, στα πολιτικά κόμματα, ακόμη και στους ειδικούς, οι οποίοι δεν ξέρουν λεπτομέρειες, τι ακριβώς θέλουμε να κάνουμε, ποιος είναι ο σχεδιασμός μας, γιατί αναγκαζόμαστε να κάνουμε επιλογές. Πάντα υπάρχουν θετικά και αρνητικά στοιχεία, κάνεις μία στάθμιση. Το θέμα είναι γιατί την κάνεις αυτήν τη στάθμιση, τι θέλεις να κερδίσεις σε σχέση με το βασικό σου στόχο”.
Ο κ. Βενιζέλος επεσήμανε, επίσης, ότι αν στόχος της Ελλάδας είναι να επιλύσει τα θέματά της με την Τουρκία και να αξιοποιήσει τον ορυκτό πλούτο στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο, αυτό θα πρέπει να γίνει σχετικά γρήγορα γιατί η αξιοποίηση του τελευταίου θα απαγορευθεί σταδιακά. “Απαγορεύεται σε λίγο η χρήση πετρελαίου, το φυσικό αέριο είναι μεταβατικό καύσιμο για ακόμη 20, 25, 30 βαριά-βαριά χρόνια, μετά πηγαίνουμε στις ανανεώσιμες πηγές. Μετά δεν έχει feasibility, δεν έχει βιωσιμότητα το να κάνεις έναν αγωγό ή το να κάνεις μεγάλες επενδύσεις. Βλέπετε τώρα στη Μεσόγειο οι εταιρείες που κάνουν έρευνες ανέστειλαν τις εργασίες”.
Σε ό,τι αφορά τη προσπάθεια συμφωνίας με την Αίγυπτο, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι πρόκειται για μια εύκολη διαπραγμάτευση, αφενός γιατί η Αίγυπτος έχει αξιώσεις και αφετέρου γιατί δεν θέλει να διαδραματίσει τον ρόλο του διαιτητή για να λύσει τη διαφορά για την οριοθέτηση μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας. “Δεν θέλει η Αίγυπτος να πει τι επιρροή θα έχει το Καστελόριζο, η Στρογγύλη και το νησιωτικό συγκρότημα Καστελορίζου σε μία πιθανή οριοθέτηση. Διότι εάν αποκτήσει πλήρη ή μεγάλη επήρεια το συγκρότημα Καστελορίζου δεν υπάρχουν σύνορα, δεν υπάρχει οριογραμμή, σημείο επαφής μεταξύ Αιγύπτου και Τουρκίας”.
Στο πλαίσιο αυτό τόνισε ότι “πολύ σημαντικό τι εννοούμε μερική οριοθέτηση”. Όπως εξήγησε, η Ελλάδα διεκδικεί την πλήρη οριοθέτηση με την Αίγυπτο, αλλά λόγω της πίεσης που υπάρχει τώρα, υποτίθεται ότι θα κάνουμε μία μερική οριοθέτηση η οποία θα διασταυρωθεί με τη λωρίδα που έχει οριοθετήσει το Τουρκολιβυκό μνημόνιο. Γεγονός που παρότι δεν θα επιλύσει κάποιο πρόβλημα, θα έχει δημιουργήσει μια διεθνή διαφορά.
Ωστόσο, τονίζει ότι “ενώ έχεις το μεγάλο θετικό ότι οριοθετείς και διασταυρώνεσαι με την παράνομα οριοθετημένη λωρίδα Τουρκίας-Λιβύης πρέπει να δεις: αναγνωρίζεις κάποια άλλα πράγματα; Ξεχνάς κάποια νησιά χωρίς καθόλου επήρεια για παράδειγμα, ή δέχεσαι μειωμένη επήρεια σε κάποια άλλα νησιά σου; Αναγνωρίζεις ότι ανατολικά του 28ου μεσημβρινού, προς τον 29ο δηλαδή, δεν μπαίνεις γιατί εκεί έχει η Τουρκία οικόπεδα τα οποία τα έχει οριοθετήσει παρανόμως; Ενδεχομένως εγκαταλείπεις αυτό που λέγεται, ας το πούμε έτσι, κάποια επιρροή από το νησιωτικό σύμπλεγμα Καστελορίζου; Είναι πολλά που πρέπει να σταθμιστούν”.
Η Τουρκία δεν κάνει εμπορικού χαρακτήρα έρευνες, κάνει πολιτικού χαρακτήρα συμβολικές πράξεις
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο προσφυγής στη Χάγη, ο κ. Βενιζέλος τόνισε αρχικά ότι η Τουρκία δεν κάνει εμπορικού χαρακτήρα έρευνες, κάνει πολιτικού χαρακτήρα συμβολικές πράξεις θέλοντας να προβάλει τους ισχυρισμούς της.
Όπως εξηγεί, κατά το Διεθνές Δίκαιο, για την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο έχουμε υποχρέωση να προβούμε σε διαπραγματεύσεις με την Τουρκία ή να πάμε στο Δικαστήριο της Χάγης με συνυποσχετικό για την οριοθέτηση.
Αυτό, όπως αναφέρει, δεν έχει καμία σχέση με τις λεγόμενες μονομερείς τουρκικές διεκδικήσεις: “Δεν συζητούμε και δεν διαπραγματευόμαστε θέματα κυριαρχίας, θέματα γκρίζων ζωνών ή θέματα αποστρατικοποίησης, αλλά για την οριοθέτηση το Διεθνές Δίκαιο προβλέπει υποχρεωτικά διαπραγμάτευση, συμφωνία ή διαπραγμάτευση, συνυποσχετικό για παραπομπή στο Διεθνές Δικαστήριο”.
Ως προς το τι μπορεί και τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα αν η Τουρκία στείλει ένα τρυπάνι για εξορύξεις νοτίως της Κρήτης, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι η Τουρκία δεν σκοπεύει να στείλει γεωτρύπανο εντός των 6 μιλίων, εντός χωρικών υδάτων. Όπως εξήγησε, αυτό που πρέπει να δούμε είναι μιλά για τη ζώνη 6 με 12, όπου εμείς έχουμε ανά πάσα στιγμή τη δυνατότητα να έχουμε χωρικά ύδατα, επικράτεια. Διότι, εάν είναι πέραν των 12, σε αυτό που είναι υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ υπό οριοθέτηση, το Διεθνές Δίκαιο αναφέρει τι πρέπει να γίνει.
Σε κάθε περίπτωση τόνισε ότι πρέπει να κινηθούμε με βάση το τι λέει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, εκτός και αν υπάρχει απειλή και τίθεται ζήτημα ασφάλειας της χώρας, δηλαδή πάει ένα πολεμικό πλοίο και πετάξει έναν πύραυλο ή απειλεί να ακυρώσει την αεράμυνα της χώρας. “¨Εάν μιλάμε αυστηρά για πράξεις οι οποίες αφορούν το Δίκαιο της Θάλασσας, η απάντηση θα εξαρτηθεί από το τι πράξεις και από το πού ακριβώς” θα γίνουν, τόνισε, διότι δεν είναι όλες οι περιοχές το ίδιο.
Για το ενδεχόμενο ενός θερμού επεισοδίου, ο κ. Βενιζέλος τόνισε κατ’ αρχάς ότι “η εικοσαετία Erdogan δεν ήταν η χειρότερη”, προσθέτοντας ότι ο Erdogan ξέρει ότι η Ελλάδα είναι Ευρώπη, η Ελλάδα είναι ΝΑΤΟ και εν πάση περιπτώσει η Ελλάδα είναι ο καλύτερος γείτονας που διαθέτει στην περιφέρεια των συνόρων της.
Στο πλαίσιο αυτό τόνισε ότι εμείς δεν πρέπει να παρασυρόμαστε στη ρητορεία, εμείς πρέπει να έχουμε γραμμή. “Υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματά μας, την κυριαρχία μας και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα το καθένα με τον τρόπο που λέει το Διεθνές Δίκαιο”. “Τα θερμά επεισόδια δεν μας βοήθησαν τα τελευταία 46 χρόνια, αλλά βεβαίως εάν δεχθούμε επιθετική ενέργεια, εάν αμφισβητηθεί η ακεραιότητά μας, εάν υπάρξει ζήτημα απειλής βεβαίως και θα υπερασπιστούμε το πάτριο έδαφος. Το θέμα είναι ότι πρέπει να ξέρουμε πώς τελειώνουν τα θερμά επεισόδια. Τα θερμά επεισόδια τελειώνουν με διαπραγμάτευση και θα πρέπει να πας στη διαπραγμάτευση με μία συνεκτική, ολοκληρωμένη αντίληψη για το πώς οριοθετείς τις θαλάσσιες ζώνες”, πρόσθεσε.
Όσον αφορά το τι πρέπει να περιμένουμε από την Ευρώπη στο θέμα των ελληνοτουρκικών διαφορών, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι η πολιτική παρουσία της Ευρώπης στην περιοχή είναι πολύ περιορισμένη. “Η Ευρώπη έχει ένα πολιτικό όριο και ένα στρατιωτικό όριο ακόμη πιο στενό. Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ο βασικός παράγων του ΝΑΤΟ. Η Τουρκία διεκδικεί μία ιδιόρρυθμη θέση μέσα και έξω από τη Δύση. Είναι χώρα εν μέρει ευρωπαϊκή, εν μέρει ασιατική, θα έλεγα εν μέρει ευρωπαϊκή εν πολλοίς ασιατική. Είναι μία χώρα η οποία θέλει να έχει επαφή με τον ισλαμικό κόσμο, με τον αραβικό κόσμο, είναι μία χώρα η οποία θέλει να μιλά και με την Αμερική και με τη Ρωσία, παίζει ρόλο και στη Συρία και στη Λιβύη, αλλά οι ευρωπαϊκές χώρες στη Λιβύη δεν συμφωνούν, η κάθε μία έχει τη δική της αντίληψη και τη δική της πολιτική, δεν υπάρχει μία ενιαία, πραγματικά ενιαία ευρωπαϊκή γραμμή. Άρα, λοιπόν, αυτό το διπλό χαρακτήρα της θα τον παίζει επί πολύ, δεν θα τον εγκαταλείψει, δεν θα πάει στη μία ή στην άλλη πλευρά, δεν θα γίνει ούτε αμιγώς δυτική, ούτε αμιγώς μία χώρα ασιατική, ισλαμική”.
Καταλήγοντας πρόσθεσε ότι την Ευρώπη πρέπει να περιμένουμε ό,τι περιμένουμε. “Η οικονομική βοήθεια, η πολιτική βοήθεια, η Frontex, οι κοινές ασκήσεις, οι δηλώσεις, η γαλλική στάση, είναι όλα πολύ σημαντικά. Αλλά βλέπετε ότι αυτοί όλοι διαπραγματεύονται και με τον κ. Erdogan, γιατί είναι μεγάλη χώρα, μεγάλη αγορά, διότι είναι ένας παράγοντας. Δεν είναι αυτοί όλοι μονομερώς προσανατολισμένοι προς κάποια…”.
“Δεν έχω καμία σχέση με ό,τι λέγεται κυβέρνηση και υπουργικά αξιώματα”
Σε ό,τι αφορά τις φήμες περί ενδεχόμενης συμμετοχής του στον ανασχηματισμό της κυβέρνησης, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι πρόκειται για “ανεκδοτολογική αντίληψη της πολιτικής”. “Εγώ έχω διατελέσει και Υπουργός Αμύνης, αλλά κυρίως Υπουργός Εξωτερικών και Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης ως κυβερνητικός εταίρος, ως αρχηγός κόμματος που συγκυβερνούσαμε με τον κ. Σαμαρά, άρα ήμουν Υπουργός Εξωτερικών για να εφαρμόσω με πολύ μεγάλη άνεση και μεγάλο εύρος ευχέρειας την εθνική στρατηγική, όπως την αντιλαμβανόμουν σε συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό αλλά ως συγκυβερνήτης, ως εταίρος. Δεν είμαι για να είμαι Υπουργός μίας κυβέρνησης όπου ο Πρωθυπουργός, μάλιστα είναι και συγκεντρωτικός και δικαιούται να είναι, και ρυθμίζει τα πάντα επί των λεπτομερειών, δεν είναι αυτός ο ρόλος μου. Θα μπορούσε η χώρα να με χρειαστεί σε μία μεγάλη κρίση, μόνο σε κρίσεις με θυμούνται. Ιστορικά από το 1989, μετά υπάρχει μία διάθεση, ας πούμε, πιο αδιάφορη, αλλά εύχομαι και αγωνίζομαι η χώρα να μη φθάσει ποτέ στην ανάγκη να ζητήσει τη βοήθεια ανθρώπων που τους θυμούνται μόνο στις κρίσεις, δεν θέλω να πάμε εκεί, άρα δεν έχω καμία σχέση με ό,τι λέγεται κυβέρνηση και υπουργικά αξιώματα. Είμαι πολύ μακριά, πολύ αλλού”, δήλωσε.
Απαντώντας σε ερώτηση ένα συζητά για τα εθνικά θέματα με την πρόεδρο του ΚΙΝΑΛ, τόνισε: “Όχι, βέβαια, δεν έχω καμία επαφή. Και εκεί δεν μπαίνω, δεν νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο είναι στον ορίζοντά μου ή στα αντικείμενά μου”.
Η υπόθεση Novartis
Για την υπόθεση Novartis και τις δηλώσεις Παπαγγελόπουλου, ο κ. Βενιζέλος τόνισε: “Οφείλω για λόγους Κράτους Δικαίου και ελληνικού πολιτισμού να σεβαστώ το δικαίωμα κάθε κατηγορουμένου ή κάθε οιονεί κατηγορουμένου στη φάση της προκαταρκτικής εξέτασης, κάθε υπόπτου, όπως είναι ο κ. Παπαγγελόπουλος, να υπερασπίζεται τον εαυτό του λέγοντας ό,τι θέλει. Δεν είναι υποχρεωμένος να μιλήσει, μπορεί να σιωπήσει και μιλώντας μπορεί να πει ό,τι θέλει. Δεν χρειάζεται να πει την αλήθεια, δεν χρειάζεται να είναι ευγενής, δεν χρειάζεται να είναι ιστορικά ακριβής, μπορεί να λέει ό,τι θέλει. Νομίζω όλοι έχουν καταλάβει ότι έγινε μία απόπειρα αλλοίωσης του πολιτεύματος, θεμελιωδών θεσμών, οργανωμένη, όχι βεβαίως μόνον από τον κ. Παπαγγελόπουλο, δεν συνέλαβε τη σκευωρία Novartis ο κ. Παπαγγελόπουλος”.
Ο κ. Βενιζέλος κατηγόρησε για τη σκευωρία τον Αλέξη Τσίπρα και όλο το πολιτικό επιτελείο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Σε ό,τι αφορά την απάντηση Τουλουπάκη τις δηλώσεις του περί των μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος, ο κ, Βενιζέλος τόνισε ότι πρόκειται για ένα ποινικό δικονομικό σκάνδαλο που αφορά τους Εισαγγελείς Διαφθοράς και την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, κολοσσιαίων διαστάσεων.
“Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουμε αφήσει παρανόμως, με το χαρακτηρισμό τους τους μάρτυρες αυτούς, το διπλό χαρακτηρισμό τους ως προστατευομένων, δηλαδή ανωνύμων κουκουλοφόρων, και ως δημοσίου συμφέροντος που περιβάλλονται με ποινική ασυλία”.
Για την απόφαση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής, όσον αφορά τη δυνατότητα κάποιων μαρτύρων να καταθέσουν ως ύποπτοι ή όχι, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι “η γνωμοδότηση του Επιστημονικού Συμβουλίου είναι σώφρων και συνεκτική. Η Βουλή αποφασίζει μόνον για Υπουργό ή πρώην Υπουργό ή Υφυπουργό ή Πρωθυπουργό. Εάν αποφασίσει για αυτόν, τότε συμπαραπέμπονται αυτομάτως οι συμμέτοχοι, χωρίς να χρειάζεται να κάνει κάτι η Βουλή”.
Πρόσθεσε δε ότι στην προκειμένη περίπτωση, “στην υπόθεση σκευωρία Novartis, διενεργείται ποινική προκαταρκτική εξέταση από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, από τον κ. Ζαχαρή και τον κ. Σοφουλάκη. Άρα, εκεί έχουν κληθεί προς παροχή εξηγήσεων οι ύποπτοι, ο οιονεί κατηγορούμενοι. Στην υπόθεση που προέκυψε του κ. Μιωνή, οι ύποπτοι, οι οιονεί κατηγορούμενοι, δεν έχουν ακόμη κληθεί, απ’ ό,τι ξέρω, σε ποινική προκαταρκτική που διεξάγει η Εισαγγελία Πρωτοδικών. Ανεξαρτήτως όμως του τι γίνεται σε επίπεδο προκαταρκτικής στην ποινική Δικαιοσύνη, εάν αποφασίσει η Βουλή παραπομπή Υπουργού, όλοι οι φάκελοι αυτοί συγκεντρώνονται αυτομάτως στο Ειδικό Δικαστήριο, στο Συμβούλιο, στον Ανακριτή και στον Εισαγγελέα του Ειδικού Δικαστηρίου”.
“Ελπίζω ότι η κάμψη της οικονομίας θα είναι κάτω από τις προβλέψεις της Κομισιόν και του ΔΝΤ”
Σχετικά με την πορεία της ελληνικής οικονομίας λόγω της κρίσης του κορονοϊού, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι το “το πού θα κινηθεί η ύφεση θα εξαρτηθεί πάρα πολύ από το πώς θα πάει το τρίμηνο αυτό του τουρισμού. Ελπίζω ότι δεν θα είναι η κάμψη πολύ μεγάλη, θα διασωθεί ένα μέρος και θα κινηθούμε σε ένα επίπεδο το οποίο είναι βατό, είναι κάτω από τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Βεβαίως, πλήττεται και η μαύρη οικονομία, ταυτοχρόνως, δηλαδή πλήττονται εισοδήματα τα οποία δεν καταγράφονται. Άρα υπάρχει δυσκολία των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, η οποία είναι πέραν της καταγραφομένης”.
Όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης της Κομισιόν, τόνισε ότι έχει στόχο να μειώσει τη διεύρυνση των ανισοτήτων που δημιουργούν οι οικονομικές δυνατότητες κάθε χώρα να στηρίξει την οικονομία και τις επιχειρήσεις της.
“Η Ελλάδα μπορεί να δώσει 10 εκατομμύρια ευρώ –θα δούμε στην πράξη πόσα θα πέσουν, έτσι έχουμε υποσχεθεί– η Γερμανία δίνει μόνο στη Lufthansa 10 δισεκατομμύρια Ευρώ. Αντιλαμβάνεστε ότι η Lufthansa παίρνει 10 δις Ευρώ, η Aegean παίρνει 150 εκατομμύρια με δάνειο και όχι με grands. Υπάρχουν, λοιπόν, διευρύνσεις των ανισοτήτων μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για να μειωθεί αυτή η διεύρυνση λειτουργούν αυτοί οι μηχανισμοί, λειτουργεί το QE, η ποσοτική χαλάρωση, το PEPP, αυτό που μπαίνουμε και εμείς τώρα, αλλά αυτό δεν πάει στην αγορά εύκολα, πρέπει να πάει μέσα από τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, την πρωτογενή αγορά, τη δευτερογενή αγορά. Και λειτουργεί και το μεγάλο πακέτο, το οποίο δεν είναι ενιαίο, δεν είναι 750 δισ. όλα μαζί, είναι κατανεμημένα στο Ταμείο Ανάκαμψης και σε άλλες πρωτοβουλίες για την απασχόληση, για την καινοτομία και ούτω καθεξής. Άρα, θέλει προγράμματα, θέλει προτάσεις, θέλει μηχανισμούς διαχείρισης”.
Το θέμα, όπως εξήγησε ότι “εμείς κινούμεθα, αφενός μεν, διασωστικά, να σώσουμε επιχειρήσεις, εισοδήματα, νοικοκυριά, πληττόμενους κλάδους, τώρα, κατά την περίοδο της κρίσης, και πρέπει να κινηθούμε και αναδιαρθρωτικά. Τι σημαίνει αυτό; Ο τουρισμός πάντα θα είναι σπουδαίος, πάντα θα είναι πυλώνας. Ποιος τουρισμός όμως; Ο δωδεκάμηνης διάρκειας, ο υψηλής ποιότητας, ο μεγάλης κατά κεφαλήν κατανάλωσης, όχι αναγκαστικά ο μαζικός φθηνός. Επίσης ένας τουρισμός ο οποίος μπορεί να είναι ιαματικός, μπορεί να είναι silver για την τρίτη ηλικία, μπορεί να συνδέεται με τη μόνιμη παραμονή συνταξιούχων με οικονομική επιφάνεια στην Ελλάδα, με πολλά πράγματα. Χωρίς μεταποίηση όμως, χωρίς πρωτογενή τομέα και βιομηχανία τροφίμων, χωρίς καινοτομία, χωρίς φαρμακευτικές και βιοτεχνολογικές επιχειρήσεις, χωρίς spin-off των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων, χωρίς Δ’ Βιομηχανική Επανάσταση και επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη και στη μηχανική μάθηση δεν θα βγούμε στο ανταγωνιστικό πεδίο μίας Ευρώπης που μικραίνει σε έναν παγκόσμιο χάρτη πολύ ανταγωνιστικό, ο οποίος συμπιέζεται από μεγάλες συγκρούσεις, Ηνωμένες Πολιτείες, Κίνα, Ινδία, ο ρόλος της Ρωσίας και ούτω καθεξής. Άρα, πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και διασωστικά και αναδιαρθρωτικά”.
Πηγή: capital.gr