Με τις ψήφους της ΝΔ πέρασε το νομοσχέδιο για την Παιδεία – Όλες οι αλλαγές

 Με τις ψήφους της ΝΔ πέρασε το νομοσχέδιο για την Παιδεία – Όλες οι αλλαγές

Υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την Παιδεία, μόνο με τις 158 ψήφους της ΝΔ και 124 “όχι”. Το νομοσχέδιο δέχτηκε σφοδρή κριτική τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από συλλόγους εκπαιδευτικών με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), την Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) να ζητούν την άμεση απόσυρσή του

Κατά τη χθεσινή του ομιλία στη Βουλή ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο μια “ επίπλαστη εικόνα εκσυγχρονισμού” που “ προσπαθεί επιμελώς να καλλιεργήσει” η κυβέρνηση, “ πίσω από την οποία κρύβεται μια αναχρονιστική αντίληψη για την εκπαίδευση, βαθιά συντηρητική που περιστρέφεται γύρω από τον πειθαναγκασμό”, τον “ επιθεωρητισμό” απέναντι στη διοίκηση της εκπαίδευσης, “μια αποτυχημένη και παρωχημένη ιδεολογία για την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου, που βασίζεται στον νεοφιλελευθερισμό”.

Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι νομοθετεί “ με το μυαλό στην τσέπη των σχολαρχών και των ιδιοκτητών και στο βούρδουλα των παλιών γυμνασιαρχών”. Όμως, υπογράμμισε, αυτοί που θα επηρεαστούν άμεσα από το νομοσχέδιο είναι η μεγάλη πλειοψηφία των νέων αυτής της χώρας.

Η κριτική εστιάζεται κυρίως στην εντατικοποίηση μέσω εξετάσεων, στην αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις, στην επαναφορά της διαγωγής των μαθητών, στην εκμάθηση αγγλικών στα νηπιαγωγεία, στην κατάργηση της κοινωνιολογίας και την επαναφορά των Λατινικών, στην τράπεζα θεμάτων και στα πρότυπα σχολεία.

Επίσης, ο κ. Φίλης έχει αναδείξει τη διαρροή των προσωπικών στοιχείων εκπαιδευτικών και μαθητών από την εταιρία μέσω της οποίας γίνονται μαθήματα εξ’αποστάσεως, γεγονός που επιβεβαίωσε και η ΕΛΜΕ με σχετική καταγγελία.

Τι αλλάζει

Μετά την ψήφιση του επίμαχου νομοσχεδίου οι αλλαγές που προβλέπει και αυτές που βρέθηκαν στο επίκεντρο της κριτικής έγιναν πλέον νόμος του κράτους.

Μεταξύ άλλων προβλέπεται:

  • Αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο και το Λύκειο
  • Εισαγωγή νέων θεματικών στο ωρολόγιο πρόγραμμα
  • Εισαγωγή «κόντρα» μαθημάτων (*βλ. παρακάτω)
  • Επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων
  • Αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
  • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών
  • Αξιολόγηση σχολικών μονάδων
  • Θεσμοθετούνται 24 πρότυπα και 38 πειραματικά σχολεία (από Σεπ. 2020)
  • Επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια και των πολυήμερων αποβολών
  • Σημαντικές  αλλαγές στο σύστημα μετεγγραφών

Ειδικότερα:

  • Για τις μετεγγραφές καθώς καθιερώνεται «Βάση Μετεγγραφής». Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, ο υποψήφιος, πλέον, θα πρέπει να έχει τη βάση της σχολής που επιθυμεί, μείον 2.750 μόρια. Αυτό σημαίνει ότι εάν η βάση της σχολής είναι τα 17.750 μόρια, ο υπουψήφιος θα πρέπει να έχει συγκεντρώσει 15.000 μόρια.
  • Προβλέπεται η εισαγωγή νέων θεματικών, με ενίσχυση της πληροφορικής και των ξένων γλωσσών.
  • Σε ό,τι αφορά τα… πειθαρχικά παραπτώματα, όπως φαίνεται, επιστρέφει το σύστημα που ίσχυε προ του 2017 με την αναγραφή διαγωγής στο απολυτήριο και τη δυνατότητα πολυήμερων αποβολών.
  • Εξαγγέλθηκε επίσης η θέσπιση του «κόντρα μαθήματος» στη Γ’ Λυκείου. Αυτό ουσιαστικά θα σημαίνει ότι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα εξετάζονται σε 5 μαθήματα πλέον (σήμερα είναι 4) ένα εκ των οποίων θα είναι… «κόντρα», δηλαδή θα προέρχεται από άλλη κατεύθυνση. Για τους μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης αυτό το μάθημα θα είναι τα Μαθηματικά, ενώ για τους μαθητές της Θετικής Κατεύθυνσης η Ιστορία.
  • Πλέον εισάγεται, πιλοτικά, το μάθημα των Αγγλικών στο νηπιαγωγείο. Η εκμάθηση, όπως διευκρινίστηκε, θα γίνεται μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. Θα υπάρχει επίσης η δυνατότητα μαθημάτων Πληροφορικής και Φυσικής Αγωγής στο νηπιαγωγείο.
  • Επιπλέον, στο Δημοτικό αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Αγγλικών στις μικρότερες τάξεις, ενώ εισάγονται πιλοτικά νέες θεματικές και ένα σύστημα συνεχούς επιμόρφωσης.
  • Στο Γυμνάσιο, αυξάνονται τα εξετάζομενα μαθήματα από 4 που είναι σήμερα σε 7, ενώ για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη θα απαιτείται ο βαθμός 10 σε κάθε μάθημα ή 13 στο μέσο όρο μέχρι 4 μαθήματα κάτω από τη βάση. Οι επαναληπτικές εξετάσεις θα διεξάγονται τον Σεπτέμβριο.

Φ. Γεννηματά: Μπάλωμα το ν/σ για την Παιδεία

Η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής Φώφη Γεννηματά, μιλώντας για το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στη Παιδεία, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι συνιστά «μπάλωμα» κι όχι μεταρρύθμιση, χάνοντας μια μεγάλη ευκαιρία και δήλωσε ότι το ΚΙΝΑΛ καταψηφίζει το νομοσχέδιο.
«Είναι αυτονόητη πράξη ευθύνης, συνέπειας και ιδεολογικής ταυτότητας η καταψήφιση του, απέναντι στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς, την ελληνική κοινωνία. Οι ανισότητες θεριεύουν και εσείς, αντί να ρίξετε το βάρος στο ξερίζωμα της ανισότητας, που είναι η δυνατότητα κάθε παιδιού να φτάσει εκεί που ονειρεύεται, θέλετε άλλη μια γενιά πολιτών δέσμιων της οικονομικής δυνατότητας των γονιών τους».

«Ο κόσμος αλλάζει, εσείς όμως όχι», συμπλήρωσε, τονίζοντας ότι οι εκπαιδευτικές πολιτικές πρέπει να έχουν προτεραιότητα την αναστροφή της αρνητικής μαθησιακής τάσης, την ραγδαία βελτίωση των επιδόσεων όλων των μαθητών και την αριστεία ταυτόχρονα με την μείωση των ανισοτήτων.

«Για να βγούμε από την κρίση χρειάζεται να επενδύσουμε στη γνώση και στη νέα γενιά. Τίποτα από αυτά δεν κάνετε. Αντίθετα, με την πολιτική σας παγιώνονται και διευρύνονται οι ανισότητες. Σπαταλάτε μια ευκαιρία σε βάρος τη νέας γενιάς. Έτσι, όχι απλά δεν ανοίγετε δρόμους επιστροφής των νέων που έφυγαν στο εξωτερικό, αλλά καταδικάζετε και τη γενιά που έρχεται και τη χώρα σε διαρκές braindrain. Για εμάς, την παράταξη της αλλαγής και της ελπίδας, η εκπαίδευση είναι το πιο σημαντικό κεφάλαιο του νέου κοινωνικού συμβολαίου που έχει ανάγκη η πατρίδα μας στη νέα εποχή των μεγάλων κινδύνων, αλλά και των μεγάλων ευκαιριών. Κύριε πρωθυπουργέ μόλις σπαταλήσατε μία», υπογράμμισε η κ. Γεννηματά.

Επίσης, επέκρινε την κυβέρνηση, υποστηρίζοντας ότι συνεχίζει την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, καθώς διατηρεί τα νομοθετήματα του ΣΥΡΙΖΑ και ως προ το εκπαιδευτικό πλαίσιο και ως προς τη διοίκηση της εκπαίδευσης, τονίζοντας πως «κάνετε μπαλώματα πάνω σε αυτά».

Δ. Κουτσούμπας: Σχολείο για λίγους και εκλεκτούς ή Παιδεία των ίσων και των πολλών;

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, στην ομιλία στη Βουλή επί του νομοσχεδίου για την Παιδεία επισήμανε καταρχήν ότι η κυβέρνηση έχει στρέψει εναντίον της το σύνολο του κόσμου της Εκπαίδευσης. 

Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση επικαλείται, πάλι, την ατομική ευθύνη, όταν αποποιείται τη δική της ευθύνη για να στηρίξει ουσιαστικά τα σχολεία.

«Υποχρεωτικότητα στην εκπαίδευση σημαίνει ότι το κράτος είναι υποχρεωμένο να διασφαλίζει όλους τους όρους για την ουσιαστική και ισότιμη πρόσβαση των μαθητών στη γνώση και όχι να πετάει το μπαλάκι στους γονείς» υπογράμμισε. Είπε ότι η κυβέρνηση δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα για να διασφαλίσει όρους ομαλής ολοκλήρωσης του εξαμήνου και της εξεταστικής με αποτέλεσμα «οι φοιτητές να πορεύονται στα τυφλά και οι διδάσκοντες να καλούνται να ανακαλύψουν τρόπους τετραγωνισμού του κύκλου».

Κινητοποιήσεις για την απόσυρση του νομοσχεδίου

Με αλλεπάλληλες κινητοποιήσεις εκπαιδευτικοί, φοιτητές και μαθητές επιχείρησαν να “βάλουν φρένο” στο νομοσχέδιο που εν συνόλω χαρακτηρίζουν αναχρονιστικό και για λίγους.

Οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι με το νομοσχέδιο, το σχολείο μετατρέπεται σε ένα ατελείωτο εξεταστικό κέντρο, αυξάνει τους μαθητές ανά τάξη μεσούσης της πανδημίας του κοροναϊού, θεσμοθετεί την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων που θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά» και «κακά», εξοβελίζει τις κοινωνικές επιστήμες από τη μέση εκπαίδευση και επαναφέρει αναχρονιστικές διατάξεις όπως η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών.

Πώς ψήφισαν οι βουλευτές

Με αυξημένη πλειοψηφία έγιναν δεκτά μόνο το άρθρο 5 του νομοσχεδίου, για την αναγραφή της διαγωγής, και το άρθρο 9, για την Τράπεζα Θεμάτων στις εξετάσεις του Λυκείου.

Η αρχή του νομοσχεδίου, αλλά και ορισμένα άρθρα αυτού, τέθηκαν σε ονομαστική ψηφοφορία, μετά από σχετικά αιτήματα βουλευτών του ΚΚΕ και του ΣΥΡΙΖΑ.

Τα αποτελέσματα των ονομαστικών ψηφοφοριών έχουν ως εξής:

Επί της Αρχής: ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 124, ΠΑΡΩΝ 0, Σύνολο 282.

Επί του άρθρου 5 για την αναγραφή του χαρακτηρισμού της διαγωγής των μαθητών στους τίτλους σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (μετά από αίτημα ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ): ΝΑΙ 168, ΟΧΙ 115, ΠΑΡΩΝ 0, Σύνολο 283.

Επί του άρθρου 9 με το οποίο συνιστάται στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ) και καθορίζεται ότι τα θέματα των γραπτώς εξεταζομένων μαθημάτων για τις προαγωγικές εξετάσεις των Α ́ και Β ́ Λυκείου και τις απολυτήριες εξετάσεις της Γ ́ Λυκείου θα προέρχονται σε ποσοστό 50% από την ΤΘΔΔ (μετά από αίτημα ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ): ΝΑΙ 187, ΟΧΙ 96, ΠΑΡΩΝ 0, Σύνολο 283.

Επί του άρθρου 50 που τροποποιεί τις διατάξεις για τον μέγιστο και ελάχιστο αριθμό νηπίων, προνηπίων και μαθητών (μετά από αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ): ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 125, ΠΑΡΩΝ 0, Σύνολο 283.

Επί των άρθρων 68 και 70 (το 68 μετά από αίτημα ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ και το 70 μετά από αίτημα ΣΥΡΙΖΑ) με τα οποία «καθορίζεται η συγκρότηση των εκλεκτορικών σωμάτων για την ανάδειξη μονοπρόσωπων οργάνων Διοίκησης των πανεπιστημίων και ρυθμίζονται διαδικαστικά ζητήματα αναφορικώς με την προκήρυξη και τη διεξαγωγή των εκλογών». Στο άρθρο 68: ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 115, ΠΑΡΩΝ 10, Σύνολο 283. Στο άρθρο 70: ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 106, ΠΑΡΩΝ 19, Σύνολο 283.

Επί του άρθρου 73 που καθορίζει τους δικαιούχους μετεγγραφής (μετά από αίτημα ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ): ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 115, ΠΑΡΩΝ 10, Σύνολο 283.

Επί του άρθρου 82 με το οποίο ρυθμίζεται η διαδικασία ίδρυσης Ξενόγλωσσων Προγραμμάτων σπουδών και ορίζεται ότι αυτά απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός ΕΕ (μετά από αίτημα ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ): ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 119, ΠΑΡΩΝ 6, Σύνολο 283.

Επί των άρθρων 96, 97, 98 που ρυθμίζουν εκ νέου τη διαδικασία εκλογής κοσμήτορα, προέδρου και αναπληρωτή προέδρου Τμήματος, και διευθυντή Τομέα, αντιστοίχως, επιφέροντας αλλαγές στη σύνθεση του εκλεκτορικού σώματος και ορίζοντας, για τις πρώτες δύο κατηγορίες, διεξαγωγή της εκλογής με ηλεκτρονική ψηφοφορία (μετά από αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ). Στο άρθρο 96: ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 115, ΠΑΡΩΝ 10, Σύνολο 283. Στο άρθρο 97: ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 125, ΠΑΡΩΝ 0, Σύνολο 283. Στο άρθρο 98: ΝΑΙ 158, ΟΧΙ 115, ΠΑΡΩΝ 10, Σύνολο 283.

Απουσίασαν από την ψηφοφορία, αλλά έστειλαν επιστολή με την οποία γνώρισαν την πρόθεση ψήφου τους, οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής κ.κ. Αρβανιτίδης, Πάνας και Λιακούλη και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Τσίπρας, Φάμελλος, Σκουρλέτης, Νοτοπούλου, Μουζάλας, Γιαννούλης, Αυγέρη, Αμανατίδης και Τριανταφυλλίδης. Σημειώνεται ότι οι επιστολές αυτές δεν συνυπολογίζονται αλλά καταχωρίζονται στα πρακτικά της συνεδρίασης.

Σχετικά Άρθρα