Σχέδιο τουρισμός χωρίς… αερομεταφορές και πρωτόγνωρα πρωτόκολλα – Την Παρασκευή οι τελικές αποφάσεις
Οι οριστικές αποφάσεις αναμένονται έως τα τέλη αυτής της εβδομάδας, ενώ οι φορείς του τουρισμού έχουν ήδη καταθέσει τις προτάσεις τους. Ο Στέλιος Πέτσας, τόνισε πως έχουν γίνει συζητήσεις και αναμένεται στις επόμενες μέρες να γίνουν και επίσημες ανακοινώσεις. «Περιμένουμε την εισήγηση των ειδικών», τόνισε. Στις 18 Μαΐου που σηματοδοτεί την έναρξη των μετακινήσεων προς την ηπειρωτική Ελλάδα, μπορεί να προστεθεί και έναρξη μετακινήσεων στα μεγάλα νησιά, είπε.
Επίσης, ήδη έχει ανοίξει η συζήτηση για το πρόωρο άνοιγμα των καταστημάτων εστίασης και των καφέ, κλάδος ο οποίος το καλοκαίρι εν πολλοίς εξαρτάται από τα τουριστικά ρεύματα που έρχονται στη χώρα. Βέβαια από την άλλη πλευρά υπάρχει προβληματισμός για τον συγχρωτισμό πολιτών σε πλατείες, άλση και ελεύθερες παραλίες. Μέχρι στιγμής είναι προγραμματισμένο οι χώροι εστιάσεις και τα καφέ, καθώς και οι οργανωμένες παραλίες να ανοίξουν την 1η Ιουνίου, ενώ ο διάλογος γίνεται για το αν αυτό θα γίνει μια εβδομάδα νωρίτερα στις 25 Μαΐου.
Παρά τα εξυμνητικά ρεπορτάζ στο διεθνή Τύπο, δεν υπάρχει ευρωπαϊκή συμφωνία για τις αερομεταφορές, με την κυβέρνηση να προκρίνει σχέδιο Β με διμερείς συμφωνίες αν το ευρωπαϊκό πλαίσιο που θα αποφασιστεί δεν ικανοποιεί. Προς αυτή την κατεύθυνση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη αναπτύξει επαφές με Ευρωπαίους παράγοντες. Η εναλλακτική αυτή περιλαμβάνεται στο σχέδιο πέντε αξόνων που εκπονεί η κυβέρνηση και θα αναπτύξει ο αρμόδιος υπουργός Χάρης Θεοχάρης.
Πέντε άξονες του σχεδίου τουρισμός:
Υγειονομικός: Οπως αναφέρει, προετοιμάζονται ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα για τα ξενοδοχεία, τις μαρίνες, τα αεροπλάνα, τα τουριστικά λεωφορεία, το yachting, την ακτοπλοΐα και τις οδικές πύλες εισόδου της χώρας. Είναι ρεαλιστικά, λέει ο υπουργός, και προσθέτει πως οι όροι θα είναι τέτοιοι ώστε να μην τεθούν σε κίνδυνο η υγεία των πολιτών και η φήμη των προορισμών. Οι ομάδες εργασίας του υπουργείου Τουρισμού που επεξεργάζονται τα πρωτόκολλα αυτά σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ, θα τα ανακοινώσουν πιθανότατα αύριο, Δευτέρα, και θα τα θέσουν σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους. Σημειώνεται ότι το θέμα των υγειονομικών πρωτοκόλλων για τον τουρισμό και τις μεταφορές αναδεικνύεται σε κεντρικό ζήτημα εν όψει της επανεκκίνησης του τουρισμού, όποτε και αν γίνει. Ουσιαστικά, φορείς, επιχειρήσεις και πολιτική ηγεσία αναζητούν τρόπους για το πώς θα διασφαλιστεί αφενός η υγεία εργαζομένων και επισκεπτών, αφετέρου πώς θα αποφευχθούν η δυσφήμηση και πιθανές νομικές κυρώσεις κατά επιχειρήσεων σε περιπτώσεις κρουσμάτων κορωνοϊού.
Μειώσεις φόρων: Προετοιμάζονται κοστολογημένες προτάσεις και μέτρα στήριξης των εργαζομένων που δεν θα απορροφηθούν εφέτος από τις επιχειρήσεις και προγράμματα επιδότησης της εργασίας και των εργαζομένων. Εξετάζεται η μείωση του ΦΠΑ (από 1ης Ιουνίου 2020 και για όσο χρόνο χρειαστεί) διαμονής στο 6%, όλης της εστίασης στο 13%, της υπηρεσίας του τουριστικού πακέτου στο 13%, των εγχώριων μεταφορών στο 13% και του θαλάσσιου τουρισμού στο 13%.
Διπλωματικός: «Ο ελληνικός τουρισμός θα είναι έτοιμος να υποδεχθεί τουρίστες. Αν όμως η γερμανική κυβέρνηση, η ρωσική, η ισραηλινή, η κυβέρνηση των ΗΠΑ βάζουν σε καραντίνα όσους επιστρέφουν από την Ελλάδα, τότε δεν θα έρθει κανένας τουρίστας. Κανείς δεν θα έρθει για λίγες μέρες για να καθίσει μετά για δύο εβδομάδες στο σπίτι του. Χρειάζονται διπλωματικές κινήσεις. Ηδη, ομάδες εργασίας δουλεύουν με συγκεκριμένες χώρες για να μπορέσουμε να ανοίξουμε τα σύνορά μας το συντομότερο δυνατόν» τονίζει ο κ. Θεοχάρης. Τέτοιες χώρες είναι η Αυστρία, το Ισραήλ, η Κύπρος, η Δανία, η Νορβηγία, η Τσεχία, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία.
Διεθνείς επαφές: Πρόκειται κυρίως για επαφές με tour operators και διεθνή μέσα ενημέρωσης. Ο υπουργός Τουρισμού επιδιώκει προσέγγιση με tour operators που θέλουν πραγματικά να συνεργαστούν με την Ελλάδα. Για παράδειγμα, ο CEO της TUI μιλώντας στο Dier Spiegel δήλωσε ότι «εμείς θέλουμε να δουλέψουμε με χώρες οι οποίες κάνουν κάτι για να ενεργοποιήσουν τον τουρισμό, όπως οι Ελλάδα, Πορτογαλία, Κύπρος».
Προβολή της χώρας: Τις επόμενες εβδομάδες θα είναι έτοιμη μια νέα διαφημιστική καμπάνια, για στοχευμένη προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό.
Αλλαγές στη μετακίνηση και τη συμπεριφορά των τουριστών
Πάντως τα ξενοδοχεία, οι αερομεταφορείς και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ήδη ετοιμάζονται για την νέα ημέρα που ξημερώνει στον Τουρισμό. Μια νέα κατάσταση με πλήθος ασφαλιστικών δικλείδων και δρακόντειων μέτρων προστασίας.
Οι νέοι κανόνες στα ξενοδοχεία
- Τοποθέτηση πλέξιγκλας στη ρεσεψιόν
- Τσεκ ιν σε υπαίθριοι χώρο
- Μη συχνός καθαρισμός δωματίων (για να αποφεύγεται να μπαίνουν άνθρωποι συχνά)
- Κατάργηση καθημερινής αλλαγής ιματισμού
- Ειδική ζελατίνα στα τηλεχειριστήρια τηλεόρασης – κλιματιστικών. Θα αλλάζει όταν θα φεύγει ο πελάτης.
- Όλα τα ξενοδοχεία θα πρέπει να έχουν υγειονομικό υπεύθυνο, που θα εκπαιδευτεί από τον ΕΟΔΥ
- Προτείνεται η κατάργηση των μπουφέ
- Σε απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρου οι καρέκλες στα εστιατόρια
- Όριο στους λουόμενους στις πισίνες
- Οι ξαπλώστρες θα καλύπτονται με ειδικό ύφασμα που θα αλλάζει ανά λουόμενο
- Απόσταση 3 μέτρων στις οργανωμένες παραλίες μεταξύ των ομπρελών – Στις μη οργανωμένες απόσταση 5 μέτρων. Δημιουργούνται 3 διαφορετικές ζώνες, μια για τις οικογένειες, μια για τις ευπαθείς ομάδες και μια για τους υπόλοιπους
- Σε ορισμένα ξενοδοχεία ήδη χρησιμοποιούνται ατομικές ψησταριές, αντί για μια υπαίθρια
Αεροδρόμια
- Διαχωριστικά σε όλα τα γκισέ, αποστάσεις κατά το τσεκ ιν
- Υποχρεωτική μάσκα σε εργαζόμενους και επιβάτες
Πλοία
- Τα πλοία θα ταξιδεύουν πλέον με πληρότητα 50%
- Στα καθίσματα αεροπορικού τύπου θα κρατείται μια κενή θέση μεταξύ δύο επιβατών
Ενοικιαζόμενα ΙΧ – τουριστικά λεωφορεία
- Αλλά και όταν φτάνουμε στον προορισμό μας στα ενοικιαζόμενα ΙΧ θα μπαίνουν πλέον μέχρι δύο επιβάτες
- Τα τουριστικά λεωφορεία θα παίρνουν το 50% των επιβατών όπως και στις ημερήσιες εκδρομές με τα αντίστοιχα πλοία
- Σχεδόν παντού θα συνιστάται η χρήση αντισηπτικού και μάσκας ενώ κάθε επιχείρηση θα έχει σχέδιο εκπόνησης τυχόν κρούσματος κορωνοϊού
Σε κάθε περίπτωση, οι επιχειρηματίες του κλάδου εμφανίζονται πεπεισμένοι πως φέτος θα καταγραφεί μεγάλη βουτιά στα έσοδα του κλάδου, και ότι θα χρειαστούν χρόνια μέχρι να φτάσουμε στα επίπεδα του 2019. «Για να είμαστε ρεαλιστές, το 2021 θα είναι χρονιά ανάκαμψης, αλλά δεν θα μπορέσουμε να φτάσουμε στα έσοδα του 2019 πριν από το 2023», δήλωσε ο Γιάννης Ρέτσος, επικεφαλής του ΣΕΤΕ μιλώντας στο πρακτορείο Reuters.