Επιστρέφει στα θρανία η Γ’ Λυκείου – Συστάσεις προς μαθητές και εκπαιδευτικούς
Ξεκινά σήμερα η σταδιακή επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων της χώρας, με τους μαθητές της Γ’ Λυκείου να επιστρέφουν πρώτοι στα θρανία. Θα ακολουθήσουν την επόμενη εβδομάδα οι μαθητές της Α’ και της Β’ λυκείου και των Γυμνασίων, ενώ τα Δημοτικά και τα νηπιαγωγεία είναι πιθανό να ανοίξουν από την 1η Ιουνίου, ανάλογα με την επιδημιολογική εξέλιξη της νόσου.
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως δήλωσε χθες ότι όλα είναι έτοιμα για το άνοιγμα των σχολείων, το οποίο θα γίνει με βάση ειδικό πρωτοκολλο και με τήρηση των μέτρων υγιεινής και προστασίας για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Για «ένα ακόμα βήμα στο αργό και πολύ προσεκτικό άνοιγμα της κοινωνίας μας» έκανε λόγο κατά τη χθεσινή ενημέρωση στο υπουργείο Υγείας ο παθολόγος-λοιμωξιολόγος, Διευθυντής του Υγειονομικού της Πολεμικής Αεροπορίας και μέλος της Επιτροπής Ειδικών Επιστημόνων του υπουργείου Υγείας, υποπτέραρχος Δημήτρης Χατζηγεωργίου, υπογραμμίζοντας πως τα παιδιά δεν διατρέχουν τον κίνδυνο που διατρέχουν οι μεγαλύτεροι, καθώς σε όλες τις μελέτες καταγραφής της πανδημίας αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μικρό ποσοστό στο σύνολο των κρουσμάτων.
Κάλεσε παράλληλα τους γονείς να ενημερώνουν τα παιδιά τους έτσι ώστε «να μειωθούν οι φόβοι και το άγχος τους σχετικά με τη νόσο και να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τις δυσκολίες που θα βρουν μπροστά τους». «Τα μηνύματα που θα τους δώσουμε εμείς, οι γονείς τους, είναι τα πιο σημαντικά εφόδια για εκείνα. Τα παιδιά μας μπορούν να γίνουν τα ίδια κήρυκες των μέτρων προφύλαξης στο σπίτι, στο σχολείο, στην κοινωνία γενικότερα. Ας θυμηθούμε μόνο πως τα παιδιά μας είναι μιμητές και θα συμπεριφερθούν κατά τον ίδιο τρόπο που βλέπουν να συμπεριφερόμαστε και εμείς» είπε ο κ. Χατζηγεωργίου.
Οι νέοι κανόνες λειτουργίας
Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Παιδείας, Υγείας και Εσωτερικών, μέχρι τη λήξη των μαθημάτων κατά το τρέχον σχολικό έτος, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια θα λειτουργούν ως εξής:
Σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας πρέπει να τηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Σε περίπτωση που η τήρηση των αποστάσεων αυτών δεν είναι δυνατή, λόγω τυχόν περιορισμών που θέτει το μέγεθος της αίθουσας, το τμήμα χωρίζεται σε δύο ισοδύναμα υποτμήματα.
Ο ανώτατος αριθμός μαθητών ανά αίθουσα διδασκαλίας ορίζεται σε 15. Εφόσον υπάρχουν λιγότεροι από 15 μαθητές σε ένα τμήμα ή σχολική τάξη, το τμήμα/τάξη αυτό/αυτή λειτουργεί κανονικά όλες τις ημέρες, εκτός και αν οι διαστάσεις της αίθουσας δεν επιτρέπουν την τήρηση των ενδεδειγμένων αποστάσεων μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, οπότε και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα. Κάθε τμήμα ή σχολική τάξη σχολικών μονάδων, με περισσότερους από 15 μαθητές, χωρίζεται σε δύο ισοδύναμα υποτμήματα (α΄ υποτμήμα και β΄ υποτμήμα) κατά αλφαβητική σειρά, με μέριμνα του διευθυντή της σχολικής μονάδας.
Σε περίπτωση που σε σχολικές μονάδες είναι δυνατή η καθημερινή διδασκαλία για κάποια υποτμήματα, με χρήση τυχόν επιπλέον διαθέσιμων και κατάλληλων αιθουσών διδασκαλίας και μετά την προσήκουσα αναπροσαρμογή των ωρολογίων προγραμμάτων ανά υποτμήμα, ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη κατανομή του ήδη διατεθειμένου εκπαιδευτικού προσωπικού ανά υποτμήμα και διδακτική ώρα, μπορεί να πραγματοποιείται καθημερινά η διδασκαλία των μαθημάτων. Σε κάθε άλλη περίπτωση, κατά την πρώτη εβδομάδα έναρξης λειτουργίας, οι μαθητές του α΄ υποτμήματος προσέρχονται και παρακολουθούν μαθήματα τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή, ενώ οι μαθητές του β΄ υποτμήματος τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη. Ακολούθως, την επόμενη εβδομάδα, οι μαθητές του α΄ υποτμήματος προσέρχονται και παρακολουθούν μαθήματα τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη, ενώ του β΄ υποτμήματος τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Κατά τον ίδιο τρόπο, με εναλλαγή ημερών παρακολούθησης ανά εβδομάδα για κάθε υποτμήμα, συνεχίζουν να λειτουργούν οι σχολικές μονάδες και για τις επόμενες εβδομάδες, μέχρι τη λήξη των μαθημάτων.
Κατά τη διαδικασία παροχής της παράλληλης στήριξης προς τους μαθητές από τον αρμόδιο εκπαιδευτικό είτε από ειδικό βοηθητικό προσωπικό, είτε από σχολικό νοσηλευτή κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας. Κατά τα λοιπά, η χρήση προστατευτικής μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των σχολικών μονάδων είναι προαιρετική.
Για το σχολικό έτος 2019-2020 δεν διεξάγονται οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των μαθητών των Γυμνασίων και Λυκείων όλων των τύπων. Εξαιρούνται οι εξετάσεις των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων και στρατεύσιμων μαθητών, οι απολυτήριες εξετάσεις Γυμνασίου και Γ.Ε.Λ. των παρελθόντων ετών καθώς και των μαθητών των ΕΠΑ.Λ. που εμπίπτουν στις διατάξεις των άρθρων 130 και 151 του ν. 4610/2019 (Α’ 70) και του άρθρου 49 της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 84).
Ο διευθυντής σχολικής μονάδας και ο Σύλλογος Διδασκόντων, φροντίζουν ώστε να λαμβάνονται όλα τα κατάλληλα μέτρα ασφάλειας και προφύλαξης μαθητών και εκπαιδευτικών, ιδίως σε σχέση με τον φυσικό αερισμό των αιθουσών διδασκαλίας, την αποφυγή συγχρωτισμού και την τήρηση των οδηγιών καλής υγιεινής χεριών, σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του υπουργείου Υγείας και του Ε.Ο.Δ.Υ.. Ειδικά, το πρακτικό μάθημα «Εργαστήρια Πληροφορικής» πραγματοποιείται με κάλυψη των πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε χρήστη.
Ο διευθυντής της σχολικής μονάδας και ο Σύλλογος Διδασκόντων προβαίνουν σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων που προβλέπονται στα ωρολόγια προγράμματα.
Με ευθύνη του διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας και της σχολικής επιτροπής, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, ορίζεται η παροχή υπηρεσιών καθαριότητας και κατά τη διάρκεια λειτουργίας των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και του Ε.Ο.Δ.Υ.
Τα κυλικεία των σχολικών μονάδων παραμένουν κλειστά μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους.
Για το σχολικό έτος 2019-2020 δεν πραγματοποιούνται οι εκδρομές, επισκέψεις, περίπατοι, εκδηλώσεις, μαθητικοί αγώνες, προγράμματα ανταλλαγής μαθητών και εκπαιδευτικών και η λειτουργία βιβλιοθηκών.
Η λειτουργία των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών, γίνεται κατά τα αναφερόμενα στις από 2.5.2020 και 4.5.2020 γνώμες της Εθνικής Επιτροπής Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού Covid-19, όπως αυτές εξειδικεύονται και κοινοποιούνται με τις σχετικές εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Παράλληλα με εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας ορίζει ότι θα πρέπει να περιορίζεται ο συνωστισμός κατά την προσέλευση – αποχώρηση στη σχολική μονάδα και να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. Δεν πραγματοποιείται η συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος και η καθιερωμένη διαδικασία πραγματοποιείται εντός των αιθουσών.
Οι σχολικές αίθουσες πρέπει να διαμορφωθούν έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των μαθητών στο πλαίσιο του εφικτού, δηλαδή ένας μαθητής ανά θρανίο.
Προτείνεται τα θρανία να έχουν κοινό προσανατολισμό, ώστε να μειώνεται κατά το μέγιστο δυνατό η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα, ιδιαίτερα σε αίθουσες με περιορισμένο χώρο, ενώ επισημαίνεται ότι, εκτός από τη διαρρύθμιση των σχολικών αιθουσών, σημαντική είναι η αποσυμφόρηση και του γραφείου των εκπαιδευτικών.
Προκειμένου να περιοριστεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των τμημάτων/υποτμημάτων, το υπουργείο ζητεί να υιοθετηθούν πρακτικές συστηματικού διαχωρισμού των μαθητών και κατά τα διαλείμματα και προτείνει την υιοθέτηση συγκεκριμένου ωραρίου διαλειμμάτων για κάθε υποτμήμα εκάστου τμήματος.
Σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ, μαθητές και εκπαιδευτικοί στα διαλείμματα πρέπει να λάβουν μέριμνα για τα εξής:
Σταδιακή και με σειρά έξοδος των μαθητών στο προαύλιο
Διαφορετικοί χώροι για τους μαθητές κάθε τμήματος/ υποτμήματος στο προαύλιο
Φυσικός αερισμός των αιθουσών στο διάλειμμα
Απαγόρευση παιχνιδιών με μπάλα (π.χ. μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλεϊ).
Τι πρέπει να προσέχουν οι μαθητές
Ο ΕΟΔΥ σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας έχει καταρτίσει λίστα με όλα όσα πρέπει να προσέχουν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί αλλά κιαι οι κηδεμόνες κατά την επαναλειτουργία των σχολείων.
Ειδικότερα, οι μαθητές καλούνται να τηρούν τα εξής:
Να βήχουν ή να φτερνίζονται στον αγκώνα τους ή σε χαρτομάντιλο, το οποίο θα πρέπει να πετιέται αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.
Να μην βάζουν τα χέρια τους στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια τους.
Να πλένουν συχνά τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα, ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας. Αν δεν υπάρχει σαπούνι και νερό, συστήνεται η χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος.
Να μην ανταλλάσσουν αντικείμενα (όπως στυλό, μολύβι, γόμα, χαρτονομίσματα, κέρματα κλπ) με τους συμμαθητές τους.
Να κρατούν απόσταση 1,5 μ. με τους συμμαθητές τους μέσα στην τάξη και στους άλλους χώρους του σχολείου, καθώς και με τους φίλους και γνωστούς τους έξω από το σχολείο.
Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής εμφανίσει πυρετό, βήχα ή δυσκολία στην αναπνοή, θα πρέπει να ενημερώσει άμεσα τους γονείς/κηδεμόνες του ή τον καθηγητή του και να μείνει σπίτι μέχρι να νιώσει τελείως καλά (Για τις περιπτώσεις ύποπτου ή επιβεβαιωμένου κρούσματος, υπάρχει αναλυτικό πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ).
Τι να προσέχουν οι εκπαιδευτικοί
Να ενημερώσουν τα παιδιά να μείνουν σπίτι αν νιώθουν άρρωστα.
Να εκπαιδεύσουν τα παιδιά να πλένουν τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα ή να τα απολυμαίνουν με αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα μετά από κάθε διάλειμμα και ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας.
Να βοηθήσουν τα παιδιά να συμμετέχουν στον συχνό καθαρισμό των επιφανειών και των αντικειμένων μέσα στην τάξη (π.χ. θρανία, τσάντες, βιβλία κλπ).
Να ενημερώσουν τα παιδιά για το πόσο σημαντικό είναι να μην ανταλλάσσουν μεταξύ τους αντικείμενα.
Να παρακολουθούν καθημερινά τον αριθμό των μαθητών που λείπουν και να ενημερώνουν τον διευθυντή του σχολείου σε περίπτωση που ο αριθμός των απόντων μαθητών αυξάνεται.
Να αφιερώνουν χρόνο για να ενημερώσουν τους μαθητές για τον ιό αλλά και για να τους ενθαρρύνουν να μιλήσουν για τους φόβους τους και τις ανησυχίες τους σχετικά με τον ιό.
Τι να προσέχουν οι γονείς και οι κηδεμόνες
Να ενθαρρύνουν τα παιδιά να ακολουθούν τις οδηγίες του ΕΟΔΥ που είναι αναρτημένες στο σχολείο και να εφαρμόζουν τα μέτρα υγιεινής (Να αποφεύγουν τη στενή επαφή με άτομα που παρουσιάζουν συμπτώματα του ιού και να κρατούν αποστάσεις από τους ηλικιωμένους ή τα ευάλωτα άτομα της οικογένειας, να βήχουν και να φτερνίζονται στον αγκώνα τους ή σε ένα χαρτομάντιλο το οποίο θα πετούν αμέσως σε κάδο απορριμμάτων και να πλένουν συχνά τα χέρια τους με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας).
Να κρατούν τα παιδιά στο σπίτι αν νιώθουν άρρωστα, να επικοινωνούν άμεσα με γιατρό της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, κατά προτίμηση με γιατρό που παρακολουθεί συστηματικά τα παιδιά, και να ενημερώνουν το σχολείο.
Να αποθαρρύνουν τα παιδιά να συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους με πολλά άτομα.
Τι γίνεται σε περίπτωση εμφάνισης ύποπτου κρούσματος
Υπενθυμίζεται πως για τη διαχείριση τυχόν συμπτωμάτων που εμφανίζονται σε μέλος της σχολικής κοινότητας, θα ενεργοποιείται το σχετικό πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ, στη βάση της διαδικασίας της ιχνηλάτησης και με διαβαθμίσεις ανάλογα με το κάθε περιστατικό.
Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής νοσήσει από τον κορωνοϊό, δεν προβλέπεται το κλείσιμο του σχολείου. Οι συμμαθητές του νοσούντος που είναι στο ίδιο τμήμα προβλέπεται να απομακρύνονται από το σχολείο για 10 ημέρες. Εφ’ όσον δεν εκδηλώσουν κάποιο ύποπτο σύμτωμα, θα επιστρέφουν. Όσο για τον μαθητή που τυχόν νοσήσει, προβλέπεται να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο 3 ημερών από την υποχώρηση του πυρετού και την ύφεση των συμπτωμάτων του, καθώς επίσης και την παρέλευση τουλάχιστον 10ημέρου από την έναρξη των συμπτωμάτων.