Guardian: Η πανδημία έστρεψε τα social media στην πραγματική ενημέρωση
Μπείτε στην αναζήτηση της Google, πληκτρολογήστε «coronavirus» και πατήστε enter. Τα αποτελέσματα που θα προκύψουν, μικρή ομοιότητα θα έχουν με οποιαδήποτε άλλη αναζήτηση. Δε θα δείτε διαφημίσεις, ούτε προτάσεις για προϊόντα ή συνδέσμους που παραπέμπουν σε ιστότοπους που διακρίνονται για τις πρωτιές τους στο κυνήγι του «κλικ». Οι κυβερνήσεις, οι ΜΚΟ και οι βασικές πηγές ενημέρωσης είναι αυτές που κυριαρχούν.
Αλγόριθμοι και περιεχόμενο που διακινείται από τους χρήστες απουσιάζουν. Αντιθέτως, έχουν έντονη παρουσία οι φύλακες και ο έλεγχος των γεγονότων.
Η Silicon Valley αντέδρασε στην «επιδημία πληροφορίας» με επιθετική παρέμβαση και με υιοθέτηση των επίσημων πηγών και των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης.
Σε όλο τον κοινωνικό ιστό – Facebook, Twitter, YouTube, Reddit, Instagram και Pinterest – τα αποτελέσματα αναζήτησης που σχετίζονται με τον Covid-19 είναι παρομοίως προκαθορισμένα.
Το Instagram παρέχει ένα αναδυόμενο παράθυρο που ενθαρρύνει τους Αμερικανούς χρήστες να επισκεφθούν τον ιστότοπο για τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) – ή τους Βρετανούς χρήστες στο NHS – αντί να χαζεύουν τα «μιμίδια» και τις εικόνες με ετικέτα #coronavirus.
Στο Facebook, ένα ειδικά αφιερωμένο «Κέντρο Πληροφόρησης», παρέχει ένα μείγμα επιμέρους πληροφοριών και επίσημων ιατρικών συμβουλών.
Στο Pinterest, τα μόνα γραφήματα και μιμίδια που θα βρείτε για θέματα όπως ο «Covid-19» ή η «υδροξυχλωροκίνη» είναι εκείνα που δημοσιεύουν διεθνώς αναγνωρισμένοι οργανισμοί υγείας, όπως ο ΠΟΥ.
Στην παρούσα φάση, βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τον τρόπο με τον οποίο οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν αντιμετωπίσει στο παρελθόν την παραπληροφόρηση.
Οι αμερικανικές πλατφόρμες που διαμορφώθηκαν με βάση το ελευθεριάζον ήθος της Silicon Valley και προστατεύονται από την πρώτη τροποποίηση του Συντάγματος των ΗΠΑ, δείχνουν εδώ και καιρό απροθυμία να αναλάβουν έναν πιο ενεργό ρόλο σε συντακτικά θέματα ή να εκφράσουν μια πιο λογοκριτική θέση, που θα μπορούσε να θεωρηθεί πολιτική.
Στην εποχή του νέου κορονοϊού, ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποια θα είναι πιο υπεύθυνη και αξιόπιστη πηγή πληροφοριών. Ωστόσο, η παραπληροφόρηση εξακολουθεί να προσαρμόζεται και να εξαπλώνεται, σε μεγάλο βαθμό, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Έρευνες από το ινστιτούτο Reuters της Οξφόρδης που μελέτησαν τη διάδοση 225 λανθασμένων ή παραπλανητικών ισχυρισμών σχετικά με τον κορονοϊό, έδειξαν ότι το 88% των ισχυρισμών αυτών εμφανίστηκαν στις πλατφόρμες των social media, σε σύγκριση με το 9% στην τηλεόραση ή το 8% στις ειδησεογραφικά πρακτορεία.
Σχεδόν το 30% των ενηλίκων στις ΗΠΑ πιστεύουν ότι ο Covid-19 αναπτύχθηκε σε εργαστήριο, σύμφωνα με έρευνα του ερευνητικού κέντρου Pew.
Μια θεωρία συνωμοσίας που συνδέει ψευδώς το 5G με την πανδημία του κορονοϊού, έχει οδηγήσει σε επιπτώσεις επί τοις πράγμασι, όπως απειλές και παρενόχληση σε βάρος μηχανικών που εργάζονται στις τηλεπικοινωνίες και βομβιστικές επιθέσεις σε κεραίες κινητής τηλεφωνίας.
«Τώρα ξαφνικά έχουμε μια σοβαρή παγκόσμια κρίση και θέλουν (οι πάροχοι των social media, να βάλουν επιδέσμους. Είναι σαφώς καλύτερο από το να μην κάνεις τίποτα, αλλά όχι και να τους συγχαρώ. Είναι σαν να επαινείτε την Philip Morris για την τοποθέτηση φίλτρων στα τσιγάρα», λέει χαρακτηριστικά ο Carl Bergstrom, καθηγητής βιολογίας στο πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, ο οποίος έχει γράψει ένα βιβλίο για την παραπληροφόρηση, εξηγώντας ότι οι προσπάθειες των εταιρειών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι πολύ λίγες και ήρθαν πολύ αργά.
Πηγή: The Guardian, nonews-news.blogspot.com/