“Επιχείρηση…Μεσογαίας” στο Μαξίμου- Φόβοι για κύμα ανυπακοής ιεραρχών ενόψει Πάσχα και για το πολιτικό κόστος
Έκπληξη έχει προκαλέσει στην κυβέρνηση αλλά και την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος η πολύ σκληρή επιστολή- ανακοίνωση του Μητροπολίτη Μεσογαίας κ. Νικολάου με την οποία επιτίθεται προσωπικά στον πρωθυπουργό για το γεγονός ότι λόγω των περιοριστικών μέτρων οι εκκλησίες θα παραμείνουν εκλειστές καθ’ όλη την διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, ακόμα και για την Ανάσταση και την λειτουργία της Κυριακής του Πάσχα.
Ο Μεσογαίας είναι μια σημαντική προσωπικότητα στον χώρο της ορθόδοξης ελλαδικής εκκλησίας -και όχι μόνο- με μεγάλη επιρροή και δεν αποτελεί μια περίπτωση Αμβροσίου ή άλλων ιεραρχών που “συναγωνίζονται” σε ακραίο λόγο και επιθέσεις. Αντιθέτως, ο Μεσογαίας θεωρείται ένας μειλίχιος ιεράρχης, ο οποίος διαθέτει μάλιστα άριστες επαφές και διασυνδέσεις με ολόκληρο το πολιτικό φάσμα και σημαντική παρέμβαση στον χώρο των μέσων ενημέρωσης.
Μεσογαίας: «Είναι δυνατόν τη Μεγάλη Παρασκευή να μη γίνει περιφορά του Επιταφίου μέσα στους ναούς; την Κυριακή του Πάσχα να απαγορεύσουμε το «Χριστός Ανέστη»; Είναι σαν να βάζουμε τον Χριστό μέσα στον τάφο πασχαλιάτικα και να Τον εμποδίζουμε να βγει
Γι αυτούς τους λόγους, ο πολύ σκληρός λόγος του συνιστά πολιτική παρέμβαση που έχει ανησυχήσει το Μέγαρο Μαξίμου. Οι απόψεις, βεβαίως, διϊστανται. Κάποιοι επισημαίνουν πως από επικοινωνιακής άποψης η επίθεση του Μητροπολίτη στον πρωθυπουργό, τον οποίο ταυτίζει με τον Αλβανό ηγέτη Εμβέρ Χότζα (!) και την κυβέρνηση του με “σοβιετικό καθεστώς” (!), ενισχύει το ηγετικό προφίλ που θέλει να καλλιεργήσει το Μαξίμου εν μέσω της κρίσης του κοροναϊού.
Από την άλλη, ωστόσο, υπάρχουν και συνεργάτες του πρωθυπουργού που του επισημαίνουν πως το έστω και καθυστερημένο κλείσιμο των εκκλησιών δικαιώθηκε ως επιλογή του ιδίου, όμως οι ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας και το Πάσχα θα αποτελέσουν μεγάλη δοκιμασία και μάλιστα στον πιο σκληρό πυρήνα του εκλογικού ακροατηρίου της Ν.Δ.
Η επιστολή του Μεσογαίας δρα θυμικά σε αυτό το ακροατήριο και εφόσον υπάρξουν παρεμβάσεις και άλλων ιεραρχών, ο κίνδυνος είναι διπλός, αφενός θα δημιουργηθούν επικίνδυνες εστίες εξάπλωσης του ιού εάν -όπως έμμεσα προτείνει ο κ. Νικόλαος- ορισμένοι ιερείς αποφασίσουν να λειτουργήσουν με μικρά ποίμνια ακόμα και σε χώρους εκτός εκκλησιών, αφετέρου η δυσφορία θα γίνει ακόμα πιο έντονη και θα στοιχίσει πολιτικά.
Μεσογαίας: «Έχει δημιουργηθεί το αίσθημα μιας εχθρικότητας και παράλογης πολεμικής από την πλευρά της Κυβέρνησης προς την Εκκλησία ή ακόμη ότι έτσι υποθάλπεται η ύβρις, που κατά κόρον εκφράστηκε για το ιερότερο στοιχείο της πίστης των Ορθοδόξων, που είναι η Θεία Ευχαριστία»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενδεχομένως να επικοινωνήσει με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο προκειμένου να του ζητήσει να παρέμβει εκ νέου σε όλους τους Μητροπολίτες προκειμένου να μην εκδηλωθούν φαινόμενα ανυπακοής ενόψει Πάσχα. Παράλληλα, ο Σωτήρης Τσιόδρας ενδεχομένως να επικοινωνήσει με τον Μεσογαίας για να του εξηγήσει πόσο σοβαρός είναι ο κίνδυνος.
Στο Μαξίμου ανησύχησαν έτι περαιτέρω από την δημόσια παρέμβαση του Μεσογαίας (που γίνεται προσπάθεια να αποσιωπηθεί…) επειδή εθεωρείτο μετριοπαθής και φίλα προσκείμενος στην κυβέρνηση (είχε συχνά κατά το παρελθόν διατυπώσει αιχμηρά σχόλια κατά του Αλέξη Τσίπρα), αλλά και φίλος του Σωτήρη Τσιόδρα. Κατά την Θεία Λειτουργία του Μεσογαίας προ δεκαημέρου, άλλωστε, ο κ. Τσιόδρας πήγε στην εκκλησία και τον συνόδευσε ως ψάλτης.
Όμως, το επικοινωνιακό επιτελείο του πρωθυπουργού εμφανίζεται προβληματισμένο για τις παρενέργειες που μπορεί να έχουν μελλοντικά όσα επισημαίνει ο Μητροπολίτης.
Τι αναφέρει ο Μεσογαίας:
Δριμεία επίθεση κατά της κυβέρνησης για την απαγόρευση της παρουσίας πιστών στη θεία λειτουργία λόγω κορωνοϊού, εξαπέλυσε ο Μητροπολίτης Μεσογαίας, Νικόλαος.
Στην επιστολή του, στην οποία ξεκαθαρίζει ότι εκφράζει μόνο τον εαυτό του, ο μητροπολίτης αναφέρει ότι «απαγόρευση της θείας λατρείας δεν έχει γίνει ποτέ, ακόμη και από τα επισήμως ταυτιζόμενα με τον αθεϊσμό καθεστώτα, πλην του Εμβέρ Χότζα στην Αλβανία. Το σοβιετικό καθεστώς πολέμησε τη θρησκευτικότητα, εδίωξε την Εκκλησία, γκρέμισε ναούς, εξόντωσε κληρικούς, δεν απαγόρευσε όμως τη λατρεία κεκλεισμένων των θυρών. Η Κυβέρνησή μας το έκανε!».
Προσθέτει ότι η απόφαση για κλείσιμο των εκκλησιών ελήφθη μονομερώς από την πολιτεία και ότι δεν είναι η εκκλησία… άτακτο κοριτσάκι: «Μια απόφαση περιορισμού της θείας λατρείας δεν μπορεί να λαμβάνεται μονομερώς από την πολιτεία, ή τουλάχιστον χωρίς την σύμφωνη γνώμη της επίσημης Εκκλησίας ή πολύ περισσότερο με παράκαμψη ή και περιφρόνηση της Ιεράς Συνόδου…. Δεν είναι η Εκκλησία ένα άτακτο κοριτσάκι που του τραβάμε τα μαλλιά ή το χαστουκίζουμε για να συμμορφωθεί. Ο θεσμικός σεβασμός τραυματίστηκε καίρια».
Επίσης αναφέρει ότι μπορεί λόγω της απαγορευσης να συμβαίνουν φαινόμενα κρυφών συναθροίσεων: «Το όλο πλαίσιο ως έχει προκαλεί για παράνομες υπεκφυγές με τέλεση λειτουργιών «κρυφά» ή εκεί που δεν περιλαμβάνει η ΚΥΑ, με συνέπειες που δύσκολα θα ελεγχθούν και τότε θα δημιουργηθεί πρόβλημα με τη δημόσια υγεία. Αν οι ιερείς τελούν λειτουργίες στα σπίτια τους, σε αποθήκες, σε σαλόνια, σε ουδέτερους χώρους, σε ξωκλήσια που η πολιτεία τα μετέτρεψε σε μουσεία και δεν είναι πλέον χώροι θρησκευτικών συναθροίσεων, με πολύ περισσότερα άτομα, αυτό δεν προκαλεί ανησυχία στην Κυβέρνηση; Θα ήταν πιο ασφαλές σε λίγα τετραγωνικά να συγκεντρώνονται κρυφά άτομα ανεξέλεγκτα σε αριθμό (μέλη οικογένειας, συχνά πολύτεκνης κ.λπ.) από το να τελεσθεί η λειτουργία παρουσία 3 ή 5 ή 10 ατόμων σε ένα χώρο 200 ή 400 ή και περισσότερων τετραγωνικών».
“Απαγόρευση της θείας λατρείας δεν έχει γίνει ποτέ, ακόμη και από τα επισήμως ταυτιζόμενα με τον αθεϊσμό καθεστώτα, πλην του Εμβέρ Χότζα στην Αλβανία. Το σοβιετικό καθεστώς πολέμησε τη θρησκευτικότητα, εδίωξε την Εκκλησία, γκρέμισε ναούς, εξόντωσε κληρικούς, δεν απαγόρευσε όμως τη λατρεία κεκλεισμένων των θυρών. Η Κυβέρνησή μας το έκανε!».
Επίσης καλεί την κυβέρνηση να ρωτήσει τον κ. Τσιόδρα και την ομάδα του αν μπορούν να τελούνται λειτουργίες με λίγα άτομα και αυτοί να απαντήσουν «με καθαρά επιστημονικά κριτήρια, όχι με βάση την ιδεολογία τους (τι πιστεύουν), αλλά αυστηρά στη βάση της επιστημονικής ειδικότητας τους (τι γνωρίζουν)». Ο κ. Νικόλαος επίσης αναφέρει ότι «Έχει δημιουργηθεί το αίσθημα μιας εχθρικότητας και παράλογης πολεμικής από την πλευρά της Κυβέρνησης προς την Εκκλησία ή ακόμη ότι έτσι υποθάλπεται η ύβρις, που κατά κόρον εκφράστηκε για το ιερότερο στοιχείο της πίστης των Ορθοδόξων, που είναι η Θεία Ευχαριστία». «Πώς αυτό θα εξαλειφθεί;» διερωτάται. «Είναι δυνατόν τη Μεγάλη Παρασκευή να μη γίνει περιφορά του Επιταφίου μέσα στους ναούς; την Κυριακή του Πάσχα να απαγορεύσουμε το «Χριστός Ανέστη»; Είναι σαν να βάζουμε τον Χριστό μέσα στον τάφο πασχαλιάτικα και να Τον εμποδίζουμε να βγει» καταλήγει ο ιεράρχης.