Γιώργος Γεραπετρίτης στο Libre: Απαντάμε στην Τουρκία με το διεθνές δίκαιο
Μηνύματα εντός και εκτός Ελλάδος στέλνει ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Libre.gr. O υπουργός Επικρατείας μιλά για την προσφυγική – μεταναστευτική κρίση που ανέκυψε με την στάση της Τουρκίας αλλά και για το ποδόσφαιρο και την αλλαγή του νόμου που αποφάσισε η κυβέρνηση σε ό,τι προέβλεπε ο νόμος περί πολυϊδιοκτησίας.
Όπως τονίζει «η παρουσία των ηγετών των ευρωπαϊκών θεσμών στο πλευρό του Πρωθυπουργού στον Έβρο δεν αποτελεί μόνο σύμβολο αλλά και μία κατηγορηματική διακήρυξη ότι τα ελληνικά σύνορα αποτελούν σκληρά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Σ’ ό,τι αφορά το ποδόσφαιρο είναι ξεκάθαρος τονίζοντας ότι «η Ελλάδα αντιμετωπίζει μείζονες προκλήσεις και δεν έχει την πολυτέλεια να διχάζεται για ήσσονα ζητήματα, όπως είναι το επαγγελματικό ποδόσφαιρο».
Συνέντευξη στον Χρόνη Διαμαντόπουλο
– Η κυβέρνηση της ΝΔ, εισήγαγε στην ελληνική πολιτική σκηνή το νεολογισμό «επιτελικό κράτος». Λειτουργεί το «επιτελικό κράτος» στην Ελλάδα;
Επιτελικό είναι το κράτος το οποίο προγραμματίζει, συντονίζει και παρακολουθεί τις πολιτικές του. Για την εξυπηρέτηση του σκοπού αυτού απαιτείται η διαμόρφωση δομών και διαδικασιών. Οι δομές αφορούν μια ισχυρή μονάδα παρακολούθησης δημοσίων πολιτικών η οποία έχει ως έδρα την Προεδρία της Κυβέρνησης. Οι διαδικασίες αφορούν τη λήψη αποφάσεων με τρόπο στρατηγικό και διαβουλευτικό και την παρακολούθηση του κυβερνητικού έργου, ώστε να υπάρχει άμεση ενημέρωση για την υλοποίηση των πολιτικών και διαρκής αξιολόγηση των κρατικών υπηρεσιών. Με τον τρόπο αυτό καθίσταται πιο αποτελεσματική η άσκηση της διακυβέρνησης, στο μέτρο που καταπολεμούνται χρόνιες παθογένειες του ελληνικού διοικητικού συστήματος που αφορούν τις πολλαπλές αρμοδιότητες, τη διάχυτη γραφειοκρατία, την έλλειψη ξεκάθαρων ρόλων των κρατικών οργάνων, την αδυναμία μηχανισμών ελέγχου και την προσωποποιημένη άσκηση της εξουσίας.
Με το πρώτο νομοσχέδιο που έφερε η Κυβέρνηση, αμέσως αφότου έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή, ένα νέο σύστημα διακυβέρνησης εισήχθη στην ελληνική έννομη τάξη. Ήδη, σχεδόν το σύνολο των διατάξεων που θεσπίσθηκαν με το νόμο για το επιτελικό κράτος έχουν τεθεί σε εφαρμογή. Πλέον, το Υπουργικό Συμβούλιο συνεδριάζει εκτός της Βουλής σε τακτές μηνιαίες συνεδρίες και με προκαθορισμένη ατζέντα, παράγοντας όλες τις δημόσιες πολιτικές. Το νομοθετικό έργο ασκείται με βάση συγκεκριμένους κανόνες καλής νομοθέτησης, ενώ έχει συσταθεί κεντρική επιτροπή για την αξιολόγησή του. Κεντρικό ρόλο στον νομοθετικό σχεδιασμό και τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία έχει η τεχνοκρατική Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων, ενώ έχει συσταθεί νέος κλάδος επιτελικών στελεχών με τις ειδικότητες των νομοτεχνών και των αναλυτών δημόσιων πολιτικών.
Η έκδοση της συντριπτικής πλειονότητας των ατομικών διοικητικών πράξεων, περιλαμβανομένων των δημόσιων συμβάσεων και των πράξεων που αφορούν στην υπηρεσιακή κατάσταση των δημοσίων υπαλλήλων, έχει περιέλθει ως αρμοδιότητα σε υπηρεσιακούς γραμματείς και στην υπηρεσιακή διοίκηση, η οποία προέρχεται από την ίδια τη δημοσιοϋπαλληλία με τις εγγυήσεις του ΑΣΕΠ. Με αυτό τον τρόπο, όχι μόνο καταπολεμώνται εστίες διαφθοράς και περιορίζεται καθοριστικά η γραφειοκρατία αλλά εξασφαλίζεται παράλληλα η συνέχεια του κράτους χωρίς τον επικαθορισμό της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας. Τέλος, λειτουργεί με ιδιαίτερα αξιόλογα αποτελέσματα η ανεξάρτητη Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία συνιστά ένα πρότυπο δημόσιο φορέα με ισχυρότατους ελεγκτικούς μηχανισμούς αλλά και εσωτερικά θεσμικά αντίβαρα, ώστε να αποφεύγεται η οποιαδήποτε κατάχρηση.
Με αυτές και άλλες καινοτομίες έχουμε πλέον εισέλθει σε μία εποχή σύγχρονου και αποτελεσματικού κράτους, κατά τα πρότυπα των μεγάλων διοικητικών συστημάτων της Ευρώπης και του κόσμου. Το νέο σύστημα, στις περισσότερες περιπτώσεις, έχει λειτουργήσει έγκαιρα και με επιτυχία, είτε χαράσσοντας μείζονες δημόσιες πολιτικές, όπως είναι η καταπολέμηση του καπνίσματος, είτε αντιμετωπίζοντας επίκαιρες κρίσεις, όπως συνέβη με τη μεταναστευτική πίεση εξ ανατολών, είτε παρεμβαίνοντας κατασταλτικά σε παθογόνα φαινόμενα, όπως είναι η κατάχρηση εξουσίας εκ μέρους δημοσίων λειτουργών.
– Έχουμε μια σειρά από σημαντικά ζητήματα που αφορούν τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της Χώρας. Υπάρχει σχεδιασμός για την αντιμετώπιση αυτών των κρίσεων;
Όπως έχει ήδη αποδειχθεί, στις περισσότερες περιπτώσεις ο μηχανισμός διαχείρισης κρίσεων της Κυβέρνησης λειτουργεί έγκαιρα και αποτελεσματικά. Στο επίπεδο αυτό λειτουργεί, επίσης, το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης και συντονισμού του κυβερνητικού έργου το οποίο, εφόσον διαπιστώσει ότι υφίσταται καθυστέρηση σε σχέση με στόχους που έχουν τεθεί, ενεργοποιεί το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης τόσο για μείζονα ζητήματα δημόσιας τάξης και ασφάλειας ή εθνικής κυριαρχίας, όσο και για ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητα του πολίτη. Κρίσιμο, όμως, παραμένει όχι μόνο να διαχειρίζεσαι τις κρίσεις, αλλά και να ανακαλύπτεις μέσα από τις κρίσεις ευκαιρίες για να μπορέσεις να λύσεις διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Και αυτό αξιοποιούμε στο έπακρο.
– Σας ρωτώ γιατί τελικά η κυβέρνηση φάνηκε απροετοίμαστη π.χ. στο θέμα που ανέκυψε στο ποδόσφαιρο. Ενώ η κρίση υπέβοσκε ξαφνικά αποφασίστηκε η αλλαγή του νόμου αντί η εφαρμογή του. Αυτό δεν αδίκησε κάποιες ομάδες που υπέστησαν τις συνέπειες της παραβίασης του νόμου;
Στο θέμα του επαγγελματικού ποδοσφαίρου, η κρίση δεν προέκυψε συμπτωματικά. Στον συγκεκριμένο χώρο υφίσταται από δεκαετίες μία βαθύτατα παθολογική κατάσταση, η οποία καλλιεργείται από πολλούς παράγοντες και οδηγείται σε υψηλό βαθμό εχθροπάθειας και μισαλλοδοξίας.
Η απόφαση να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση, με την οποία τροποποιήθηκε το εύρος των προβλεπόμενων ποινών, χωρίς πάντως να αλλάζει η φύση της ίδιας της παραβατικής συμπεριφοράς, συντελέσθηκε μετά από στάθμιση των συνεπειών που θα προέκυπταν.
Η εκτίμησή μου είναι ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει μείζονες προκλήσεις και δεν έχει την πολυτέλεια να διχάζεται για ήσσονα ζητήματα, όπως είναι το επαγγελματικό ποδόσφαιρο.
Για τον λόγο αυτό, φέραμε μία λύση που είναι ισόρροπη και δεν προκαλεί σοβαρές αναταράξεις. Το γεγονός και μόνο ότι από τη νομοθετική παρέμβαση ενοχλήθηκαν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές, ίσως υποδηλώνει ότι εν τέλει ήταν και η σωστή λύση. Το σημαντικό, κατά την άποψή μου, είναι ότι από την ένταση αυτή, η οποία προοιώνιζε εξαιρετικά διχαστικά αποτελέσματα, η Κυβέρνηση διείδε μία γνήσια ευκαιρία να υπάρξει ουσιαστική επανεκκίνηση του επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Αυτό το παράθυρο ευκαιρίας που έχει ανοίξει έχουμε την πολιτική βούληση να το αξιοποιήσουμε στο έπακρο και με την τεχνική βοήθεια των διεθνών ομοσπονδιών, οι οποίες ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας να δουλέψουμε από κοινού, ώστε επιτέλους το επαγγελματικό ποδόσφαιρο να μεταστεί από χώρο όπου ευδοκιμούν εστίες διχασμού, σε πεδίο φιλικό για την κοινωνία συνολικά.
– Δεν ήταν ένα μήνυμα προς τον κάθε «ισχυρό» και με επιρροή πολίτη να ευελπιστεί στην αλλαγή του νόμου προς το επιεικέστερο;
Η εκτίμησή μου είναι ότι η ρύθμιση που φέραμε είναι σύμμετρη και αναλογική. Δε συνιστά υποχώρηση απέναντι σε συμφέροντα, αφού σε κάθε περίπτωση προβλέπεται ένα εύρος ποινής. Μόνο μας μέλημα είναι το δημόσιο συμφέρον και στο πλαίσιο αυτό νομοθετούμε, έχοντας παρωπίδες απέναντι σε οποιοδήποτε ιδιωτική πίεση. Νομίζω ότι αυτή η Κυβέρνηση έχει πείσει την κοινωνία για την αποφασιστικότητά της σε πολλά πεδία εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής και, συνεπώς, κανείς δεν μπορεί να προσβλέπει σε οποιοδήποτε μέσο εκβίασης για να επιτύχει εξυπηρέτηση ίδιων συμφερόντων.
– Εκτός των καλών λόγων των Ευρωπαίων, πράξεις επί της ουσίας δε βλέπουμε στην αντιμετώπιση του προσφυγικού – μεταναστευτικού φαινομένου. Έχουμε «όπλα» για να τους πείσουμε ότι οφείλουν να αλλάξουν στάση και να εφαρμόσουν όλα όσα έχουν συμφωνηθεί από κοινού;
Για πρώτη φορά, εκτιμώ, στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπήρξε τέτοιου τύπου ομόθυμη στήριξη ενός κράτους-μέλους σε μια πολιτική η οποία εξορισμού είχε μεγάλες δυσκολίες. Η παρουσία των ηγετών των ευρωπαϊκών θεσμών στο πλευρό του Πρωθυπουργού στον Έβρο δεν αποτελεί μόνο σύμβολο αλλά και μία κατηγορηματική διακήρυξη ότι τα ελληνικά σύνορα αποτελούν σκληρά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία δεν πρόκειται να ανεχτεί καμιά απολύτως απειλή εκ μέρους της Τουρκίας.
Πέρα όμως από αυτό, η Ελλάδα έχει επιτύχει σημαντική έμπρακτη στήριξη από τους Ευρωπαίους εταίρους μας. Ήδη έχουν απελευθερωθεί δύο χρηματοδοτικά πρωτόκολλα ύψους 700 εκατομμυρίων ευρώ, έχει ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός πολιτικής προστασίας μέσω του οποίου η χώρα μας λαμβάνει αγαθά και υπηρεσίες προς την κατεύθυνση της πιο αποτελεσματικής διαχείρισης της κρίσης, η δύναμη της Frontex έχει αναβαθμιστεί ουσιαστικά στα ελληνικά χερσαία και θαλάσσια σύνορα, ώστε να υπάρχει ακόμη ισχυρότερη ανάσχεση και, βεβαίως, ήδη αναπτύσσεται ένα πρόγραμμα για την αναδοχή ασυνόδευτων παιδιών από ευρωπαϊκές χώρες.
Στο πλαίσιο της συζήτησης που τώρα λαμβάνει χώρα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αναθεώρηση το Συμφώνου μετανάστευσης και ασύλου, η χώρα μας θα επιμείνει με ισχυρά επιχειρήματα σε μία δίκαιη κατανομή μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών του βάρους που προκύπτει από την μεταναστευτική και προσφυγική πίεση. Καταφέραμε στην πραγματικότητα να αναβαθμίσουμε το ζήτημα σε επίπεδο ευρωπαϊκό, για το οποίο πλέον υπάρχει πλήρης κατανόηση ότι θα πρέπει να υπάρξει ουσιαστική σύμπραξη από την ίδια την Ένωση.
– Να έρθουμε στο θέμα της συμφωνίας μεταξύ Τουρκίας – Λιβύης. Βρεθήκαμε προ τετελεσμένων. Τι κάνουμε από εδώ κι εμπρός, αν αυτή η συμφωνία τεθεί σε εφαρμογή; Ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας ότι τόσο το ΝΑΤΟ, όσο και οι ΗΠΑ, ζητούν από την Ελλάδα και την Τουρκία να «τα βρουν», χωρίς εντάσεις.
Και στο κομμάτι του ανυπόστατου Τούρκο-Λιβυκού Συμφώνου υπήρξε ομόθυμη στήριξη εκ μέρους των Ευρωπαίων εταίρων μας, των μεγάλων αλλά και των περιφερειακών χωρών. Η Ελλάδα απέδειξε με την πολυμερή διπλωματία της ότι θα μπορεί να δημιουργεί ερείσματα και συμμαχίες, ακόμη και μεταξύ κρατών με ετερόκλητα χαρακτηριστικά και διαφορετικά εθνικά συμφέροντα. Με βάση τις συμμαχίες αυτές θα πορευτούμε, έχοντας καθαρή στρατηγική για ειρηνική επίλυση των διαφορών αλλά και πλάνο πολλών επιπέδων σε περίπτωση κλιμάκωσης της έντασης εκ μέρους της Τουρκίας.
Όπως αποδείξαμε στον Έβρο και στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί έτσι ώστε να διασφαλίσουμε στο ακέραιο τα εθνικά μας συμφέροντα με σθένος και αποφασιστικότητα.
Στην απόπειρα δημιουργίας γεωπολιτικών τετελεσμένων, εμείς απαντούμε με την προσήλωσή μας στο διεθνές δίκαιο και με τη στήριξη των θέσεων που εκφράζει η χώρα από τη διεθνή διπλωματία.